تحولات لبنان و فلسطین

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۷
کد خبر: 793660

اسباب رحمت الهی چیست؟

حجت‌الاسلام دکتر خیاط

«اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ» خدایا در این روز برای من سهم و نصیبی از رحمت بی‌پایان خودت قرار بده و با دلایل قوی و روشن مرا هدایت کن و تحت امر خودت قرار بده و به سوی خشنودی‌ات سوق بده.

در فراز نخست دعای روز نهم ماه رمضان از خدا می‌خواهیم برای ما سهمی از رحمت واسعه خودش قرار بدهد. رحمت واسعه یعنی چه؟! مراد از رحمت واسعه این است که خدایا از مهربانی، نیکی، احسان و گذشت خودت برای من سهمی قرار بده! مرا به سوی اعمال و اموری هدایت کن که سبب شود من مشمول رحمتت شوم. 
اسباب و موجبات رحمت چیست؟ در آیات قرآن بیان شده اطاعت از خدا و رسول، چنگ زدن به ریسمان الهی، ایمان به خدا، انجام عمل صالح و کار شایسته و تقوا از عوامل و اسباب رحمت الهی است. یعنی خدا به گونه‌ای هدایتمان کند که در مسیر صحیح قرار بگیریم. 
در بخش دوم دعا دلیل و برهان روشن می‌خواهیم که هدایت شویم. این یعنی می‌خواهیم کمترین اشتباهی در مسیرمان نداشته باشیم. 
گاهی در مسیر ممکن است نشانه و دلیل باشد اما ما دقت و التفات نداریم ... به دلایل آشکار خدا 
دقت نمی‌کنیم. 
سعدی می‌گوید: برگ درختان سبز در نظر هوشیار/ هر ورقش دفتریست معرفت کردگار... یک نگاه به اطراف کنیم دلایل و برهان‌های هدایت
 فراوان است. 
اشخاصی هستند که دلی روشن دارند؛ از حرکات حیوانات و آواز پرندگان و پدیده‌های زمین و آسمان بیدار شده و راه درست را انتخاب می‌کنند اما برخی با وجود موعظه پیامبران و امامان معصوم و آیات قرآن باز هم دل آن‌ها فتح نمی‌شود! خدا باید کمک کند این قفل‌ها باز و زمینه هدایت ما 
فراهم شود.
در بیان فراز سوم باید گفت گاهی انسان در مسیر زندگی خودش حالت روحی پیدا می‌کند که متأسفانه با وجود ادله روشن و برهان‌های الهی نمی‌تواند راه درست را پیدا کند! لذت از یاد خدا نمی‌برد، حقایق معنوی را درک نمی‌کند. 
اینجاست که خودش را تسلیم خدا می‌کند و بر عجز و ناتوانی خود تأکید دارد و می‌گوید مرا به سمت کارهایی که خشنودی تو را در بر دارند هدایت کن. 
البته همه ما در اختیار خداییم اما وقتی فردی از خدا چنین تقاضایی می‌کند یعنی او به سیاست‌ها و تدابیر الهی در مسائل اعتقاد دارد. 
از گمراهی‌ها بسیار می‌ترسد و می‌خواهد خدا دستش را بگیرد و از خودخواهی و منیت‌ها فاصله گرفته و حس می‌کند اگر خودش دنبال راه باشد اشتباه 
خواهد کرد. 
بنابراین خود را در اختیار او قرار می‌دهد و تسلیم او می‌کند که در این شرایط وضع مطلوب روحی برای انسان ایجاد می‌شود و حس می‌کند تماماً در تحت اراده و اختیار خداست. از این رو سعی می‌کند تدبیر الهی شامل حالش شده و از مشکلات نجات پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.