۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۸
کد خبر: 802082

با آغاز قرن نوزدهم میلادی و ورود ۱۰ تا ۱۵میلیون سیاه‌پوست آفریقایی به آمریکا، فصل جدیدی از دوران سیاه در آمریکا رقم خورد.

به گزارش قدس آنلاین، با آغاز قرن نوزدهم میلادی و ورود ۱۰ تا ۱۵میلیون سیاه‌پوست آفریقایی به آمریکا، فصل جدیدی از دوران سیاه در آمریکا رقم خورد.

دورانی که در آن، تجارت برده، پرسودترین تجارت محسوب می‌شد و برای دریافت سود بیشتر هر نوع جنگی مباح بود. قرن بیستم میلادی نیز با تصویب «اصلاحیه پلات» در آمریکا آغاز شد و این کشور به عنوان یک قدرت برتر، اجازه لشکرکشی به کشورهای دیگر را برای خود صادر کرد!

این طرح ابتدا در مورد کوبا اجرا شد؛ اما سرآغازی برای مداخله در سایر کشورها بود. در این قرن آمریکا بارها و بارها در کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی مداخله مستقیم داشته است. در سال ۱۹۰۱ ایالات متحده به کلمبیا وارد شد. یک سال بعد به پاناما حمله کرد. ۱۹۰۴ پس از پیروزی در کوبا، واشنگتن دکترین مونرو را در دستور کار خود قرار داد و به عنوان پلیس جهانی وارد آمریکای مرکزی شد.

سال ۱۹۰۵ بعد از جنگ علیه هندوراس وارد جنگ با مکزیک شد و در سال ۱۹۰۷ پس از نبرد با نیکاراگوئه وارد دومینیکن شد. پس از چهار سال قیام ضد آمریکایی مردم در فیلیپین را سرکوب کرد و به مداخله در چین پرداخت. سال ۱۹۱۲ دوباره به پاناما و هندوراس حمله کرد. ۱۹۳۳ بود که آمریکا رسماً نیکاراگوئه را تبدیل به مستعمره خود کرد و از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۳۴ نیروهای آمریکایی هائیتی را تحت اشغال خود درآوردند. دومینیکن نیز به مدت هشت سال تحت تصرف آمریکا درآمد و پس از آن بود که به پاناما، کاستاریکا و هندوراس و گواتمالا حمله کرد. آمریکا در سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۴ به چین و پس از آن به السالوادور و نیکاراگوا حمله کرد.

سال ۱۹۴۵ در حالی که ژاپن در حال تسلیم شدن بود هیروشیما و ناکازاکی را با بمباران اتمی با خاک یکسان کرد که طی آن ۱۰۰هزار نفر در دم جان باختند و ۱۲۰هزار نفر نیز تا پایان همان سال در اثر تشعشعات هسته‌ای کشته شدند. این تازه اول ماجرا بود، حمله به یونان، فیلیپین، پورتوریکو و لبنان نیز در کارنامه جنایات آمریکا ثبت شده است.

حمله به لیبی، سومالی و سودان نیز از جمله جنایات سیاه آمریکا در قاره آفریقاست. دخالت آمریکا در یوگوسلاوی نیز منجر به فروپاشی این کشور شد. قرن بیست و یکم نیز با حمله خونین آمریکا به عراق و افغانستان و اشغال طولانی این کشورها آغاز شد. مردم یمن و سوریه نیز با مداخلات فاجعه‌بار این کشور، مورد تجاوز و اشغال قرار گرفتند. سه قرن پر از غارت و تجاوز دستاورد ایالات متحده در جهان است. شرق تا غرب تا درون خود آمریکا از جنایات یانکی‌های وحشی در امان نماند و کشورهای زیادی مدیون رویا و دموکراسی آمریکایی هستند!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.