ابدا فکر نکنید بلیتها روی دست شرکت برگزارکننده کنسرت مانده است؛ خیر. همین حالا که بیشتر از یک هفته تا شروع برگزاری این کنسرت در ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ خرداد فرصت هست، تعداد قابل توجهی از بلیتها فروش رفته و بعید است دست برگزار کننده، خالی بماند. ماجرا از این قرار است که تهمورس و سهراب پورناظری قطعهای آماده کردهاند به نام سیصد که بر اساس نوشتهای از «ری بردبری» به کارگردانی امیر جدیدی طراحی و آماده شده تا در قالب کنسرت نمایش به صحنه برود و موضوع کتابسوزی و نسلکشی مغولها را در نیشابور روایت کند. قرار است در همکاری با برادران پورناظری و امیر جدیدی، بازیگرانی مانند جواد عزتی، بهرام رادان، غزل شاکری، ماهور الوند و مهران غفوریان نیز حضور داشته باشند. برگزارکننده این کنسرت هم کسی نیست جز محمدحسین توتونچیان که پیش از این نیز در گفتوگو با رسانهها، افزایش قیمت بلیت کنسرتها را منطقی دانسته و در این باره معتقد است، جانب انصاف در تعیین قیمت بلیت نمایش سیصد رعایت شده ولی آیا کنسرت نمایشهایی مانند سیصد بیش از پیش، کنسرتها را به یک محصول فرهنگی لوکس تبدیل نکردهاند که فقط برای قشری از جامعه قابل استفاده است؟
کنسرت نمایش سیصد احتمالا قرار است چیزی باشد شبیه کنسرت نمایش «سی». آهنگسازی و بخش موسیقایی هر دو را برادران پورناظری به عهده داشتهاند و هر دو از همراهی بازیگرانی که از چهرههای مطرح سینما هستند، بهرهمند شدهاند و همانطور که «سی» در کاخ سعدآباد به اجرا در آمد، قرار است سیصد، سه شب مهمان کاخ سعدآباد باشد، البته با چند تفاوت جدی و بزرگ:
***در نمایش سی، طیف قیمت بلیت از ۳۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود (البته آن زمان هم این رقم چندان منطقی به نظر نمیرسید).
***خواننده کنسرت سی، همایون شجریان بود که به لحاظ فن و تکنیک و نیز جایگاه و محبوبیت در رتبه بالاتری در مقایسه با رضا بهرام قرار دارد.
***کارگردانی سی را آروند دشتآرای بهعهده داشت که یکی از کارگردانان مجرب تئاتر است اما نمایش سیصد را امیر جدیدی کارگردانی میکند که تجربهای در این زمینه ندارد.
هر سال دریغ از پارسال
تابستان دو سال پیش، بلیتهای تقریبا۲۵۰ هزار تومانی، اسباب نقد و گلایه بود در حالی که این رقم برای سالنهایی پرداخت میشد که با وجود شیوع ویروس کرونا، فقط اجازه داشتند به اندازه ۵۰ درصد ظرفیت بلیت فروشی داشته باشند.
فقط دو سال گذشته و این روزها شاهد انتقادهای تند و شدید به بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت نمایش سیصد هستیم در حالی که قرار نیست از ۵۰ درصد ظرفیت سالن استفاده شود. ضمن اینکه این بار ماجرا فقط به افزایش چند برابری قیمت کنسرت مرتبط نیست، سؤال دیگری که در کنار این افزایش قیمت افسارگسیخته مطرح شده، دلایل این قیمتگذاری در مقایسه با نمونههای مشابهی مانند کنسرت نمایش سی است و اینکه رضا بهرام واقعا خوانندهای است که بلیتهای کنسرتش ۷۰۰ هزار تومان بیارزد؟
در پاسخ به این سؤال بد نیست استناد کنیم به اظهارات سهراب پورناظری درباره اجرای رضا بهرام در آرامگاه سعدی. این دو، روز یکم اردیبهشت بر مزار شیخ اجل بهصورت زنده، ساز و آواز اجرا کردند. پورناظری بخشی از این اجرا را در اینستاگرامش به اشتراک گذاشته و دربارهاش نوشته است: این آواز نیز طرحی است روی غزلی از سعدی که قدرت بالا در اوج خوانی را میطلبید و در قدم اول، رضا بهرام، توان خوبی را از خود نشان داده و نوید میدهد که با جهد و تلاش فراوان و پاسداری از گوهر پاک وجودش، صدایی رسا باشد برای هنر و فرهنگ ایران زمین.
جناب پورناظری همچنان رضا بهرام را نیازمند جهد و تلاش فراوان میداند اما به وقت برگزاری کنسرت، بلیت ۶۹۵ هزار تومانی را برای اجرای همین خواننده، منطقی فرض کرده است.
صدر مجلس ۷۰۰ هزار، جلوی در ۷۰ هزار تومان
قیمت بلیتهای پاپ تهران معمولا از ۱۰۰ هزار تومان شروع میشود و سقف آنها حدود ۴۳۰هزار تومان است. کم و بیش میتوان کنسرتهای اندکی هم با بلیت ۵۰۰ هزار تومانی پیدا کرد اما ۶۹۵هزارتومان، رقمی نیست که بتوان بهسادگی از آن گذشت.
محمدحسین توتونچیان، تهیهکننده کنسرت سیصد، درباره قیمت بلیت این کنسرت توضیح داد: قیمت بلیت در کنسرتهای پاپ که یک خواننده با تعدادی نوازنده روی صحنه میرود، حداقل و حداکثر از ۲۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است، با توجه به اینکه در سیصد، گروههایی همچون حرکت، نمایش، موسیقی و خواننده داریم، هزینههای بسیار بالایی را برای برگزاری آن عهدهدار شدیم، بنابراین مجبوریم قیمتهای بلیت را کمی بالاتر از آنچه در بازار موسیقی وجود دارد در نظر بگیریم، حداکثر قیمت بلیت کنسرت نمایش سیصد را تا ۶۹۵ هزار تومان برای بخش ویژه درنظر گرفتیم و کف آن هم از ۷۰ هزار تومان است.
البته این نکته را هم باید مد نظر داشت که کنسرت نمایش سی در کاخ سعدآباد اجرا میشود و مخاطبانی که بلیتهای ۷۰هزارتومانی را خریداری میکنند، عملا چیزی از کنسرت نمیبینند و فقط شنونده صدای آن هستند در حالی که وضعیت در سالنهای برج میلاد و تالار وحدت به مراتب متفاوت است.
طنز و طعنه نثار سیصد
از چهارشنبه گذشته که نشست خبری کنسرت نمایش سیصد با حضور عوامل پروژه و اصحاب رسانه در مجموعه کاخ سعدآباد برگزار شد تا همین حالا، واکنشهای کاربران فضای مجازی و بهخصوص اهالی رسانه ادامه دارد؛ واکنشهایی که گاهی طنز است و گاهی طعنهآمیز و خشمآلود. به عنوان نمونه، یکی از اهالی رسانه به طنز نوشته که این رقم برای خرید بلیت کنسرت الویس پریسلی و مایکل جکسون، اسطورههای فقید موسیقی جهان هم زیاد است. روزنامهنگار دیگری بلیتهای کنسرت نمایش سیصد را با کنسرت گروه جتروتال در سالن زورلو استانبول مقایسه کرده که ۱۰ روز دیگر برگزاری میشود و گرانترین بلیتهای آن، ۶۶۰ هزار تومان فروخته شده است.
نیما حسنینسب، روزنامهنگار و منتقد هم با انتشار متنی با عنوان یک سوژه ناب برای تحقیق و گزارش مستند اجتماعی از علاقهاش به گفتوگو و آشنایی با خریداران بلیتهای ۷۰۰هزار تومانی کنسرت نمایش سیصد نوشته تا بیشتر بفهمد که کجا دارد زندگی میکند و چه شد که این شد!
منبع: جام جم
نظر شما