به گزارش قدس آنلاین، رومن گوساروف، کارشناس ایمنی هوایی به روزنامه ایزوستیا، اظهار کرد: تصمیم بوئینگ برای توقف تولید هواپیمای محبوب ۷۳۷ مکس ممکن است به دلیل تحریمهای اعمال شده بر مسکو باشد چون روسیه قطعات و اجزای حیاتی را در اختیار هواپیماساز آمریکایی قرار میدهد.
هفته گذشته، وال استریت ژورنال گزارش داد که بوئینگ مجبور شد تولید جتهای باریک پیکر را در ماه می به مدت ۱۰ روز به دلیل مشکل زنجیره تامین متوقف کند.
گوساروف گفت: «وابستگی بوئینگ به تیتانیوم روسی بسیار زیاد و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است، به این معنی که حداقل هر سوم هواپیمای بوئینگ به طور کامل از تیتانیوم روسی مونتاژ میشود. این شرکت همچنین محصولات تیتانیوم را از تولیدکننده روسی VSMPO-AVISMA وارد میکند.
این تحلیلگر افزود: سازنده هواپیمای آمریکایی قبلاً قطعات تقریباً تمام شدهای را دریافت کرده است که در یک کارخانه مشترک در شهر ورخنیایا سالدا روسیه تولید میشد.
در ماه مارس، بوئینگ خرید تیتانیوم از روسیه را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد که موجودی قابل توجهی از این فلز در اختیار دارد و میتواند از منابع دیگر تامین کند. این تصمیم پس از تحریمهای شدید روسیه توسط آمریکا و متحدانش اتخاذ شد.
به گفته گوساروف، توقف موقت تولید جتهای ۷۳۷ MAX نه تنها میتواند به تعلیق تحویل تیتانیوم روسیه، بلکه به اختلال جهانی زنجیره تامین مربوط باشد. این کارشناس افزود که تولید جهانی سالانه تا ۶۰۰ هواپیما معمولاً شامل تقریباً تمام ظرفیت تولید جهانی قطعات مربوطه است.
گوساروف گفت: «از این گذشته، روسیه نیز تحریمهای تلافی جویانه غیرمستقیم را اعمال کرده است که عرضه فلزات غیر آهنی و محصولات صنعت گاز به مواد شیمیایی را هدف قرار داده است که به طور گسترده توسط تولیدکنندگان ریزتراشه در سراسر جهان استفاده میشود.
در ماه مارس، بلومبرگ گزارش داد که ممنوعیت عبور هواپیماهای روسی از حریم هوایی ایالات متحده میتواند به بوئینگ نیز ضربه بزند، زیرا این شرکت با هواپیماهای باری غول پیکر Antonov An-۱۲۴ که توسط گروه ولگا-دنپر روسیه اداره میشود، قرارداد بسته بود تا تجهیزات خود را به کارخانههای خود در ایالات متحده منتقل کند.
منبع: ایلنا
نظر شما