به گزارش قدس آنلاین، اندیشه مهدویت از موضوعهای مهم دین اسلام است که از ظرفیتهای مطلوبی در زمینههای گوناگون اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی برخوردار است و میتواند الگو و مدلهایی برای سبک زندگی باشد.
کتاب «مهدویت و سبک زندگی» اثر محمود ملکی راد در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه، در ۳۲۴ صفحه منتشر شد.
در فصل اول این اثر به مباحثی از جمله نقش دین در ارائه الگو برای سبک زندگی، عناصر تأثیرگذار اندیشه مهدویت در ارائه مدل سبک زندگی اسلامی، چگونگی تأثیر انتظار در ارائه الگوی مناسب برای سبک زندگی مهدوی و اسلامی، ارائه الگوی سبک زندگی زمینه ساز بر محور ویژگی منتظران و یاران امام (ع) اشاره شده است.
نویسنده در دومین فصل به الگوی سبک زندگی بر محور باورها و بینشها میپردازد. در این فصل، درباره هدفمند دانستن تاریخ و تلقی درست از آن، برنامه ریزی برای آینده و پردازش آینده روشن، ارائه الگوی سبک زندگی مسالمت آمیز بر اساس مشترکات ادیان و مذاهب در باور به منجی موعود، تقویت باورمندی به امام زمان (عج)، اعتقاد به استمرار وجود امام و حجت الهی در زمین، باور به ولایت امام زمان (عج) بر باطن افراد، باور به حضور امام در میان مردم و عرضه اعمال بر ایشان، باور به رهبری نواب عام در عصر غیبت و انحراف زدایی مباحثی مطرح کرده است.
در فصل «الگوی سبک زندگی بر محور ارزشها و گرایش ها» به ارزشهای برآمده از مهدویت و کارکرد آن در سبک زندگی، پایبندی به ویژههای اخلاقی منتظران و کارکرد آن در سبک زندگی، التزام به ویژگیهای اخلاقی جامعه منتظِر و کارکرد آن در سبک زندگی، و ارائه سبک زندگی امیدوارانه پرداخته شد.
در فصل «الگوی سبک زندگی بر محور هنجارها و رفتارها» مباحثی همچون التزام به تقلید از مجتهد جامع الشرایط، التزام به ایجاد آمادگی و زمینه سازی برای ظهور، پایبندی به امامت امام زمان (عج) در عصر غیبت، توسل به امام زمان (عج) و ارتباط قلبی با آن حضرت، احیای یاد امام زمان (عج)، احیای سالروز ولادت و امامت امام زمان (عج)، توجه به ادعیه منسوب به امام زمان (عج)، و مناجات با آن حضرت، حضور در اماکن منتسب به امام زمان (عج)، و مناجات با آن حضرت، حضور در اماکن منتسب به امام زمان (عج) و توسلهای دسته جمعی، تربیت فرزندان بر محور امامت و ولایت، نامگذاری فرزندان به اسامی و القاب امام زمان (عج)، ترویج فرهنگی عدالت خواهی و ظلم ستیزی، تولی و تبری از دوستان و دشمنان امام زمان (عج) تبیین شده است. در فصل «شاخصهای کارکردی مهدویت در سبک زندگی» کارکردهای زیستی و عاطفی و کارکردهای امامتی مهدویت در سبک زندگی بحث و بررسی میشود.
در بخشی از کتاب میخوانیم:
«شناخت امام زمان (عج)، اعتقاد به حضور آن حضرت در همه عرصهها را به دنبال دارد و به تبع آن، زندگی را با یاد او رقم میزند. از آثار معرفت و شناخت امام زمان (عج) احساس نظارت آن حضرت در زندگی است؛ زیرا اعتقاد به لزوم وجود امام و حجت الهی در جهان، از آثار اعتقاد به امامت است. اگر سبک زندگی از این اعتقاد متأثر شود، آثار متعددی در آن خواهد داشت. زیرا این اعتقاد موجب میشود فرزندان از همان اوان کودکی با امامت آشنا شوند و چنین آشنایی زمینههای آمادگی آنان را برای یاری امام زمان (عج) در عرصههای مختلف فراهم خواهد آورد.
از دیگر آثار معرفت و شناخت امام زمان (عج) و به تبع آن احیای یاد آن حضرت، احساس حضور ایشان در میان مردم است. وقتی چنین شناخت و معرفتی از امام (ع) حاصل شودف در سبک زندگی تأثیر خواهد گذاشت و از معنویت بیشتری برخوردار خواهد شد. بر این مطلب نیز روایاتی چند دلالت دارند. از امام زین العابدین (ع) درباره جایگاه و منزلت ائمه (ع) نقل شده است که آن حضرت در این باره فرمودند: «ما پیشوایان و حجتهای خداوند بر اهل عالم هستیم. از زمانی که خداوند حضرت آدم (ع) را خلق کرده، زمین هرگز خالی از حجت الهی نبوده است. این حجت یا ظاهر و مشهور بوده یا غیب و مستور (ظاهر مشهور او غیب مستور) و همچنین تا قیامت نیز خالی از حجت نخواهد بود». چنین باوری موجب میگردد تا حضور امام زمان (عج) در همه عرصههای زندگی حس شود و حرکت در مسیر خواست آن حضرت ترسیم گردد.»
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای خبر/
نظر شما