۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 788418

خانه هنری رسانه‌ای دیما، یک مرکز رسانه‌ای تخصصی فیلم‌سازی حوزه زن، خانواده و کودک است که تاکنون تولیدات مختلفی در قالب‌های داستانی، مستند و برنامه‌های ترکیبی داشته‌ است و به موضوعات و مسائل مبتلابه زنان و خانواده و توجه به کودکان می‌پردازد. تیزرهای داستانی حوزه زنان و ‌خانواده با عنوان «اینجا خانواده زندگی می‌کند» و مجموعه مستند ۱۰قسمتی «پا به ماه» از جمله تولیدات این مرکز فیلم‌سازی است اما نکته قابل توجه درباره این مرکز هنری رسانه‌ای، نه تنها تولیدات مرتبط آن با حوزه زنان، خانواده و دغدغه‌های فرزندپروری است که فضای کاری در این مجموعه هنری است، محل کاری که تقریباً بیشتر کارکنان آن خانم و مادر هستند و مادران در کنار فرزندانشان، مشغول به کار بیرون از خانه هستند.

مهدیه‌سادات محور، مدیر این خانه که در کنار روزهای شیرین مادری‌اش تهیه‌کنندگی و فیلم‌سازی هم می‌کند در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: با وجود اینکه بیشتر کارکنان ما خانم هستند اما کارهای فنی تولید برنامه‌ها توسط آقایان انجام می‌شود چون به نظرمان این کارها به دلیل جنس سخت‌افزاری که دارند، مردانه است.

او با تأکید بر اینکه این مرکز مستقل است و تولیدات رسانه‌ای آن با حمایت سازمان‌هایی مانند اوج یا شبکه‌های تلویزیون انجام می‌شود، توضیح می‌دهد: در دفتر ما خانم‌های فیلمساز و هنرمندانی که فعالیت دارند با بچه‌هایشان به سر کار می‌آیند. ما یک اتاق کودک و مربی برای نگهداری از بچه‌ها در دفتر داریم و شرایط را به گونه‌ای آماده کرده‌ایم که یک خانم شاغل در حوزه زن و خانواده مجبور نباشد به خاطر شرایط کاری از بچه‌اش دور باشد. به این ترتیب حتی خانم‌های باردار هم شرایط حضور در محیط کار را دارند. مادرانی داشتیم که با بچه ۴۰روزه‌شان به دفتر می‌آمدند، تعدادی از بچه‌ها هم پس از مدرسه به دفتر می‌آیند و همین ‌جا تکالیفشان را انجام می‌دهند.
این برنامه‌ساز تلویزیونی خاطرنشان می‌کند: ما شرایط را به گونه‌ای مهیا کرده‌ایم که عین زندگی عادی باشد و تمرکز برای کار هم داشته باشیم، در همه محیط‌های کاری باید شرایطی فراهم باشد که مادرها بابت فرزندانشان نگرانی نداشته باشند و ما این فضا را در دیما تجربه می‌کنیم.  
به باور او، حضور بچه‌ها در کنار مادرشان برای بچه‌ها آموزنده و جالب است. همنشینی مادر و فرزند در محیط کاری به نوعی تربیت نسل آینده نیز هست و بچه‌ها در فعالیت‌های اجتماعی، هم‌راستا با مادران می‌شوند و به این درک می‌رسند که اشتغال مادر مانعی برای رسیدگی و توجه به آن‌ها نیست. ضمن اینکه این حضور سبب می‌شود ما به عنوان فعالان در رسانه با مسائل زنان و خانواده به صورت ملموس و عینی روبه‌رو شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.