تحولات لبنان و فلسطین

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه از تشکیل پوشه ویژه برای پیگیری پرونده‌های کثیرالشاکی خبر داد و گفت: عمده این پرونده‌ها تا آخر امسال به نتیجه می‌رسند.

رسیدگی به پرونده های کثیرالشاکی تا آخر امسال

به گزارش قدس آنلاین؛ سیدعلی اصغر رفاهی، مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در برنامه ایرانشهر با اشاره به اینکه ریاست جدید قوه قضاییه یکسال است که مستقر شده است، گفت: حجت الاسلام اژه‌ای در یکسالی که در قوه قضاییه مستقر شده‌اند، دیدارهای مردمی متعددی داشته‌اند.

وی ادامه داد:‌ از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان سال، ۲۴ سفر استانی و بازدید سرزده انجام شده است که البته تعدادی از آنها مربوط به ریاست قبلی است. علاوه براین، اعضای شورای قضایی نیز ۳۴ ملاقات مردمی داشته‌اند که همگی در راستای درخواست‌های ریاست قوه مبنی بر رسیدگی به درخواست‌های مردمی بوده است. 

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در دیداری که هفتم تیرماه خدمت رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان فرمودند که ارتباط با مردم تضعیف نشود. به همین دلیل، خود آقای اژه‌ای شخصاً در دیدارهای مردمی حاضر می‌شوند و در جلسه شورای عالی قضایی، به همه اعضا یادآوری می‌کنند که در دفتر ارتباطات مردمی حاضر شده و با مردم دیدار داشته باشند. اولین ملاقات مردمی حجت الاسلام اژه‌ای سوم مردادماه سال ۱۴۰۰ و در دفتر ارتباطات مردمی انجام شد.

رفاهی افزود: در یکسال گذشته اتفاقات خوبی رخ داده است. روزانه ۳۰۰ مراجعه حضوری داشتیم و نزدیک به ۴۰۰ - ۵۰۰ نفر نیز درخواست‌های خود را از راه‌های دیگر نظیر پست و سامانه پیامکی به ما می‌رسانند. در این مراجعات عمده آنان می‌گویند که به شما پناه آورده‌ایم.

وی بیان کرد:‌ رهبر معظم انقلاب نیز فرمایشی دارند و می‌فرمایند که «قوه قضاییه باید پناهگاه مردم باشد.» دفتر ارتباطات مردمی پناهگاهی است که هر کسی از هرجایی از قوه قضاییه مشکلی داشته باشد به آنجا می‌آید. 

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه تاکید کرد: ریاست قوه قضاییه همواره بر دو نکته در ارتباط با مردم تاکید دارند و میگویند دو موضوع را پررنگ کنید؛ یکی اینکه اگر کسی به دفتر ارتباطات مردمی مراجعه کرد، فقط به یک نامه‌نگاری بسنده نکنیم، بلکه باید تا گرفتن جواب دقیق و درست آن را پیگیری کنیم.

رفاهی ادامه داد:‌ مورد دیگر، اتخاذ رویکرد حل مسئله است. اینکه اگر کسی مشکلی داشت و تشخیص دادیم که باید حل شود، باید حتما آن را پیگیری و حل کنیم. برای مثال، امروز یک نفر به ما مراجعه کرد و بدون آنکه بخواهیم نامه نگاری کنیم، ‌با تلفن و مستقیما کارش را حل کردیم. 

مدیر دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: نظر آقای اژه‌ای بر این است که امور را تا آخرین نقطه پیگیری کنیم و اگر مشکلی در جایی وجود دارد، حتما حل شود. در حقیقت تلاش می‌کنیم اگر کاستی هست جبران کنیم. اگر فسادی وجود داشته باشد به نهاد مربوطه ارجاع می‌دهیم، اگر شکایت مربوط به قضات باشد، به دفتر خود آقای اژه‌ای منتقل می‌کنیم و...  خاطرم هست موردی داشتیم که یک فرد کلیمی در سایت ما درخواستی را مطرح کرده بود. ظرف ۴الی۵ روز به ایشان زنگ زدیم و از او خواستیم که در جلسه ملاقات مردمی با حجت الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه حضور پیدا کند که خوشبختانه مشکلش حل شد. 

وی درباره ملاقات‌های مردمی سایر مقامات قضایی گفت: در هر هفته، یک یا دو نفر از مقامات عالی قوه قضاییه به اداره کل ارتباطات مردمی می‌آیند و با مردم دیدار می‌کنند. البته درخواست‌ها زیاد است اما آنهایی که احساس می‌کنیم نیاز به ملاقات حضوری با مقامات دارد را جدا کرده، پیش‌نویس نامه‌ای برایش می‌نویسیم و روزی که مسئول بخش مربوطه می‌آید آن را مطرح می‌کنیم. 

رفاهی با اشاره به روند رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی نظیر موسسات مالی اعتباری گفت: یکی از برنامه‌های امسال اداره کل ارتباطات مردمی به نتیجه رساندن و پیگیری جدی این پرونده‌ها است. البته ما حلال نیستیم و فقط می‌توانیم پیگیری کنیم. 

وی افزود:‌ یکی از کارهای ما که از سال گذشته به دستور مستقیم آقای اژه‌ای انجام شد این است که برای همه پرونده های کثیرالشاکی پوشه پیگیری ویژه‌ای تشکیل بدهیم. شاکیان نمایندگان خود را به ما معرفی کرده‌اند و بنده هر ماه دوبار با نمایندگان آنها ملاقات دارم و به صورت مرتب پرونده آنان را پیگیری می‌کنیم. آنان در گذشته تجمعاتی داشتند اما اکنون نداریم، چرا که می‌بینند کارشان در حال پیگیری است.

وی گفت:‌ امسال بسیاری از این پرونده‌ها به نتیجه خواهد رسید. همچنین با مصوبه حجحت الاسلام محمد مصدق کارگروه وییه ای برای رسیدگی به پرونده های کثیرالشاکی با حضور مقامات عالی قوه قضائیه تشکیل شده و هفته آینده نخستین جلسه آن برگزار خواهد شد و گزارشی از این پرونده‌ها را ارائه می‌کنیم تا به نتیجه نهایی برسد. 

رفاهی در پاسخ به این سوال که آیا فقط امکان مراجعه حضوری برای حل مشکل وجود دارد، تصریح کرد: خیر؛ راه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ به ویژه برای هم‌وطنانی که خارج از تهران زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمام مقامات فضایی در شهرهای دیگر ملاقات دارند؛ گفت:‌ از اول مرداد سال گذشته، بر اساس دستور رئیس قوه قضائیه مقرر شده است که رئیس کل دادگستری و دادستان کل هر استان هر ماه ملاقات‌هایی داشته باشند.

رفاهی بیان کرد:‌ از ابتدای مرداد تا پایان سال، بیش از یک میلیون و ۳۰ هزار ملاقات مردمی از سوی مقامات قضایی در شهرستان‌ها انجام شده است. برهمین اساس، اگر کسی در یک شهرستانی مشکلی دارد می‌تواند با مراجعه به دادستانی هر استان درخواست خود را مطرح کند. علاوه براین، در تمام استان‌ها یک رابط مردمی داریم که برای حل امور مردمی اقدام می‌کند. همچنین سامانه «سامع» و سامانه ارتباط مردمی «عدلیه» محلی برای بیان درخواست‌های مردمی است.‌

وی گفت: از مردم میخواهیم که درخواست‌های خود را با درنظر گرفتن ۴ نکته مهم به این سامانه‌ها ارسال کنند که بلافاصله رسیدگی و پیگیری می‌شود. اولا مشخصات خود را به صورت کامل در پیام‌ها ارسال کنند. همچنین مشخصات پرونده‌ای خود اعم‌ از شماره پرونده، استان محل رسیدگی و... را ارسال کنند. ثالثا مشکل را بیان کرده و در نهایت درخواست خود را مطرح کنند. این اطمینان را می‌دهم که این سامانه به‌صورت روزانه بررسی می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.