«اللهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ، وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السَّاطِعَةِ، وَخُذْ بِناصِیَتی الی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ، بِمَحَبَّتِکَ یا امَلَ الْمُشْتاقینَ»
«خدایا در این ماه بهرهای از رحمت وسیعت برایم قرار ده و با دلایل روشنت هدایتم کن و به سوی خشنودی فراگیر خود ببر به محبّتت ای آرزوی مشتاقان»
آیتالله مکارم شیرازی در شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان آورده است:
تشریح مقام رحمانیت الهی، باز خوانی آثار توبه در جلب رحمت خداوند، نسبت هدایت با رحمت و جایگاه دعا در گشایش رحمت الهی و پیوند جلب رحمت الهی با سبک زندگی اسلامی از جمله مهمترین نکات دعای روز نهم ماه مبارک رمضان به شمار میآید.
گسترۀ«رحمانیت»
لطف و رحمت خداوند به قدری وسیع و گسترده است که حتی کسانی که در دشمنی و مخالفت با خداوند، چیزی فروگذار نکردهاند از رحمت عامه خدا بینصیب نمیمانند؛ لذا خداوند کتاب را پی درپی برهمگان نازل میکند، تا دلهایی که اندک آمادگی دارند، تکان بخورند و به راه آیند و این است مقام رحمت عامه و رحمانیت پروردگار که دوست و دشمن را در بر می گیرد.
توبه؛ دریچهای به سوی رحمت الهی
یأس از رحمت خدا بالاترین گناهان است؛ زیرا کسی که از رحمت حق مأیوس شود از هیچ گناهی إبایی ندارد، چون میگوید: آب از سر من گذشته و من غرق شدهام چه یک قامت چه صد قامت.
حال آنکه خداوند درهای توبه و استغفار را به روی بندگانش گشوده و آنها را به رحمت خود امیدوار ساخته و در امیدبخشترین آیۀ قرآن میفرماید: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ؛ ای بندگانی که راه اسراف به خود را درپیش گرفتهاید و مرتکب گناهان شدهاید از رحمت خداوند مأیوس نشوید، چرا که او همه گناهان (توبه کنندگان) را به یقین او آمرزنده مهربان است».
هدایت و رحمت
«هدایت» مقدمهای است برای «رحمت پروردگار»، چرا که انسان نخست در پرتو نور قرآن حقیقت را پیدا میکند و به آن معتقد میشود و در عمل خود آن را به کار میبندد و به دنبال آن مشمول رحمت واسعه و نعمتهای بی پایان پروردگار میگردد.
دعا در نزد خداوند جایگاهی بس عظیم دارد. حضرت علی (ع) در این زمینه میفرماید: «الدُّعا مِفْتاحُ الرَّحْمَةِ وَ مِصْباحُ الظُّلْمَةِ»؛ دعا کلید رحمت خداوند و چراغ روشنی برای تاریکیهای دنیا و آخرت است.
رحمت واسعه الهی چگونه با عقاب اخروی گنهکاران سازگار است؟
بی شک «رحمت خداوند»، «حکمت» او را از بین نمیبرد، زیرا رحمت او هم چون حس ترحم ما از احساسات و رقت قلب سرچشمه نمیگیرد، بلکه رحمت او همیشه آمیخته با حکمت است و حکمت ایجاب می کند که گنهکاران (جز در موارد خاصی) به مجازات برسند.
حقیقت هدایت به دلایل روشن الهی
منظور از هدایت دلائل روشن و براهین آشکاری است که در آئین اسلام وجود دارد و منظور از دین حق آئینی است که اصولش حق و فروعش نیز حق و بالآخره تاریخ، مدارک، اسناد، نتیجه و برداشت آن نیز حق است؛ لذا هدایت یک انسان، تنها تعلیمات صحیح و آیات تکان دهنده و اعجاز آمیز و دلائل روشن کافی نیست، بلکه آمادگی، استعداد پذیرش و شایستگی برای قبول حق نیز لازم است، همانگونه که برای پرورش سبزه و گل تنها بذر آماده کافی نیست، زمین مستعد نیز لازم است.
سبک زندگی اسلامی به مثابۀ جلب رضایت الهی
بیتردید باوری که مبدأ حرکت و تلاش برای کسب رضایت الهی باشد باوری است که در زندگی بازتاب داشته باشد که میتوان به آن حیات طیبه اطلاق نمود.
از این رو باید به طور مداوم نفس خود را مورد عتاب قرار دهیم آیا زندگی تکراری را ادامه میدهیم یا برنامه و راه تازهای به سوی خدا گشودهایم؟ آیا گرهی از مشکل مردم باز کردهام؟ آیا کاری که باعث جلب رضایت الهی باشد از ما سرزده است؟
نظر شما