معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اولین کالایی که بیشترین حجم کشفیات قاچاق و پرونده‌ها را دارد در حوزه لوازم خانگی است.

لوازم خانگی در صدر کشفیات قاچاق قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی پورکاظم شایسته اظهار کرد: اولین کالایی که بیشترین حجم کشفیات قاچاق و پرونده‌ها را دارد در حوزه لوازم خانگی است.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص قاچاق کالا و میزان و روند آن تصریح کرد: روند قاچاق در کشور از سال ۱۳۹۳، حدود ۲۵ میلیارد دلار برای کالای ورودی و خروجی تخمین ‌زده شد و طی سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ نیز حدود ۱۰ میلیارد دلار از حجم قاچاق کشور کاسته شد.

وی افزود: مشخصه سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این بود که ما در قاچاق خروجی نیز به تعبیری دارای مزیت شدیم چون در گذشته به طور سنتی فقط قاچاق سوخت انجام می‌شد؛ اما با توجه به تغییراتی که در پول ملی و همچنین در حوزه ارز صورت گرفت بخش عمده کالاها و مایحتاج داخلی هم مزیت پیدا کرد که از کشور خارج شود. سیر قاچاق ورودی و خروجی در حال حاضر نزولی است اگرچه با وجود این وضعیت اقتصادی کشور و مشکلاتی که داشتیم قاچاق کالا می‌توانست چند برابر میزان فعلی باشد.

وی با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۱ مبنی بر لزوم مدیریت و برخورد با قاچاق از پیش از مبادی تا سطح عرضه، گفت: اگر ما بر اساس ماده ۱۳ قانون، شناسه و کد رهگیری کالا به‌ویژه در مورد کالاهای حجیم و بزرگ و لوازم خانگی را انجام دهیم دیگر نیازی به برخورد با مغازه‌دار هم نخواهیم داشت.

شایسته از برخورد هماهنگ‌شده با چند باند سازمان‌یافته و کلان در حوزه قاچاق لوازم خانگی در غرب و جنوب کشور خبر داد و گفت: حجم قابل‌توجهی از این انبارهای قاچاق مصادره شد، اولین کالایی که بیشترین حجم کشفیات قاچاق و پرونده‌ها را دارد در حوزه لوازم خانگی است.

وی با بیان اینکه ۱۴ و سه دهم درصد از لوازم خانگی در سال ۱۳۹۹ قاچاق بوده، گفت: ما امسال و سال ۱۴۰۱ باید این حجم از قاچاق را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.