به گزارش قدس آنلاین از سازمان ثبت احوال کشور میثم لطیفی در نشستی با رییس سازمان ثبت احوال کشور و در بررسی مسائل و مشکلات منابع انسانی، ظرفیت ها و ساختار تشکیلاتی این سازمان افزود:اطلاعات سازمان ثبت احوال منحصر به فرد است و نظام برنامه ریزی کشور نیازمند این اطلاعات است.
وی به اهمیت و ظرفیت سازمان ثبت احوال کشور اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان ثبت احوال پیش ران دولت الکترونیک است و می تواند نقطه آغاز هر حرکتی در تحقق آن باشد چرا که اطلاعات موجود در ثبت احوال منحصر به فرد است و از هیچ مرجع دیگری قابل وصول نخواهد بود.
لطیفی گفت: امروزه ثبت آمارهای حیاتی در دنیا دارای اولویت زیادی است و دنیا عملاً از نظام سرشماری و گردآوری اطلاعات فاصله می گیرد.
بانک اطلاعاتی جامع احوال متعالیه افراد تدوین شود
وی با اشاره به پس زمینه ارزشی داده های آماری افزود: در حال حاضر اطلاعاتی که درخصوص وقایع حیاتی ثبت می شود بیشتر ناظر بر احوال نباتیه فرد از قبیل تاریخ تولد یا وفات و امثالهم است، حال آنکه مواردی از قبیل سلامتی جسم و روح و دانش و سلامتی افراد و در یک کلام احوال متعالیه هر شخص نیز باید ثبت و ضبط و یک بانک اطلاعاتی جامع در این محدوده تدوین شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در نگاه اسلامی، خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است شکل گرفتن پایگاه سببی و نسبی برای شناسایی خانواده ها بسیار حائز اهمیت و منشاء اثر است و باید دقت کنیم تا فرد در بستر خانواده نیز تعریف و مطرح می شود و متصل شدن این اطلاعات به ویژگی های جغرافیایی و بومی، می تواند نقطه عزیمتی برای آمایش سرزمینی، برنامه ریزی و تخصیص منابع باشد.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: برای ایجاد ارتباط و شناخت مناسب از دستگاههای مختلف، میزهای تخصصی شناخت دستگاه ها را تشکیل داده ایم که موضوعات مختلفی از قبیل ساختار، جایگاه مجموعه در پیکره بندی دولت الکترونیک، سرمایه انسانی و سلامت اداری را رصد می کنند و یک تصویر فرضی را از شرایط و نیازهای دستگاه ارائه می دهند که لازم است با همکاری هر دستگاه این تصویر ترمیم و تکمیل شود.
مهمترین اقدام ثبت احوال هویت بخشی به اشخاص است
همچنین در این نشست رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز با اشاره به شرایط حاکمیتی و حساسیت مأموریت های سازمان ثبت احوال گفت: مهمترین اقدام این سازمان هویت بخشی به اشخاص است و هر واقعه ای درخصوص اشخاص حقیقی و حقوقی با موضوع هویت افراد آغاز می شود و در عین حال سازمان ثبت احوال درگاه ورود به خدمات دولت الکترونیک است و از این حیث نقشی ممتاز و منحصر به فرد را دارد.
هاشم کارگر افزود: همین جایگاه و نقش آفرینی خاص، تحول و تعالی را چه در حوزه ساختار و چه در حیطه مأموریت های سازمان الزامی می سازد. این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند و با برخورداری از یک ساختار کهنه نمی توان انجام بهینه مأموریت های جدید را انتظار داشت.
وی خاطر نشان کرد: این نگاه تحول محور درروزآمدسازی مأموریت ها و وظایف سازمان ثبت احوال و عدم اکتفا به ثبت رویدادهای حیاتی چهارگانه تجلی یافته است، به نحو بارزی در نقطه نظرات جناب آقای دکتر لطیفی رویکردهای تخصصی سازمان اداری و استخدامی کشور نیز به چشم می خورد.
کارگر افزود: سازمان ثبت احوال کشور با توجه به قابلیت های موجود، آمادگی دارد در مسیر دولت الکترونیک و تحقق سازمانی هوشمند همکاری کامل را با سازمان امور اداری و استخدامی به عمل آورده تا با توجه به جایگاه این سازمان در دولت الکترونیک زمینه حرکت سایر دستگاه ها و سازمان ها در این مسیر فراهم و تسهیل کند.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: پدیده های آموزش، روزآمدسازی قوانین، بازتعریف مأموریت ها و اصلاح ساختار همه در یک قالب همگرا قابل تعریف هستند و در بسیاری از این زمینه ها مساعدت سازمان اداری و استخدامی قطعاً بسیار مؤثر و مفید است.
کارگر حرکت به سوی GIS (سیستم اطلاعات) جمعیتی و نیز توسعه پایگاه سببی و نسبی را از جمله برنامه های مهم سازمان برشمرد و افزود: به رغم کاستی های موجود، در نداشته ها متوقف نمی مانیم و با تکیه بر توانمندی های موجود با بیشترین ظرفیت و به صورت جهادی و گام به گام رو به جلو حرکت می کنیم.
در این نشست همچنین پیرامون شرایط سرمایه های انسانی موجود و توسعه آن در سازمان ثبت احوال کشور، مسائل مربوط به تشکیلات فعلی و پیشنهادات مرتبط با بهبود آن، وجود پست های خالی و مجوزهای استخدامی اخذ شده، موضوع نیروهای قراردادی موضوعات و مشکلات معیشتی کارکنان و چگونگی رفع آنها نیز تبادل نظر به عمل آمد.
در حاشیه این نشست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و هیأت همراه از فرآیند صدور کارت هوشمند ملی و مرکز داده اصلی سازمان ثبت احوال بازدید و در جریان اقدامات و پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه قرار گرفتند.
نظر شما