کارشناسان این صنعت معتقدند التهابات اقتصادی کنونی تأثیر زیادی بر صنعت مبل به عنوان یکی از پنج خوشه صنعتی استان داشته و تولیدکنندگان را با چالشهای بسیاری مواجه کرده به طوری که بالا رفتن قیمت تمام شده، کاهش میزان فروش، رکود موجود در بازار، مسائل مربوط به تهیه مواد اولیه و مواردی از این دست معضلاتی است که واحدهای تولیدی را درگیر کرده است.
سودی که به جیب نمایشگاهدار میرود
یکی از فعالان حوزه صنعت مبل استان و عضو خوشه صنعتی مبلمان با بیان اینکه کیفیت مصنوعات تولیدی خراسان رضوی در حد استانداردهای کشورهای اروپایی است، بهطوریکه میتوانیم علاوه بر تأمین نیازهای کشور، بخشی از نیازهای کشورهای منطقه را هم تأمین کنیم، گفت: نبود یک مرکز فروش برای عرضه تولیدات از مهمترین مشکلات خوشه صنعتی مبلمان این شهر است.
مجتبی محبی افزود: برای راهاندازی یک نمایشگاه فروش مبلمان در جاده شاندیز یا طرقبه به جز هزینه دارایی، ماهیانه باید مبلغ هنگفتی بابت اجاره و هزینههای جانبی پرداخت شود که از توان صنعتگران این بخش در شرایط فعلی خارج است.
وی اظهار کرد: چنانچه صنعتگر و تولیدکننده، نمایشگاه فروش و عرضه محصولات نداشته باشد باید محصولش را به نمایشگاهدار بفروشد، مثلاً یک دست مبلمان را ۱۰میلیون تومان به نمایشگاهدار میفروشد و او جلوی چشم تولیدکننده همان محصول را بیش از ۳۰ میلیون تومان به فروش میرساند یعنی تمام سود تولید مبل به جیب نمایشگاهداری میرود که در پروسه تولید هیچ نقشی ندارد و تنها کرایه حمل یک وانت را پرداخت کرده است.
وی افزود: بخش زیادی از تولیدکنندگان با این مشکل مواجه هستند یعنی یک نظامی شکل گرفته که هر کس توانست برای خودش یک نمایشگاه ایجاد کند باقی میماند در غیراینصورت باید محصولش را با قیمت نازل به نمایشگاهدارعرضه کند.
وی با بیان اینکه خواسته اعضای خوشه صنعتی مبلمان مشهد راهاندازی یک مرکز فروش دائمی است، اظهار کرد: راهاندازی این نمایشگاه فروش نیازمند مساعدت مسئولان برای پرداخت وامهایی با حداقل دو سال استراحت است تا تولیدکننده امکان ارائه محصولات خود را داشته باشد.
وی تأکید کرد: میزان تعطیلی کارگاههای تولید مبلمان در مشهد ۱۰برابر افزایش یافته است چراکه تولیدیهای مبل در عمل به یک مجموعه نمایشگاهی تبدیل شدهاند و تولید مبل فاقد توجیه اقتصادی است.
پیشروی باغتالارها
در این خصوص مدیر سابق خوشه صنعتی شرکت شهرکها و مدیر تأمین مالی و توسعه بازار شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه فرایند کار خوشههای صنعتی که گاه به آنها خوشههای کسبوکار نیز گفته میشود به ترتیب با شناسایی، امکانسنجی و مطالعه شناختی آغاز میشود، افزود: پس از مراحل ذکر شده شناختی از صنعت مورد نظر حاصل میشود و پس از حدود سه تا پنج سال از طریق شناختی که درباره آن صنعت پیدا شده برنامههای عملی شکل میگیرد که از جنس تولید و مسائل آموزشی است.
جواد دریادل با اشاره به اینکه کار خوشه صنعتی مبلمان در مشهد با منطقه ویرانی شروع شد، اما درحال حاضر این بحث در حومه مشهد هم راهاندازی شده و بیشتر گسترش پیدا کرده است، عنوان کرد: از زمانی که باغتالارها به این منطقه ورود کردند و منطقه توریستی شد، کارگاههای تولیدی مبل در این منطقه کمتر شده و بیشتر حالت نمایشگاهی به خود گرفته است و این کارگاهها به مناطق حاشیهای شهر مشهد منتقل شدند.
وی با تأکید بر اینکه باید یک راهبرد مشخصی وجود داشته باشد تا با توجه به همافزاییهای حاصله مشکلاتی چون تولید، واردات و صادرات، نیروی انسانی و سایر مسائل صنعت برجستهتر شده و راحتتر قابل پیگیری و مذاکره باشد، افزود: ضرورت نوآوری در زمینههای مختلف و از طرفی بستهبندی مناسب، تولید مبلمان، ثبات کیفیت محصولات داخلی، عدم کپیبرداری و نوآوری در طراحی بومی، بهکارگیری فناوری مدرن و ارائه محصولات مشتریپسند و مطابق نیاز روز و با قیمت مناسب، از ضروریاتی است که باید در آینده صنعت مبلمان، مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
نبود طراحی مناسب و استاندارد
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین معضلاتی که در بیشتر رشته گروههای صنعتی و بهخصوص در همین بحث چوب و مبلمان با آن مواجهایم بحث استانداردسازی و طراحی است که در این حوزه بسیار ضعف داریم؛ ما باید در طراحی، دانش استفاده از مواد و ترکیب رنگها را به صورت علمی داشته باشیم. وی بحث شناسنامهدار کردن مبلمان تولیدی را بسیار مهم دانسته و اظهار کرد: باید در صنعت مبلمان این اتفاق نظر وجود داشته باشد و مبلمان ما دارای کد و شناسنامه باشد، اما متأسفانه فرهنگ این موضوع در کشور نهادینه نشده است.
من فکر میکنم کارگاههای تولیدی مبلمان به کیفیت محصول خود چندان توجهی نمیکنند و یا به دلیل سنتی کار کردن از این موضوع غافلاند، این درحالی است که اگر روی شناسنامهدار شدن محصول خود کار کنند مطمئناً بازار فروش بهتری خواهند داشت.
وی افزود: چیزی که متأسفانه در حال حاضر در کارگاههای تولیدی مبل در مشهد و حتی در کشور وجود دارد بحث استاد شاگردی است که فرد براساس دیدن چند تصویر و عکس طراحی مبل را انجام میدهد و به اصطلاح تولیدی مبل راهاندازی میکند.
وی با تأکید بر اهمیت ارتقای سطح سواد و دانش در بازار مبلمان، اظهار کرد: چالشهای اصلی در این زمینه دانش کم تولیدکنندگان، ترس از فناوری و تفکر سنتی مدیران واحدهای تولیدی است، افزود: عدم اطمینان و نداشتن برونسپاری، دغدغه اصلی مدیران واحدهای تولیدی این صنف است، چراکه بیشتر مدیران ترجیح میدهند صفر تا صد کارها را خودشان انجام دهند.
نکته قابل ذکر اینکه باوجود پیگیریهای چند روزه، رئیس انجمن صنایع همگن چوب و مبلمان استان فرصتی برای گفتوگو با خبرنگار ما نداشتند...
نظر شما