به گزارش قدس آنلاین، سروی همپا درباره تحولات ۹ دوره نقاشی خط هایش میگوید: «آشوب هندسی همانند عشاق نوآموز همواره با تجربه های نو تازه شده است و اکنون به سمت تعادل و ترکیبی میرود که خط و رنگ در هم تنیده، هر یک به دیگری کمک میکنند تا وحدتی در عین کثرت را بازتاب دهند، ماهیتی نوین که در ترکیب متعادل خط و رنگ، هم خط است و هم رنگ؛ آنچه دیده میشود حضوری همگن است.»
سروی تاکید دارد اولویت نخست در خلق آشوب هندسی، تمرکز بر ادب، عرفان و معرفت اندیشی رفیع در ادبیات سترگ ایرانی و اسلامی است.
به گفته این هنرمند، اولویت دوم این است که این معنای معنوی، در فرمی درست و زیبا تجلی کند.
او آشوب هندسی را یک جور بی قراری در عین نظم می داند و معتقد است: «یک جور بی قراری و شور در این نقاشی خط ها جریان دارد که گریز از نظم و بازگشت ناگزیر به یک هستی مقرر و نظم یافته را به تصویر میکشد.»
او شکل، هارمونی و تلاش آگاهانه برای گریز از انسجام که در نهایت نظم و وحدتی نو میآفریند را سه مولفه بنیادین زیبایی شناسی آشوب هندسی خواند و گفت این مولفهها را از اصول ۱۲گانه خوشنویسی کلاسیک، یعنی ترکیب، تناسب و تعادل وام گرفته است.
سروی همپا درباره امکان نوآوری در خوشنویسی اصیل گفت: «بیشک نوآوری در عرصه خوشنویسی بسیار سخت اما شدنی است. با شناخت دقیق از اصول میتوان بین هنر کلاسیک خوشنویسی و هنر مدرن امروزی رابطهای بدیع به وجود آورد. در واقع در بنیانهای خوشنویسی نمیتوان چندان نوآوری کرد اما در ترکیب بندی، فرم، فضا و به ویژه تنوع رنگها میتوان نگاهی نو پدید آورد، آشوب هندسی در انکشاف همین عالم در تکاپوست.»
سروی خوشنویسی را یک هنر استراتژیک میداند که بازارش به لطف ابتکاراتی مانند حراج باران رو به رونق و توسعه است، او گفت: «در روزهایی که بازار خوشنویسی رونقی نداشت نگارخانه ترانه باران پای به میدان گذاشت و با باز تعریف اصول اقتصاد هنر در این وادی گشایشهای زیر ساختی به وجود آورد که جای دارد من به سهم خودم از این همت بلند تقدیر کنم.»
این خوشنویس خواستار حمایت جدی از رویدادها و نهادهایی که به هنرهای ایرانی اسلامی میپردازند شد؛ زیرا این هنرها با خاستگاه هویت ملی، پتانسیل بزرگ برای رشد در عرصه بین المللی دارند اما کرونا آسیب جدی به همه بازارهای هنری به خصوص بازار خوشنویسی وارد کرده است.
منبع: ایسنا
نظر شما