به گزارش قدس آنلاین، اواخر سال گذشته شنیده شدن شایعاتی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، بازار را در مقطعی که در سالیان گذشته همواره زمان اوج خرید و فروش بود به رکود مطلق برد و قیمت ها هم تا وصول خبر نهایی بدون تغییر بودند.
در ابتدای سال جاری هم دقیقا زمانی که بنا بر اخبار رسیده مبنی بر مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات بیش از پیش غیر ممکن به نظر می رسید، قیمت خودروهای پر متقاضی با افزایش های چند ده میلیونی مواجه شدند.این افزایش ها به گونه ای بود که پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۳۱۸ میلیون تومان هم معامله می شد.
این افزایش ها تا اواخر اردیبهشت تا زمان اعلام رسمی آزادسازی واردات خودرو ادامه دارد بود. پس از آن هم قیمت ها در بازار با کاهش های اندکی روبهرو شدند به گونه ای پژو ۲۰۶ که از ۲۷۸ میلیون تومان به ۳۱۸ میلیون تومان رسیده بود با کاهشی ۱۵ میلیونی در این مدت به ۳۰۳ میلیون تومانی رسید.
اما سوال همیشگی پیرامون بازار خودرو و قیمت های اعلامی در آن وجود دارد که چگونه حتی اعلام خبری بدون عملی شدن یا حتی شایعه ای پیرامون واردات میتواند تا این اندازه بر روی قیمت ها و حجم معاملات در بنگاه ها اثرگذار باشد.
کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با عنوان فاصله گرفتن بازار خودرو از نقطه تعادل، اظهار کرد: با وجود عرضه و تقاضا نامتناسب به معنای وجود تقاضای سرمایه گذاری یا همان تقاضا برای کسب سود در بازار آزاد شما نمی توانید از بازار انتظار روندی منطقی یا به دور از هیجان داشته باشید. در چنین شرایطی شما با تغییر ظاهری قیمت مواجه می شوید. تغییر ظاهری به این معناست که به دلیل رکود کامل در بازار خودرو قیمت ها به وسیله معاملات تعیین نمی شود و این هم به آن دلیل است که دولت با جایگزین کردن خود با بازار آن را به کالایی سرمایه گذاری تبدیل کرده و کوچکترین خبری حتی از بورس و ارزش ریال می تواند این بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
وی با نقض عدد اعلامی نیاز کشور به یک و نیم میلیون دستگاه خودرو توسط مسئولین، گفت: بنا به تخمین کارشناسان و خودروسازان نیاز واقعی کشور چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودرو است و دلیل این حجم از تقاضا، دخالت دولت در بازار است که آن را تبدیل به کالایی جهت سرمایه گذاری کرده است. این روند موجب می شود تمانی مردم به نوعی تبدیل به دلال شوند.
کاکایی دلیل مشخص نبودن روند قیمت ها در بازار را عدم وجود بازار عنوان کرد و ادامه داد: در شرایط رکود کامل فروش یک دستگاه خودرو در زیر یا بالای قیمت بازار روز گذشته می تواند قیمت ها در بازار آن روز را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد.
این کارشناس صنعت خودرو پیرامون روند آینده بازار، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم توانایی خودروسازان در افزایش تولید به دلایلی چون مشکلات برق و گاز صنایع و مشکلات جهانی نیمه رساناها و همچنین مشکلات ارزی احتمالی پیش روی آزادسازی واردات قیمت خودروها افزایشی خواهد بود.
وی گفت: بنا به اخبار رسیده مسئولین به دنبال واردات خودرو به شکل CBU(واردات کامل خودرو) و CKD(مونتاژ) هستند که عملا به معنای نابودی تولید در داخل است. تولیدی که بنا به گفته او با سیاست های دستوری چند ده ساله دولت رو به نابودی گذاشته است.
حالا باید دید سیاست هایی همچون راه اندازی سامانه تخصیص خودرو و عدم توجه مسئولین به حل مشکلات تولید تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود و بازار چه واکنشی نسبت آن نشان می دهد.
منبع: اقتصادآنلاین
نظر شما