۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 788576

ایمپلنت دندان یکی از روش های جایگزین دندان بوده که برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد. برای مشخص کردن روش های درمان بهتر است تا با دندانپزشک مشاوره نمایید. اما برای انجام دادن ایمپلنت دندان به صورت اصولی باید از دکتر ایمپلنت در این زمینه کمک گرفته شود.

برای انجام ایمپلنت دندان به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟

ایمپلنت دندان جزء بهترین روش ها برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته بوده و همچنین به عنوان پل های دندانی به جهت اتصال دندان‌ ها به یکدیگر نیز کاربرد دارد.

هنگام مشورت با دکتر ایمپلنت در می یابیم که انواع مختلفی از ایمپلنت از لحاظ نوع برند و جنس و ساختار تولید شده که برای هر فرد با توجه به هزینه‌ های در نظر گرفته شده، جنس ایمپلنت و تشخیص دندانپزشک باید از نمونه مناسب استفاده شود.

در طی سال های طولانی از ماده ‌ای به نام تیتانیوم برای ساخت ایمپلنت دندان استفاده می کردند که در حال حاضر به دلیل وجود پیشرفت های زیادی که در تکنولوژی به وجود آمده، از مواد محکم و مقاوم با خاصیت سازگاری با بدن استفاده می نمایند. در ادامه به متداول ترین مواد مورد استفاده در ساخت ایمپلنت دندان اشاره می کنیم:

ایمپلنت تیتانیومی

‏ساخت ایمپلنت از فلز تیتانیوم جزء رایج‌ ترین نوع مواد اولیه برای کاشت دندان است. چرا که ایمپلنت های تیتانیوم پس از قرارگیری در فک، استخوان آن به راحتی رشد کرده و تماس با این فلز در رشد آن اختلال ایجاد نمی کند. جزء پراستفاده ترین جنس ایمپلنت دندان بوده و نتایج طولانی مدتی را ارائه می دهد.

ایمپلنت دندان زیرکونیا

ایمپلنت دندان زیرکونیا جزء جدیدترین اختراعات در این حوزه است که به عنوان مواد اولیه مناسب در آینده ایمپلنت مورد توجه قرار گرفته اند. معمولاً از ایمپلنت زیرکونیا برای ایمپلنت های  جراحی استفاده می کنند.

ایمپلنت سرامیک

استفاده کردن از مواد سرامیک برای ساخت و تولید ایمپلنت ها نیز صورت می ‌گیرد؛ اما به کار بردن سرامیک بسیار محدود است.

نکته مهمی که در انتخاب مواد اولیه برای ساخت ایمپلنت دندانی مورد توجه پزشکان قرار دارد سازگار بودن این مواد با بدن است که مواد ذکر شده در این بخش جزء بهترین ‌ها در حال حاضر قرار می ‌گیرند.

کدام دندانپزشک مناسب ایمپلنت است؟

جراحی کاشت ایمپلنت یک فرآیند پیچیده است که با انتخاب متخصص مناسب ضمن صرف هزینه بالا، نتایج خوبی را به دنبال دارد و برای جلوگیری از شکست ایمپلنت دندانی لازم است تا از متخصصین متبحر در این حوزه استفاده شود.

در زمینه جراحی و کاشت ایمپلنت دندانپزشک های مختلفی از جمله پریودنتیست ها، پروستودنتیست ها، ایمپلنتولوژیست و جراح فک و دهان در این زمینه درگیر شده تا عملیات کاشت ایمپلنت کاملا موفقیت آمیز باشد.

جراح فک و دهان حدود ۴ سال در حوزه جراحی بیهوشی و نحوه کاشت ایمپلنت آموزش های لازم را دیده و تمامی متخصصین دیگر از جمله پریودنتیست ها نیز پس از فارغ التحصیلی به مدت سه سال دوره های لازم را می بینند که پس از پایان دوره گواهینامه های مربوط را دریافت می کنند.

در برخی موارد دندان های فرد به حدی آسیب دیده که کامل پوسیده و از بین رفته است، در این موارد ترمیم دندان نمی تواند دندان را درمان کند و باید اقدام به کاشت دندان یا ایمپلنت کرد. ایمپلنت با استفاده از دندان های ساختگی از جنس های خاص انجام می شود که بسیار مقاوم و کاملا شبیه دندان طبیعی است. در انجام عمل ایمپلنت ابن دندان ها توسط دندانپزشک به جای دندان اصلی و به صورت دائمی در دهان قرار می گیرد.

پس  دندانپزشک برای انجام ایمپلنت انتخاب جراح دهان و دندان و ایمپلنتولوژیست  است چرا که این افراد هم از لحاظ تخصص و هم از لحاظ تجربه به شکل بهتری می ‌توانند با ابزارهای مختلف در حین جراحی دهان و دندان کار کنند. در نتیجه برای دریافت بهترین نتایج از کاشت ایمپلنت دندان استفاده کردن از این افراد متخصص و حرفه ‌ای است.

معمولاً افرادی که تصمیم به انجام ایمپلنت می گیرند دو هدف مهم رفع مشکلات جویدن و بهبود زیبایی چهره و طرح لبخند را دارند. به همین جهت باید به سراغ متخصصین ایمپلنت دندانی رفته چرا که این متخصصان تجهیزات بهتری در اختیار دارند. همچنین به تکنولوژی پیشرفته ایمپلنت مسلط بوده و به شکل مناسب تری می توانند ایمپلنت را به شکل دندان های کاملاً طبیعی انجام دهند.

دکتر ایمپلنت چه تفاوتی با دندانپزشک معمولی دارد؟

برای انجام دادن هر گونه کاری بر روی دهان و دندان بیمار باید ابتدا به دندانپزشک مراجعه کنند و دندانپزشک با بررسی مشکلات دهان و دندان گزینه های مورد نیاز را به بیمار پیشنهاد می ‌دهد، تا از متخصصین مختلف در حوزه های گوناگون و بهداشت دهان و دندان استفاده نمایند.

در واقع می توان گفت اولین خط دفاعی در درمان بیماری های دهانی دندانپزشک بوده و می‌ تواند کلیه معاینات مربوط به تشخیص بیماری های مختلف، چکاپ های ماهیانه، عصب کشی و کشیدن دندان و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهد.

دندانپزشک معمولاً پس از گذراندن دوره شش ساله در دانشگاه می تواند کلیه کارهای مربوط به دندان را به طور عمومی انجام دهد. اما برای دریافت تخصص در حوزه های مختلف و به خصوص ایمپلنت لازم است که بین ۳ الی ۴ سال دیگر به صورت تخصصی آموزش ببیند.

دکتر ایمپلنت به صورت تخصصی در حوزه کاشت دندان، شیوه‌ های آن، بررسی لثه و فک و موارد مختلف دیگر آموزش های مورد نیاز را دریافت کرده و به صورت تجربی نیز دوره هایی را گذرانده است.

از مهم ترین تفاوتی که دکتر ایمپلنت با دندانپزشک معمولی دارد از لحاظ نحوه آموزش این پزشکان با یکدیگر است که در ادامه به بررسی برخی از تفاوت های آنها می پردازیم:

یک دندانپزشک به مانند پزشک عمومی خانواده بوده و کلیه مشکلات و بیماری‌های رایج دندان را بررسی می‌ کند؛ اما دکتر ایمپلنت فقط در حوزه ایمپلنت فعالیت دارد.

دکتر ایمپلنت در زمینه کاشت ان در داخل فک آموزش ‌های لازم را می ‌بیند؛ اما دندانپزشکی این آموزش ها را دریافت نمی کند.

دکتر ایمپلنت در زمینه رشد دندان و لثه و فک تخصص لازم را داشته؛ اما دندانپزشک در این زمینه ها فعالیت تخصصی ندارد.

میزان ماندگاری ایمپلنت

میزان ماندگاری ایمپلنت با توجه به تحقیقاتی که در سال‌ های اخیر صورت گرفته، بسیار بالا بوده و در طی ده سال بیش از ۹۴ درصد ایمپلنت ها ماندگار هستند. در سال‌ های اخیر به دلیل وجود فناوری و روش های جدید مدت زمان ماندگاری ایمپلنت ها تا حد بیشتری افزایش پیدا کرده است.

ماندگاری ایمپلنت به عوامل مختلفی ارتباط پیدا می‌ کند که در این بخش به برخی از این عوامل می پردازیم:

نوع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از لحاظ نوع پایه، فیکسچر و همچنین جنس آلیاژ در چند مدل مختلف بوده که هر کدام از لحاظ چسبندگی در استخوان فک متفاوت است.

محل کاشت ایمپلنت

محل کاشت ایمپلنت در فک نیز جزء عوامل تأثیر گذار بوده و معمولاً دندان های کاشته شده در فک پایین به نسبت دندان های کاشته شده در فک فوقانی طول عمر بیشتری دارند.

تراکم استخوان

دوام ایمپلنت ارتباط مستقیم به تراکم استخوان دارد؛ چرا که در صورت از دست رفتن تراکم استخوان فک طول عمر ماندگاری ایمپلنت کوتاه می شود.

بهداشت دهان و دندان

طول عمر ایمپلنت ارتباط مستقیم به رعایت بهداشت دهان و دندان دارد؛ چرا که رعایت کردن تمامی دستورالعمل ‌های مراقبتی بعد از کاشت دندان تأثیر زیادی در طول عمر ایمپلنت می ‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.