تحولات لبنان و فلسطین

طرح ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه یا چرخ‌وفلکی با هدف بهره‌گیری از تکنولوژی و بهره‌وری حداکثری از کمترین فضا برای پارک خودروها در بسیاری از کلانشهرها اجرا شده است.

پارکینگ‌های مکانیزه خاموش!

در مشهد نیز راه‌اندازی پارکینگ‌های مکانیزه قدمتی بیش از ۱۰سال دارد و این پارکینگ‌ها بیشتر در مناطقی از شهر جانمایی شدند که مشکل نبود یا کمبود جای پارک برای خودرو شهروندان بیشتر بود هرچند تعداد آن‌ها زیاد نیست و در این مدت افزایش چندانی نداشته‌اند اما عیب و ایرادهایی که به ایمنی آن‌ها و نیز تکنولوژی سیستم این پارکینگ‌ها وارد بود موجب شد تا در مقطعی حتی تصمیم به جمع‌آوری آن‌ها گرفته شود.

چالش‌هایی برای پایان طرح

بتول گندمی، عضو دوره پنجم شورای شهر مشهد با انتقاد از اجرای پروژه شکست‌خورده پارکینگ‌های مکانیزه آن هم با هزینه‌ بسیار زیاد، با طرح این پرسش که آیا ضرورت دارد در شهر مشهد پارکینگ‌های مکانیزه داشته باشیم؟ این طرح را به چالش کشید و هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی این پارکینگ‌ها شده را بی‌فایده دانسته و به جمع‌آوری آن‌ها برای جلوگیری از آسیب‌رسانی به خودروهای شهروندان اشاره کرده بود.

مدیرعامل پیشین شرکت ترافیک هوشمند الیت نیز از خسارت زیادی که این پارکینگ‌ها به‌بار می‌آورند به عنوان یک معضل یاد کرده و گفته بود شهرداری مشهد سالانه حدود ۷۰۰میلیون تومان برای تعمیر و نگهداری پارکینگ‌های مکانیزه هزینه می‌کند.

بودن یا نبودن، مسئله این است

اسدی همچنین گریزی به نداشتن طرح مطالعاتی ایجاد این پارکینگ‌ها زده و مدعی شده بود برای نصب این پارکینگ‌ها مطالعه ترافیک به‌درستی صورت نگرفته است و پارکینگ‌های مکانیزه در مکان‌هایی نصب شده که نیازی به آن‌ها نیست. ضریب اشغال این پارکینگ‌ها بسیار پایین و تکنولوژی آن وارداتی است. همچنین در خرید و نصب این پارکینگ‌های مکانیزه شرایط آب وهوایی در نظر گرفته نشده است.  براساس اعلام مدیرعامل وقت الیت در سال۹۷ جمع‌آوری این پارکینگ‌ها در دستور کار شهرداری قرار گرفت و بر این اساس طرح جمع‌آوری پارکینگ‌های مکانیزه موجود در باغ ملی، مصلی و پارکینگ واقع در خیابان سناباد کلید خورد.

اما این پایان ماجرا نبود و همان مدیرعامل پیشین الیت در چرخشی ۳۶۰درجه، اردیبهشت ۱۴۰۰ خبر از بازگشت پنج پارکینگ مکانیزه در مشهد تا پایان سال جاری داد!

اسدی گفته بود در راستای افزایش ایمنی پارکینگ‌های مکانیزه و فعال ‌شدن این ‌پارکینگ‌ها به‌منظور افزایش فضای پارکینگی شهر، عملیات تعمیر اساسی پنج پارکینگ دیگر به جز پارکینگ باغ ملی که پیش از این تعمیرشده بود، آغاز شده است.

به گفته مدیرعامل وقت قرار بود از این پنج پارکینگ تا پایان تابستان بهره‌برداری شود اما این اتفاق هنوز نیفتاده و گویا قرار هم نیست به این زودی خبری از راه‌اندازی تمامی آن‌ها بشود.

پارکینگ‌های مکانیزه در حال به‌روزرسانی

با این تفاسیر مدیرعامل فعلی شرکت الیت از به‌روزرسانی پارکینگ‌های مکانیزه شهر مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: این پارکینگ‌ها مدتی از کار افتاده بود تا اینکه سال گذشته پارکینگ باغ ملی تعمیر و به‌روزرسانی شد و تصمیم بر آن شد تا بقیه پارکینگ‌ها نیز به چرخه خدماتی برگردانده شوند.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر پارکینگ ۲۰طبقه امامت در حال تعمیر و به‌روزرسانی است که تا پایان سال این پارکینگ می‌تواند فعالیت خودش را از سر بگیرد. پارکینگ خیابان امام رضا(ع) ۹ یا همان کوچه مسجد رانندگان تا اردیبشهت ۱۴۰۱ مراحل تعمیراتش به پایان خواهد رسید و در مجموع پیشنهاد ما این است که در ۱۴۰۱ تمام پارکینگ‌های مکانیزه سطح شهر که ۱۳پارکینگ با ۲۲دستگاه هستند تعمیر و به‌روزرسانی شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که تعمیرات و به‌روزرسانی پارکینگ‌ها تا چه حد می‌تواند ایمنی آن‌ها را ارتقا دهد، اظهار کرد: همه این پارکینگ‌ها پس از اتمام کار باید تأییدیه ایمنی آتش‌نشانی را دریافت کنند که این خود نشان‌دهنده بالا رفتن سطح ایمنی آن‌هاست. به طور مثال پیمانکار پارکینگ امامت باید تأییدیه آتش‌نشانی با گارانتی پنج‌ ساله و خدمات تا ۱۰سال را بگیرد که اجازه فعالیت داشته باشد. در مورد تغییراتی که ایجاد می‌شود نیز باید گفت استفاده از صفحات شاتل سرعت عمل پارکینگ را بالا می‌برد که این موجب رضایت‌مندی بیشتر مردم خواهد شد، ضمن اینکه در ظاهر بیرونی پارکینگ‌ها نیز برنامه داریم تا با زیباسازی آن‌ها را از حالت یک اسکلت فلزی خارج کنیم تاظاهری زیباتر داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.