انتخابات

افتتاح بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به‌عنوان نخستین تجربه دولت در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب را باید تاکیدی بر رویکرد و توجه ویژه به حوزه فرهنگ از سوی آیت‌الله رئیسی در کنار اتخاذ سیاست‌های سیاسی و اقتصادی دانست.

عطر خوش فرهنگ در دولت مردمی

به گزارش قدس قدس آنلاین، سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از دو سال وقفه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، عصر امروز سه‌شنبه(۲۰ اردیبهشت‌ماه) در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم افتتاح می‌شود.  
حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در آیین افتتاح بزرگترین رویداد فرهنگی کشور که نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در دولت مردمی نیز محسوب می‌شود، را باید تاکیدی بر رویکرد و توجه ویژه به حوزه فرهنگ از سوی آیت‌الله رئیسی در کنار اتخاذ سیاست‌های سیاسی و اقتصادی دانست؛ به‌ویژه این‌که ناشران به‌عنوان یکی از حلقه‌های اصلی صنعت نشر، طی دو سال محدودیت‌ و تعطیلی‌های مکرر مراکز عرضه و کاهش شمارگان کتاب به‌دلیل شیوع گسترده کتاب آسیب‌های قابل توجهی را تحمل کردند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد، حضور آیت‌الله رئیسی در این افتتاح این رویداد به ناشران و دوستداران کتاب به‌معنای تاکید جایگاه ویژه فرهنگ و کتاب در نظر دولت است.  
سخنرانی رئیس جمهوری در آیین افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از سخنرانی در سی‌ونهمین جایزه کتاب سال و بیست‌ونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دومین حضور در جمع فعالان و پدیداورندگان حوزه کتاب در کمتر از ۶ ماه است. وی در این آیین گفته بود: «در این روزها بسیاری از افرادی که قلم خوبی دارند، در شرایط سختی به‌سر می‌برند، باید از آن‌ها حمایت شود.»
پیشینه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشان می‌دهد، افتتاح این رویداد در دوره‌های بیست‌وپنجم، بیست‌وششم، بیست‌وهفتم، بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم با حضور رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.       
همنفسی با اقشار مختلف مردم در عمر کمتر از یکسال  دولت مردمی از ویژگی‌های دولت رئیسی محسوب می‌شود. هرچند رویکرد و هدف‌گذاری دولتمردان رفع دغددغه‌های معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم است، اما در طول همین زمان کوتاه، توجه رئیس جمهوری به‌ویژه در سفرهای استانی و حضور در مناطق کمتر برخوردار به مقوله فرهنگ، نشانه ایجاد گفتمان «عدالت فرهنگی» است. حضور در جمع ناشران حاضر در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که بعد از دو سال در آستانه رقم زدن تجربه دیگری از تعامل با کتاب‌دوستان قرار دارند، را نیز نشانه تاکیدی دیگر به‌مقوله فرهنگ به‌ویژه کتاب است و باید مید داشت تا حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در رهاورد نمایشگاه کتاب تهران، از دامنه ناشران به دیگر فعالان حوزه نشر نیز گسترش پیدا کند.   
ازجمله رویکردهای اصلی و محوری دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش برای توسعه عدالت فرهنگی، همچنین تقویت پایه‌های «اقتصاد فرهنگ» است. مهمی که با تدبیر دست‌اندرکاران و متولیان فرهنگی در قالب برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های کلان دنبال می‌شود؛ برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دو قالب فیزیکی و مجازی و با هدف افزایش میزان دسترسی مردم حتی در دورترین نقاط کشور، ازجمله مصادیق سیاست تحقق «عدالت فرهنگی» در دولت سیزدهم به حساب می‌آید.
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

منبع: ایبنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.