تحولات لبنان و فلسطین

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح جبران و تثبیت دانش‌آموزانی که فرآیند آموزش را در دوران کرونا به درستی دنبال نشده در تابستان امسال برگزار می‌شود.

افت یادگیری دانش‌آموزان در طرح تابستانه جبران می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، رضوان حکیم‌زاده بعداز ظهر پنجشنبه در جمع مدیران و آموزگاران ابتدایی شهرستان سمیرم اظهار داشت: مردم این شهرستان به فرهنگ‌دوستی، فرهنگ پروری و علم دوستی شهره هستند و طبیعت بسیار زیبای این شهرستان و خونگرمی مردمان آن مزید بر علت است تا سمیرم را متمایز کند.

وی با بیان اینکه مدیران مدارس راهبران اصلی فرآیند یاددهی و یادگیری هستند و حقیقتاً آن‌ها در دروان کرونا زحمات بسیار زیادی کشیدند و توانستند آموزش را در سخت‌ترین شرایط تداوم ببخشند، ادامه داد: اگر بنا بود که بخواهیم در سطح وزارتخانه برای مدیریت مدارس در دوران کرونا دوره برگزار کنیم، حدود ۱۰ سال زمان نیاز داشت که با خلاقیت مدیران مدارس، توانستیم از این شرایط بسیار سخت با موفقیت عبور کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: در این شرایط بود که جامعه، شکوه و عظمت کار فرهنگیان را به درستی درک کرد؛ هرچند این قشر در این دوسال برخی موارد مظلوم هم واقع شدند و در مواقعی تلاش بی‌شائبه فرهنگیان دیده نشد.

وی ادامه داد: تعدادی از جلوه‌های ویژه معلمی در این دوران به نمایش درآمد، اما هزاران صحنه از این ایثار و فداکاری‌های معلمان دیده و یا به تصویر کشیده نشد.

حکیم‌زاده تصریح کرد: خاصیت دنیای آموزش الکترونیک، این است که یادگیری کامل در سن کودکی رخ نمی‌دهد و خاستگاه آموزش الکترونیکی مختص بزرگسالان بوده است.

وی با بیان اینکه قبل از کرونا عده‌ای بر این باور بودند در آینده‌ای نزدیک آموزش مجازی، جای مدرسه را خواهد گرفت، ادامه داد: بعد از شیوع این ویروس و استفاده اجباری از فضای مجازی برای آموزش، بسیاری از کشورهای پیشرو دنیا که امکانات خوبی هم در زمینه آموزش مجازی داشتند، متوجه شدند که مدرسه رکن اساسی در فرآیند تعلیم و تربیت دارد و هیچکس و هیچ فناوری نمی‌تواند جای معلم را بگیرد و به همین دلیل کشورهای پیشرفته با سرعت اقدام به بازگشایی مدارس کردند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در کشور به دلیل کارشکنی‌های وزارت بهداشت در آن دوره و همچنین عدم همراهی رسانه‌ها، نتوانستیم مدارس را بازگشایی کنیم و مدت زمان تعطیلی آن‌ها خیلی زیاد شد.

وی تصریح کرد: این زحمات کشیده شد، اما به دلیل اینکه کودکان دوره ابتدایی نمی‌توانند تمرکز طولانی مدتی داشته باشد و وقتی این موضوع با گوشی تلفن همراه ادغام شد، آن‌ها فرآیند آموزش را به خوبی طی نکرده‌اند.

حکیم زاده گفت: زمانی که تصویر بزرگ ارتباط پرهیجان یک معلم درکلاس به یک تصویر کوچک تبدیل می‌شود، طبیعتاً به دلیل آنکه کودک در این شرایط نهایتاً ۱۰ دقیقه تمرکز دارد، فرآیند یادگیری به خوبی طی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این میان دانش‌آموزانی که خانواده‌های کم‌سواد داشتند، خیلی بیشتر آسیب دیدند و این موضوع در همه جای دنیا رخ داده و مختص کشور ما نیست و این افراد در حال حاضر محتاج کمک ما معلمان دوره ابتدایی هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کار معلم ابتدایی پایه‌ریزی برای یک دانش‌آموز است، گفت: اگر کودک خواندن و نوشتن را به طور مطلوب یاد نگیرد، فرصت‌های آینده‌اش را از دست خواهد داد و برای جبران این خلأ یادگیری، تابستان پیش رو برای ما بسیار حائز اهمیت است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: طرح جبران و تثبیت دانش‌آموزانی که فرآیند آموزش را در دوران کرونا به درستی دنبال نکرده‌اند، مصوب و منابع مالی آن تأمین و به زودی برای اجرا به استان‌ها نیز ابلاغ خواهد شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.