۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
کد خبر: 801794

بعد از گذشت چندماه از بازگشایی کامل سینماها اما مروری بر میزان استقبال مخاطبان و مقدار فروش بلیت در گیشه‌ها نشان می‌دهد؛ سینماها در وضعیت اورژانسی قرار داشته و متولیان امر باید برای برون رفت از این بحران چاره‌اندیشی کنند.

بی رونقی سینماها

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه پس از فروکش پاندمی بیماری کووید۱۹ و بازگشایی کامل سینماها تلاش شد تا با اکران فیلم‌های جدید در سالن‌های نمایش دوباره شور و نشاط به این اماکن بازگردد و گیشه‌ها دوباره پر رونق شوند، اما به نظر می‌رسد حداقل تا به امروز این امر محقق نشده است. این درحالی بوده پیش‌تر پیش‌بینی شده بود تا با نمایش آثار کمدی، مخاطبان با سینماها آشتی کنند، اما به نظر می‌رسد این انتظار نیز همانند توقعی که در ماه‌های اخیر می‌رفت به سرانجام قابل قبول نرسید.

 بحران مخاطب همچنان پابرجاست
در این راستا باید عنوان کرد، آمار و ارقام مربوط به مقدار فروش گیشه‌ سینماها نشان می‌دهد، در بازه زمانی دو ماهه نخست سال جاری به عبارتی فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه همچنان میزان فروش عددی قابل توجه نبوده و مقایسه این رقم با آمارهای مخاطبان سینما در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ بیانگر این امر بوده که حتی سینماها نتوانسته‌اند بحران مخاطب را پشت‌سر بگذارند.آنچه که موجب شده تا امیرحسین علم‌الهدی، کارشناس اقتصادی سینما تاکید داشته باشد؛ بهتر است متولیان دولتی و صنفی سینما برای مدیریت این بحران فکر اساسی کنند.

 رکود اقتصادی و هزینه‌های بالای سالن‌ها
این اظهار نظر در شرایطی بیان شده است که چندی قبل در خبرها عنوان شد که در یک سال گذشته حدود ۲۰سینما درخواست انحلال یا تغییر کاربری داده‌اند. درخواستی که دلیلش رکود اقتصادی سینما در کنار هزینه‌های بالای نگهداری و تجهیز سالن‌ها بوده که ریزش مخاطبان به‌ویژه در دوره شیوع کرونا به آن دامن زد، اکنون اما در شرایط حاضر و بازنگشتن رونق به این فضاهای فرهنگی ممکن است باز هم شاهد تکرارش باشیم. در این میان البته باید گفت که به نظر می‌رسد آثار کمدی در مقایسه با دیگر فیلم‌های اکران شده توانسته‌اند این روزها بیشتر پای فیلم‌ دوستان را به سینما باز کنند، چرا که مروری بر میزان فروش سالن‌های حکایت از این دارد که سه کمدی از پیش اکران شده، در صدر فروش گیشه و جذب مخاطب هستند.از این موارد که بگذریم اما رونق نگرفتن سینماها در ماه‌های اخیر در شرایطی به هشداری برای سینماها تبدیل شده است که باید به یاد داشت؛ از نیمه‌های فصل تابستان که ماه محرم و بعد از آن صفر آغاز خواهد شد، در ادامه نیز شاهد آغاز بازی‌های جام جهانی فوتبال هستیم، مواردی که به طور قطع باز هم بر میزان فروش بلیت سینماها اثرگذار خواهد بود.

 کاهش پنج میلیون نفری تماشاگران
این در حالی بوده که آمارها در زمینه وضعیت کلی سالن‌های نمایش فیلم در سال جاری بیانگر این امر بوده که امسال با کاهش حدود پنج میلیون نفری تماشاگران فیلم در سینما ها در مقایسه با سال ۱۳۹۸ رو به رو بوده‌ایم، براین اساس باید عنوان کرد، تداوم بی‌مهری تماشاگران با سالن‌ها موجب شده تا سینماها در شرایط اورژانسی قرار گیرند. از سوی دیگر مشخص نیست با توجه به این شرایط برای انبوه فیلم‌های پشت خط اکران  چه تصمیماتی در ماه‌های آینده گرفته خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد سینما اگر در این زمینه تمهیدات اورژانسی لازم برای مدیریت بحران سینما مدنظر قرار نگیرد، پیش‌بینی می‌شود تا آمار مخاطب سالن‌ها بازگشت رو به عقب به سال ۱۳۹۲ داشته باشد. آنچه که می‌تواند تعداد مخاطبان را به حدود هشت تا ۱۰میلیون نفر برساند که در این صورت ادامه حیات بسیاری از سینماها به مخاطره خواهد افتاد. در این میان این را نیز باید گفت که درحال حاضر ۲۵۷ سینما در کشور فعال است که ۱۹۲ مورد خصوصی بوده و سهم سینمادار از فروش هر فیلم حدود ۴۵ درصد است؛ به عبارتی هر سالن معمولی و نه پردیس سینمایی در ماه به طور میانگین ۲۰ میلیون تومان فروش دارد. البته برخی سالن های خصوصی شاخص هستند و درآمد بالایی دارند که درآمد یکی از این سالن ها به طور میانگین در یک ماه بیش از ۱۰  میلیارد تومان برآورد شده است؛ درآمد هایی که البته برای بسیاری از سینماداران در آستانه ورشکستگی از دست رفته و با زیان ناشی از دوره شیوع  بیماری کووید۱۹ و انباشت بدهی روز به روز بیشتر بار ضرر سینماداران را سنگین می کنند. آنچه که موجب شده تا اکنون گفته شود سینماها در وضعیت اورژانسی قرار دارند و باید هرچه زودتر برای برون رفت از این بحران راهکاری اثرگذار مدنشر قرار گیرد.

منبع: حمایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.