تحولات لبنان و فلسطین

در سال‌های گذشته ایران و روسیه به فعال‌سازی بنادر مشترک خود در دریای خزر شدت بخشیده‌اند؛ یکی از این بنادر، بندر ایرانی سالیانکا در آستاراخان روسیه است که با منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد واقع در شرق استان مازندران فاصله اندکی دارد.

از «سالیانکا» تا «بندرعباس»

۵۳درصد از سهام این بندر در اختیار کشتیرانی ایران بوده که از آن به عنوان قطب راهبردی تجارت دریایی بین ایران و روسیه نام برده می‌شود.  به گزارش جوان، این بندر دارای ۷۵۰متر اسکله، ظرفیت پهلوگیری همزمان پنج کشتی و ظرفیت۴۰تا۶۰ هزار تن بارگیری و تخلیه در طول یک‌ماه را دارد. این بندر دسترسی آسان به بازار جمعیتی نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر را فراهم می‌کند و می‌تواند نقش مهمی را در زمینه ملی و منطقه‌ای ایفا نماید. «مسیرامیرآباد-سالیانکا» که در طول کریدور شمال ـ جنوب است به کشورهای آسیایی این امکان را می‌دهد تا در رقابت با کانال سوئز کالای خود را با سرعتی حدود دو برابر مبادله کنند.

این امر باتوجه به شکل‌گیری بازارهای جدید ‌جهانی در حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس، برای هر دوقاره آسیا و اروپا دارای اهمیت فراوانی است. در این راه اما، موانعی هم وجود دارند. سازمان بنادر و کشتیرانی باید ظرفیت بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد را به ترتیب به ۱۵، ۵ و ۵ میلیون تن و در مجموع به ۲۵ میلیون تن در سال برساند. موضوع تأمین سوخت کشتی‌ها در دریای خزر نیز مهم است؛ زیرا حمل ونقل دریایی ایران به واسطه عدم ثبات قیمت سوخت دریایی، در تنگنا قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.