تحولات لبنان و فلسطین

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 794953

هرچند که پیوند خانوادگی زیر پرچم اسلام، اعضای خانواده مهدوی را در کنار یکدیگر نگاه می‌دارد اما غریبی آنها در دنیا قابل مشاهده است.

سبک زندگی شگفت‌آورترین مردم در ایمان چگونه است؟

به گزارش قدس آنلاین، باید فرصت ماه رمضان را غنیمت بدانیم؛ چراکه این ماه، فرصت مناسب و مغتنمی است تا سبک زندگی دینی را در وجودمان رشد بدهیم که از طریق آن، هم خود به صفت‌های مورد پسند خدا آراسته شویم و هم خانواده و اطرافیان را با این خصلت‌ها آشنا کرده باشیم. در این روزها و شب‌های پر خیر و برکت، دانستن خصوصیات و ویژگی‌های خانواده‌های مسلمانان و منتظر خالی از لطف نیست.

چه بهتر که این معرفی از طرف پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام صورت گرفته باشد تا انسان با آراستن خود و خانواده‌اش به این صفات، در گروه دوستداران و منتظران حقیقی امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد. چراکه زندگی کردن در دوره ای که امام زمان از دیده‌ها غایب است، خصلت‌های خاصی می‌طلبد تا انسان بر سر ایمانش محکم بایستد و یقینش را از دست ندهد. به هر حال فرق دارد که انسان به امام و هادی زمان خود دسترسی داشته باشد و با چشم خودش او را ببیند و با گوش خودش دستورات و پندهایش را بشنود، با کسی که نه می‌تواند امام زمانش را ببیند و نه حتی می‌تواند به طور مستقیم پیام را دریافت کند.

با حجت الاسلام رضا محمدی و حجت الاسلام علی داستانی به عنوان دو کارشناس دینی، درباره مهمترین خصلت‌های انسان معنوی و مؤمن در دوران حاضر گفتگوی انجام شده است که می خوانید:

شگفت‌آورترین مردم در ایمان

مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی منتظران را باید در کلام پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله جست‌وجو کرد. آن حضرت فرموده‌اند: مهمترین خصلت منتظران حضرت بقیه‌الله الاعظم عجل‌الله تعالی فرجه الشریف این است که آنها شگفت‌آورترین مردم در ایمان و عظیم‌ترین افراد در یقین هستند.

حجت‌الاسلام محمدی به روایتی که شرح آن در جلد چهارم از کتاب من لا یحضره الفقیه نوشته شده، اشاره می‌کند: رسول اکرم صلوات‌الله علیه خطاب به حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرمودند: «یا عَلی اَعجَبُ النَّاسِ اِیمانا وَ اَعْظَمُهُمْ یَقیناً قَوْمٌ یَکُونُونَ فِی آخِرِالزَّمانِ لَمْ یَلْحَقُوا النَبِی وَحُجِبَ عَنْهُم الحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوادٍ عَلَی بَیَاضٍ؛ ای علی! بدان شگفت‌آورترین مردم در ایمان و بزرگ‏ترین آنان در یقین، مردمی هستند که در آخرالزمان ـ با آنکه پیامبر خود را ندیده و از امام خود در پرده‌اند- به نوشته ‏که خطی سیاه بر صفحه‏‌ای سپید است، ایمان می‏‌آورند.»

این محقق اسلامی توضیح می‌دهد: بر اساس این روایت می‌توان نتیجه گرفت که ایمان به خدای یکتا و یقین درباره حضور امام عجل‌الله تعالی فرجه الشریف سینه به سینه و نسل به نسل در خانواده‌های مسلمان منتقل می‌شود. بنابراین این خصلت را می‌توان یکی از صفات خانواده‌های مسلمان دانست. پدر و مادر در این خانواده‌ها، در عین حال که بر ایمان و اعتقاد خود پایبند هستند، آن را به فرزندان و نسل بعد از خود منتقل می‌کنند. تا جایی که در دوران غیبت بدون دیدن امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف به حضور و امامت آن حضرت ایمان و یقین راستین دارند.

غریبانی که باید بر آنها غبطه خورد

حجت الاسلام داستانی، ناشناخته بودن در عین تلاش مؤمنانه را یکی دیگر از صفت‌های انسان‌های معنوی در دوران غیبت معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: طبق روایتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله یکی از صفت‌های خانواده‌های مهدوی و مردم منتظر در دوران ما، ناشناخته بودن و غریبی است. مؤمنان و منتظرانی که در عین داشتن ایمان محکم و یقین کامل، مانند مسلمانان صدر اسلام در غربت زندگی می‌کنند.

هرچند که پیوند خانوادگی زیر پرچم اسلام، اعضای خانواده مهدوی را در کنار یکدیگر نگاه می‌دارد اما غریبی آنها در جامعه و در میان مردم دیگر قابل مشاهده است.

نسبت برادری با پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله

ابوبصیر که از معاصران دوران امام محمدباقر علیه السلام بود، از آن حضرت روایت کرده است که روزی پیغمبر اسلام صلوات‌الله علیه در جمع اصحاب خود دو بار فرمودند: «خدایا! برادران من را به من بنمایان.» اصحاب پرسیدند: «ای رسول خدا! مگر ما برادران شما نیستیم؟»

آن حضرت فرمود: «نه. شما اصحاب و یاران من هستید. برادران من، مردمی در آخرالزمان هستند که به من ایمان می‌آورند، با وجود اینکه من را ندیده‌اند. خداوند متعال آنها را با نام و نام پدرانشان قبل از اینکه از صلب پدران و رحم مادرشان بیرون بیایند، به من شناسانده است. پایدار ماندن یک نفر از آنها از صاف کردن درخت خاردار با دست در شب تاریک و ظلمانی سخت‌تر است. یا مانند کسی است که شعله‌ای از آتش چوب درخت غضا را در دستش نگه دارد. آنها چراغ‌های شب تاریک هستند. خداوند متعال آنها را از هر فتنه تیره و تاریکی نجات می‌دهد.»

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این روایت تصریح می‌کند: سعادت بالایی است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله حدود 1400 سال قبل با منتظران امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و مؤمنان دوران آخر الزمان، اعلام برادری کرده است. پس خوش به حال خانواده‌های مهدوی که جمع آنها، جمع برادران رسول خدا صلی الله علیه و آله است.

موشکاف و دقیق

صفت دیگری که در روایت‌های اسلامی به منتظران امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و خانواده‌های منتظر نسبت داده شده، موشکافی و دقت آنها در امور و مسائل است. البته مشخص است که این صفت هم از ایمان محکم و یقین خلل‌ناپذیر نشأت می‌گیرد.

حجت الاسلام داستانی توضیح می‌دهد: وقتی انسان مسلمان در دورانی زندگی کند که در جامعه خود غریب باشد، انواع بلاها و آزمایش‌های دینی را در معرض خود داشته باشد و نگه داشتن ایمان برایش مثل نگه داشتن آتش در کف دست، سخت باشد، طبیعی است که باید با مسائل و امور زندگی با دقت و موشکافی برخورد کند و برای گرفتن هر تصمیمی، قدرت تعقل خود را به کار بگیرد.

در همین مورد، از امام زین العابدین علیه السلام درباره توحید سؤال کردند. آن حضرت در پاسخ فرمودند: «خداوند متعال دانست که مردم در دوران آخر الزمان، افرادی محقق و موشکاف هستند. به همین دلیل سوره توحید و آیه‌های سوره حدید که آخرش «و هو علیم بذات الصدور» را نازل فرمود. به همین دلیل هر کسی که برای کسب معرفت نسبت به خدای یکتا غیر از این جوید، هلاک است.»

جبرئیل علیه السلام دعایشان می‌کند

جبرئیل علیه السلام دعا کرده است که خداوند متعال خانواده مهدوی را رحمت کند. این روایت را حجت الاسلام داستانی شرح می‌دهد که اصل آن در کتاب دلائل الامامه نوشته محمد بن جریر طبری نوشته شده و آن را امام حسن عسکری علیه السلام سینه به سینه از پدران بزرگوارش نقل فرمودند که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره شب معراج تعریف فرموده که آن شب که من را به آسمان‌ها بردند در آنجا قصرهایی را دیدم که از یاقوت سرخ و زبرجد سبز و مرارید و مرجان و طلای ناب بودند.

کاهگل آنها از مشک خوشبو و خاکش از زعفران بود میوه‌ها و نخل خرما و انار در آن جا دیده می‌شد. حوریه و نهرهای شیر و عسل که بر روی مروارید و جواهر می‌گذشت و در کنار آن دو نهر خیمه‌ها و غرفه‌هایی بنا شده بود و در آنها خدمتکارها و پسرانی بودند. فرش‌ها از جنس استبرق و سندس و حریر بود و طناب‌هایی در آنها بود.

از جبرئیل علیه السلام پرسیدم: این قصرها از آن کیست و قصه آنها چیست؟ جبرئیل علیه السلام پاسخ داد: این قصرها و آنچه در آن است و چندین برابر آن مخصوص شیعیان برادرت و جانشین تو پس از تو بر امت علی علیه السلام است و آن‌ها را در آخرالزمان به نامی که دیگران را آزار دهد، بخوانند. به آنها رافضه (واگذارندگان) می‌گویند در حالی که این نام برای آنها زینت است. چراکه آن‌ها باطل را واگذارده و به حق چنگ زده‌اند و سواد اعظم اینانند. و اینها مخصوص شیعیان فرزندت حسن پس از اوست و برای شیعیان برادرش حسین پس از اوست و برای شیعیان فرزندش علی بن الحسین بعد از اوست، و برای شیعیان فرزندش محمد بن علی پس از اوست، و مخصوص شیعیان فرزندش جعفر بن محمد پس از اوست، و برای شیعیان فرزندش علی بن الحسین بعد از اوست، و برای شیعیان فرزندش محمد بن علی بعد از او؛ و برای شیعیان فرزندش حسن بن علی پس از او، و برای شیعیان فرزندش محمد المهدی پس از اوست.

جبرئیل علیه السلام ادامه داد: ای محمد! اینان امامان پس از تو و نشانه‌های هدایت و چراغ‌های روشن در تاریکی‌ها هستند و شیعیانشان تمامی فرزندان تو هستند، و دوستداران آنها پیروان حق و دوستان خدا و رسول هستند که باطل را واگذارده و از آن دوری کرده‌اند و آهنگ حق نموده و از آن پیروی کرده‌اند. آنها را در زمان زندگیشان دوست داشته و پس از مرگشان زیارت کنند. درصدد یاری آنها هستند و به دوستی آنها اعتماد می‌کنند. رحمت خدا بر ایشان باد زیرا او آمرزنده و مهربان است.»

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.