به گزارش قدس آنلاین، با ورود موج های متعدد گرما به شهر در هفته گذشته مجهز نبودن تعداد کمی از اتوبوس های شهری به سیستم سرمایی مناسب برخی از شهروندان را حسابی کلافه کرده است؛ موضوعی که با آغاز فصل تابستان به چالشی جدی برای ارائه خدمات مناسب به مردم در سیستم حمل و نقل عمومی شهر تبدیل شده است. در همین راستا برخی از این گلایه های مردمی را به مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد منتقل کردیم تا علاوه بر پیگیری این موضوع برنامه مدیریت شهری برای تجهیز ناوگان اتوبوسی شهر را جویا شویم.
به گفته علی اصغر نیشابوری شهرداری مشهد درصدد است تعداد باقی مانده اتوبوس های بدون کولر شهر مشهد را که تعدادشان اندک است با جایگزین کردن اتوبوس های جدید از رده خارج کند و در صورت اضافه شدن ناوگان نو تا پایان امسال مشهد با اتوبوس های بدون کولر خداحافظی خواهد کرد.
۹۲ درصد اتوبوس ها، مجهز به کولر
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد با بیان اینکه از مجموع تعداد چهارصد دستگاه مینی بوس و هزارو۳۷۰ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط اتوبوس رانی شهر مشهد فقط ۷.۵درصد از این وسایل نقلیه فاقد کولر هستند، اظهار کرد: در مجموع ۹۲.۵ درصد از ناوگان اتوبوس رانی مشهد مجهز به سیستم سرمایشی است.
رتبه اول کشور در تجهیز اتوبوس
وی با بیان اینکه شهرداری مشهد در تجهیز اتوبوس های کولر دار در رتبه اول کشور قرار دارد، افزود: البته وجود همین ۷.۵درصد اتوبوس فاقد کولر هم مشکلاتی برای مسافران و شهروندان در روزهای گرم ایجاد می کند. بنابر این حذف این اتوبوس ها و جاگزین کردن اتوبوس های نو در دستور کار جدی اتوبوس رانی مشهد است.
۲۰۰ دستگاه اتوبوس نو تا پایان سال
نیشابوری با اشاره به اینکه قرار است امسال از طرح دولتی ۱۳۹ دستگاه اتوبوس نو به مشهد تحویل داده شود، گفت: از سوی دیگر براساس قراردادهای شهرداری نیز در صورت تأمین منابع مالی از محل اوراق مشارکت این عدد به فعال شدن ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نو تا پایان سال خواهد رسید و در صورت محقق شدن این اتفاق اتوبوس های نو جایگزین اتوبوس های فرسوده و فاقد کولر فعلی می شوند و می توان در پایان سال ۱۴۰۱ با همه اتوبوس های فاقد کولر خداحافظی کرد.
تکمیل مطالعات اصلاح خطوط تا پایان تابستان
وی در ادامه با اشاره به اجرایی شدن فرایند مطالعات اصلاح خطوط اتوبوس رانی شهر مشهد اظهار کرد: مطالعات اصلاح خطوط از سوی مشاور در دست انجام است و اکنون مراحل نهایی این مطالعات در حال سپری شدن است. امیدواریم تا پایان تابستان این مطالعات به دست ما برسد تا بتوان بر اساس آن اصلاح خطوط را اجرایی کرد.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد با بیان اینکه مطالعات و اصلاح خطوط مربوط به یک زمان و مکان خاص نیست، زیرا شهر پویاست و این پویایی سبب می شود موضوع اصلاح یا اضافه شدن خطوط اتوبوس رانی موضوعی مداوم و مستمر باشد، گفت: گاهی اوقات توسعه ای در شهر صورت می پذیرد یا معابری مسدود یا معابر جدیدی باز می شود، مانند همین معابری که در اراضی پادگان باز شده است؛ ازاین رو باید این توسعه های شهری و معابر جدید را هم سیستم اتوبوس رانی پوشش دهد.
ایجاد ۱۶ خط تغذیه در شهر
نیشابوری افزود: همچنین براساس مصوبه شورای اسلامی شهر باید ۱۶ خط تغذیه بین خطوط اصلی در شهر ایجاد شود که اکنون پنج خط تغذیه ای در مسیرهای کوتاه برای اتصال به خطوط اصلی شهر راه اندازی شده است و پس از انجام مطالعات و تأمین ناوگان ادامه این خطوط نیز تا یک ماه دیگر راه اندازی خواهد شد. وی تأکید کرد: ویژگی خطوط تغذیه دادن تخفیف نوددرصدی به مسافران است؛ بدین صورت که مسافرانی که از این مدل خطوط برای رسیدن به خطوط اصلی شهر استفاده می کنند فقط صد تومان از طریق من کارت به عنوان بهای اتوبوس پرداخت می کنند.
خبرنگار: علیرضا ظهیری
منبع: شهرآرا نیوز
نظر شما