۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 792906

به گزارش قدس آنلاین، آخرین دور از مذاکرات میان هیئت‌ های روسیه و اوکراین دراستانبول ترکیه برگزار شد. مسئله مهمی که در مذاکرات استانبول مورد توجه قرار گرفت، قبول بی طرفی و عضویت نداشتن اوکراین در ناتو و در عین حال تاکید بر لزوم عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا بود. موضوعی که مورد قبول روسیه نیز قرار گرفته است. پیش از این زلنسکی با عقب نشینی از موضع قبلی خود اعلام کرده بود حاضر است در روند صلح با مسکو از خواسته های خود عقب نشینی کند و به کشوری بی طرف در تقابل میان غرب و روسیه تبدیل شود.

پس از تحولات سال ۲۰۱۴ و روی کار آمدن یک دولت غرب گرا در  اوکراین، در راستای ادغام با بلوک غرب مسئله عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو در متمم قانون اساسی اوکراین گنجانده شده بود.

آمریکا و شرکای اروپایی آن همگام با واشنگتن نیز به هواداری از عضویت اوکراین در ناتو پرداختند؛ اما درباره عضویت این کشور در اتحادیه اروپا دیدگاه مثبتی در بین کشورهای این اتحادیه وجود نداشته است. مخالفت صریح آلمان به عنوان مهم ترین کشور اتحادیه اروپا و بزرگ ترین اقتصاد اروپا با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، امید رئیس جمهور اوکراین برای عضویت فوری در این نهاد اروپایی را نقش برآب کرده و چشم انداز مثبتی در این زمینه باقی نگذاشته است.

با وجود این که پارلمان اروپا در مارس ۲۰۲۲ درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را تصویب کرد، با این حال اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا با توجه به درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این مسئله یک فرایند زمان بر است. او گفت که مردم اوکراین متعلق به خانواده اروپا هستند؛ اما عضویت در اتحادیه مراحل و فرایندی دارد که باید طی شود.

با توجه به معیارها و استانداردهای اتحادیه اروپا و فاصله بسیار کی یف از این استانداردها به ویژه در زمینه مبارزه با فساد مالی و اداری، اساسا تحقق خواست زلنسکی برای عضویت فوری اوکراین در این اتحادیه ناممکن است. اکنون اوکراین از لحاظ فساد رتبه ۱۱۷ را در جهان دارد و از فاسدترین کشورها در اروپا در زمینه فساد مالی و اداری محسوب می شود.

وضعیت اقتصادی اوکراین نیز در سال های اخیر با وخامت روزافزون مواجه بوده است. همه این ها احتمال عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را بسیار ضعیف کرده است. ضمن این که یکی از مهم‌ترین شرایطی که اتحادیه اروپا برای کشورهای خواهان عضویت، تعیین کرده، حل و فصل تمام اختلافات ارضی و مرزی با همسایگانش است.

بدین ترتیب با وجود مخالفت نداشتن روسیه با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا؛ اما مسکو نیز به خوبی از این موضوع آگاه است که فرایند تحقق این امر بسیار طولانی است از این رو حساسیتی در این زمینه از خود نشان نداده است. آن چه برای روسیه اهمیت دارد که به آن نیز دست یافته، عضویت نداشتن اوکراین در ناتوست.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.