تحولات لبنان و فلسطین

مدرسه پله نخست نردبان آموزش رسمی است؛ پله‌ای که فرایند جامعه‌پذیری کودکان و رشد و توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور را به دنبال دارد.

اَجر آجرچینی برای نوسازی اندیشه‌ها

در واقع توسعه علم و دانش در کشور و تربیت نسلی فعال، پویا و تلاشگر از کلاس‌های درس آغاز می‌شود. بنابراین اگر در پی توسعه‌ کشور هستیم باید به فراهم ساختن مدارس ایمن، استاندارد و بهره‌مند از امکانات آموزشی، ورزشی و... بیندیشیم.

هفته احسان و نیکوکاری فرصت مناسبی است برای یاد کردن از نوع‌دوستی و مهرورزی کسانی که با کمک‌های مادی و معنویشان نقش قابل توجهی در رفع مشکلات این قشر و جامعه ایفا می‌کنند. به همین بهانه به سراغ «ناصر قفلی» رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز رفته‌ایم تا برایمان از فعالیت‌ها و رویکردهای جدید این جامعه بگوید.

ساخت ۱۳۵ هزار کلاس درس در مناطق محروم

قفلی با اشاره به مشارکت خیران در ساخت ۱۳۵ هزار کلاس درس در مناطق محروم و کم‌برخوردار از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون می‌گوید: جامعه خیران سال گذشته حدود یک هزار و ۳۶۱ مدرسه با ۶ هزار و ۳۰۰ کلاس درس در کشور ساختند که این رقم امسال تا حدود ۷ هزار کلاس درس افزایش یافته است.

وی همچنین از تکمیل همه مدارس نیمه‌کاره در کشور خبر می‌دهد و با اشاره به اینکه سهم جامعه خیران در ساخت فضاهای آموزشی در چند سال اخیر به ۵۰ درصد رسیده است، می‌افزاید: البته سازمان نوسازی مدارس سهم جامعه خیران را ۴۹ درصد عنوان می‌کند ولی به اعتقاد ما سهم خیران ۵۰ درصد است.

رویکردهای تازه جامعه خیرین مدرسه‌ساز

قفلی به موضوع رویکردهای تازه جامعه خیرین مدرسه‌ساز می‌پردازد و می‌گوید: با توجه به نیازهای جامعه در حوزه آموزش و پرورش امسال اجرای سه برنامه راهبردی ساخت فضاهای آموزشی با استفاده از سیستم‌های نوین و پیش‌ساخته، مهارت‌آموزی و مدرسه‌یاری را در دستور کار خود داریم.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز در تشریح برنامه‌های مذکور هم می‌گوید: مدرسه‌یاری به منظور افزایش کیفیت مدارس به ویژه در مناطق کمتر برخوردار طراحی شده است که خیران هر مبلغی که بتوانند کمک می‌کنند تا کیفیت تحصیلی افزایش یابد. ضمن اینکه بعضی از خیران عضو هیئت امنای برخی از مدارس هستند و با مراجعه به مدرسه از نزدیک با مشکلات آنجا آشنا می‌شوند و می‌توانند برای رفع آن‌ها و ارتقای کیفی مدارس کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه جامعه خیران امسال به دنبال سبک‌سازی، ارزان‌سازی و سرعت عمل در ساخت مدارس با استفاده از سیستم‌های پیش‌ساخته است، می‌افزاید: این موضوع مورد تأیید وزیر آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور هم قرار گرفته و بخشنامه‌ای هم در این زمینه صادر شده است؛ یعنی از این پس مدارس کوچک یعنی در سطح ۵ تا ۶ کلاس از سیستم‌های پیش‌ساخته که در کشور متداول هستند، ساخته می‌شوند. چون مدارس سبک و پیش‌ساخته در مقایسه با ساخت مدارس آجری هم ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر تمام می‌شوند و هم زمان ساخت آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد. یعنی ظرف یک تا دو ماه می‌توان چنین مدارسی را احداث کرد در حالی که مدارس آجری یک تا دو سال زمان می‌برد و این موضوع یکی از عوامل دور شدن بعضی از خیران در مدرسه‌سازی می‌شود.

نام‌گذاری هر کلاس درس به نام یک خیّر

قفلی مهارت‌آموزی را یکی از نیازهای اصلی دانش‌آموزان و آموزش و پرورش می‌خواند و می‌گوید: دانش‌آموزان سال‌ها به مدرسه می‌روند و در نهایت نتیجه هزینه‌کرد خانواده‌ها فردی بیکار می‌شود. از سوی دیگر فقط ۳۸ درصد مدارس کشور را فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌دهند که به نظر می‌رسد این رقم باید به ۸۰ درصد برسد اما ساخت هنرستان فنی و حرفه‌ای خیلی گران تمام می‌شود به همین خاطر به آقای مخبر دزفولی؛ معاون اول ریاست جمهوری پیشنهاد کردیم تا وزارت کار به صورت تک‌بُعدی، رشته فنی و حرفه‌ای مرتبط با منطقه ایجاد کند. مثلاً فقط آهنگری یا نجاری بزند. این گونه خیران با مشارکت یکدیگر می‌توانند یک دبیرستان بسازند و در نهایت هر کلاس درس به نام یک خیّر نام‌گذاری شود.علاوه بر این درخواست کردیم به جای ساخت هنرستان فنی و حرفه‌ای فقط یک تا دو مدرسه – به صورت کلاس درس- در همسایگی شهرک‌های صنعتی ساخته شود تا دانش‌آموزان، بخش نظری را در این کلاس‌ها فرا بگیرند و دوره کارآموزی یا عملی نیز در کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و... انجام شود. در این صورت زمینه جذب بسیاری از دانش‌آموزان از سوی همان شرکت‌ها و یا توسط دیگر شرکت‌ها انجام می‌گیرد. یعنی حدود ۵۰ درصد تکنسین‌ها جذب کار می‌شوند و بقیه هم به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای می‌روند که با توجه به مهارت خوبی که کسب کرده‌اند پس از دانش‌آموختگی از سوی شرکت‌های مختلف جذب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تجهیز آزمایشگاه‌ها همزمان با نوسازی مدارس انجام می‌گیرد، می‌گوید: یعنی در جایی که مدرسه‌ای ایجاد می‌شود آن را به آزمایشگاه و کتابخانه هم مجهز می‌کنیم. یعنی دولت زمین و تجهیزات مورد نیاز تأسیس مدرسه را تأمین می‌کند و جامعه خیران ۵۰درصد هزینه انجام شده را می‌پردازند البته بعضی از خیران هم هستند که تا ۱۰۰درصد هزینه ساخت و تأمین تجهیزات مدرسه را متقبل می‌شوند.

قفلی با اشاره به ضرورت حضور بیشتر خیران در امر مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس می‌گوید: با داشتن مدرسه‌ای با شاخص‌های مناسب و استاندارد که حق آینده‌سازان این مرز و بوم است نیاز کشور به بیگانگان کم می‌شود. بنابراین افراد حتی به اندازه کمک هزینه یک آجر هم شده در این کار خیر مشارکت کنند، چون وقتی به این سمت بیایند لذت کار را می‌چشند و بیشتر در این عرصه فعال می‌شوند. ضمن اینکه همواره در زندگی پاداش این کار خیر را می‌بینند و مورد احترام مردم خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.