۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 791211

برگزاری جشن چهارشنبه سوری اگر این طور است باید بگوییم جشن چهارشنبه سوری ما کجا و جشن چهارشنبه سوری پدران و مادران ما کجا؟

وقتی چهارشنبه سوری منجر به آسیب روانی می شود

به گزارش قدس آنلاین، ترقه بازی که چاشنی چهارشنبه سوزی شده از یک ماه پیش از آن در هر کوی و برزن با ترکاندن نارنجک و مواد محترقه زیرپای مردم به قیمت شوکه کردن آنها آغاز می شود و تا روزها پس از چهارشنبه سوری ادامه می یابد.

با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، کم کم صدای ترقه ها بیشتر و بیشتر می شود تا جایی که شب چهارشنبه سوری، شهر به صحنه خشن و پرسرو صدایی از انفجار و ترقه های آماده و دست ساز تبدیل می شود، در این شب بسیاری از پدرها و مادرها با نگرانی از فرزندانشان می خواهند در خانه بمانند و نوجوانان و جوانان زیادی به دلیل سوختگی و آسیب راهی بیمارستان می شوند اما به راستی دلیل این همه سرو صدا و جاروجنجال چیست؟

برگزاری جشن چهارشنبه سوری اگر این طور است باید بگوییم جشن چهارشنبه سوری ما کجا و جشن چهارشنبه سوری پدران و مادران ما کجا؟ در این جشن شادی و خنده و پریدن از روی آتش و خوردن آجیل و آش نذری چهارشنبه سوری جای خود را به ترسیدن و ترساندن داده است که همه این ها ممکن است منجر به اختلالات روانی در افراد شود.

به عقیده کارشناسان، در حالیکه در ارتباط با مراسم عزاداری و سوگواری رعایت همه جوانب و رسم و رسوم می شود ولی در ارتباط با جشن ها و شادی ها معمولا غفلت صورت می پذیرد و یکی از این مراسم چهارشنبه آخرسال است که گاهی با بی تدبیری خانواده ها منجر به تجربه های هولناک می شود.
 پاسداشت جشن های ملی و مذهبی می تواند منجر به روحیه اعتماد، همدلی و همبستگی در بین هموطنان شود اما در ارتباط با چهارشنبه آخر سال گاهی آسیب های جدی جسمی و یا روانی برای برخی افراد به وقوع می پیوندد که از جمله آسیب های روانی اختلالاتPTSD اختلال پس از سانحه است.
روانشناسان می گویند؛ اختلال تنش زای پس از رویداد یا استرس پس از سانحه سندرمی است که پس از مشاهده، تجربه مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس زا و آسیب زای شدید مانند مواد محترقه، منفجره و ... روی می دهد که می تواند به مرگ واقعی یا تهدید به مرگ منجر شود.
آنان اشکال در به خواب رفتن، کابوس، ترس از وقوع مجدد حادثه، حملات خشم، واکنش از جا پریدن، گوش به زنگ بودن را از علائم PTSD می دانند. 

گفتنی است، مهمترین ویژگی سنی نوجوانان و جوانان، قرارگیری آنان در حالات هیجانی بوده به طوری که این حالات یکی از نیازهای این سنین است و باید به نحو صحیح ارضا شود بنابراین به جای مقابله و نفی برگزاری مراسم چهارشنبه آخرسال باید فرصتی در جهت تخلیه هیجانات روحی فرزندان فراهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.