به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، آئین افتتاحیه دوره دانش‌افزایی «فرهنگ میزبانی و ادب حضور» در جوار بارگاه منور رضوی افتتاح شد.

آغاز به کار دوره «فرهنگ میزبانی و ادب حضور» در حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی؛ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در ابتدای این مراسم که  همزمان با میلاد با سعادت جوادالائمه(ع) با حضور عبدالحمید طالبی؛ رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان نهادها، سازمان‌ها، اصناف و مجموعه‌های خدمتگزار امر قدسی زیارت در محل سالن همایش‌های بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: تشکیل این محفل با هدف توسعه خدمت و احساس مسئولیت برای خدمت شایسته‌تر به زائران برگزار شده که نشان از توجه آستان قدس رضوی به مسئله تکریم زائر است.

تکریم زائر اولویت آستان قدس رضوی

وی اظهار کرد: زائران امام رضا(ع) قابل احترام و سزاوار تکریم هستند، از این رو میزبانی شایسته آنان یک اولویت برای مجموعه آستان قدس رضوی و مسئولان شهر مشهد است، بر همین اساس باید فرهنگ میزبانی را ارتقا دهیم و آن را به معیارهای زیارت مطلوب در شهر امام رضا(ع) نزدیک کنیم.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه باید در خصوص تکریم و خدمت‌رسانی به زائران مدیریت جامعی توسط آستان قدس رضوی در تمام شهر مشهد رخ دهد، گفت: این مدیریت باید در تمامی ابعاد از جمله حمل و نقل، خدمات شهری و ... از لحظه ورود زائران به شهر مشهد تا زمانیکه در این شهر حضور دارند، ادامه یابد.
امام جمعه مشهد در ادامه با اشاره به آداب مهمانی و میزبانی در سیره و تعالیم رضوی، گفت: در روایات و احادیث مکرر ائمه اطهار(ع) به امر اطعام و تکریم مهمان سفارش شده است و اهمیت این مسئله در سیره و رفتار امام رضا(ع) قابل توجه است به گونه‌ای که امام مقید بودند خود از مهمانشان پذیرایی کنند.

تکریم زائر با تاسی از فرهنگ رضوی

وی ادامه داد: ما نیز به تاسی از فرهنگ رضوی باید پذیرای زائر امام رضا(ع) باشیم و شایسته است تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها با مدیریت جامع آستان قدس رضوی وارد عمل شده و در عرصه خدمت به زائر فعال باشند.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه مسئله زائر امام رضا(ع) مسئله خاصی است که تنها به زمان ما اختصاص ندارد بلکه مربوط به زمان‌های گذشته است، گفت: پذیرایی از زائران علی بن موسی الرضا(ع) در گذشته‌های دور به عنوان یک جریان فرهنگی در شهر مشهد مطرح می‌شد و مشهدی‌ها احترام خاصی برای زائران قائل بودند و همه خانواده‌ها به این فرهنگ مقید بودند، اما متاسفانه در دوران رضا خان رفته رفته این فرهنگ نادیده گرفته شد و مسئله هتل و مهمانسرا مرسوم شد.
وی ادامه داد: متاسفانه به جای فرهنگ مشهدی فرهنگ اشتباهی حاکم شد، به گونه‌ای که به زائران در بازارها به عنوان وسیله کاسبی نگاه می‌کردند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: همه مسئولان شهر مشهد باید از پوشش گرفته تا رفتار و گفتارشان برازنده خادمی و نوکری امام رضا(ع) باشد و فرهنگ میزبانی از زائر را از سیره امام رئوف(ع) بیاموزند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.