تحولات لبنان و فلسطین

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح صیانت مسکوت نشده است، گفت:تلاش نمایندگان این است که توأم با شفافیت، قانونی را مصوب کنند که در صدور مجوزها، بهبود فضای کسب و کار و استفاده از مباحث دانش بنیان که یک نمود آن فضای مجازی است، مقرراتی وجود داشته باشد.

دولت روحانی با مجلس همکاری نمی‌کرد/ طرح صیانت مسکوت نشده است

به گزارش قدس آنلاین، می‌گوید قطار دولت روحانی از ریل انقلاب خارج شد و در مقابل، از عزم دولت سیزدهم برای خدمت به مردم سخن به میان می‌آورد. چندین بار تاکید می‌کند که استفاده نمایندگان از ابزارهای نظارتی و استیضاح به معنای مقابله با دولت نیست. گذری به ناهماهنگی‌های دولت سابق می‌زند و از دولت رئیسی به علت همکاری با مجلس تقدیر می‌کند. می‌گوید به زودی طرح شفافیت در مجلس به سرانجام می‌رسد و ناراحتی خود را بابت مطالب ناحقی که به مجلس درباره طرح صیانت نسبت دادند، ابراز می‌کند. علت عدم پیشرفت ساخت مسکن در کشور را بی‌توجهی بانک‌ها در ارائه تسهیلات می‌داند و درباره علل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطالبی را مطرح می‌کند.

مطالب مذکور گزیده‌ای از اظهارات «علی نیکزاد»، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی است که با وی به گفتگو نشستیم.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم هستیم، ارزیابی شما از عملکرد دولت چیست و به نظر شما دولت در یک سال گذشته چه اقدامات مهمی را انجام داده است؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به این مسئله توجه کرد که دولت سیزدهم چه چیزی را از دولت قبل تحویل گرفت. در دولت سابق، قطار دولت از ریل انقلاب خارج شد که برای آنکه این قطار به ریل انقلاب بازگردد و مسائل کشور سروسامان پیدا کند، باید به دولت فرصت داد.

با وجود این، اگر دولت دو کار مهم را انجام دهد، مورد اقبال مردم، نخبگان، دانشگاهیان، سیاسیون، عدالت خواهان و آزادی خواهان قرار می‌گیرد. در وهله اول دولت باید حکمرانی بر مبنای اخلاق اسلامی و افزایش سرمایه اجتماعی را در دستور کار قرار دهد که این کار منجر به افزایش سرمایه اجتماعی نظام می‌شود. دولتمردان به ویژه رئیس جمهور تاکنون در این زمینه موفق بودند و کارهای مهمی انجام دادند. رئیس جمهور ویژگی‌هایی را که برای یک کارگزار نظام مقدس اسلامی ضروری است، دارد. رئیس جمهور همواره بین مردم است، مبارزه با فساد، خدمت به مردم و اقتدار در عرصه بین‌المللی را مورد توجه قرار می‌دهد. چندی پیش همه شاهد بودیم که رئیس جمهور به محض اینکه از مسکو به ایران رسید راهی پاستور نشد، بلکه برای پیگیری وضعیت سیل‌زدگان به کرمان رفت. این مسئله به خوبی نشان‌دهنده عزم راسخ دولت سیزدهم برای کار و خدمت به مردم است.

مسئله بعدی این است که دولت باید در اقداماتی که منجر به توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیرساختی و بهبود وضعیت معیشت مردم می‌شود، تسریع کند. در این زمینه هم تاکنون دولت کارهای خوبی را انجام داده و دنبال می‌کند. علاوه بر این، دولت رئیسی اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و مهار کرونا، آزادسازی سواحل و سفرهای استانی انجام داده است.

چقدر ضرورت دارد مصوبات سفرهای استانی دولت اجرا شود؟

علاوه بر اعتبارات عمرانی که در اختیار استان‌ها قرار داده می‌شود، رئیس جمهور در سفرهای استانی خود علی رغم مشکلاتی مانند کسری بودجه و تحریم، ۱۹ هزار میلیارد تومان در اختیار استانداران قرار داده است تا مشکلات استان‌ها در عرصه‌های مختلف حل و فصل شود.

این روزها بحث استیضاح برخی از وزرا مطرح است. از آنجایی که هنوز عمر دولت سیزدهم به یک سال نرسیده است، آیا رئیس جمهور خودش باید کابینه را ترمیم کند یا اینکه مجلس باید به سراغ استیضاح برخی از وزرا برود؟

استیضاح‌هایی که الان در مجلس مطرح است، استیضاح سیاسی نیست، بلکه مربوط به عملکرد وزرا است. همکاران ما در مجلس بیشتر می‌خواهند به دولت کمک کنند و پیگیری موضوعات کاری در استیضاح یک وزیر ممکن است تلنگری برای آن وزیر باشد تا روند کاری خود را تغییر دهد.

قطعاً دولت، مجلس و قوه قضائیه سعی می‌کنند به یکدیگر کمک کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیراً در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت همکاری صمیمانه قوا تاکید فرمودند و توجه به فرمایش ایشان بر ما واجب است. توجه به موضوع همکاری صمیمانه قوا برای بنده و همکارانم در مجلس بسیار مهم است. بر این اساس، اگر استیضاح وزیری در مجلس مطرح شود، خدایی ناکرده به معنای مقابله مجلس با دولت نیست. از سوی دیگر، دولت اختیار دارد کسانی را که نمی‌توانند با آهنگ دولت کارها را پیش ببرند، یا خودش از قطار پیاده کند و یا اینکه تلنگری از طرف مجلس به این افراد زده شود تا در روند کاری خود تجدیدنظر کنند. مجلس طبق قانون حق دارد از مسئولان اجرایی سوال کند و از ابزارهای نظارتی خود مانند تحقیق و تفحص و یا استیضاح استفاده کند. مجدداً تاکید می‌کنم که استفاده از این ابزارهای نظارتی به معنای مقابله با دولت نیست بلکه به این دلیل است که دولتمردان و وزرا در روند کاری خود تجدیدنظر کنند و با رئیس جمهور برای حل مسائل کشور هماهنگ باشند.

بخشی از عُمر مجلس یازدهم با دولت روحانی گذشت، دولت فعلی چه تفاوتی در نوع ارتباط با مجلس نسبت به دولت سابق دارد؟

ما هر چه به دولت قبل می‌گفتیم دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا امور کشور پیش برود، اما آنان قبول نمی‌کردند. نمی‌خواهم پشت سر گذشتگان حرف بزنم اما مثالی در این مورد مطرح می‌کنم. ما به دولت سابق می‌گفتیم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران تصویب شده، یک قانون مترقی است و می‌تواند به شما در پای میز مذاکره قدرت دهد، اما دولت قبل این قانون را ابلاغ نکرد در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، قانون خوبی است.

همچنین زمانی بود که جو از گندم ارزان‌تر بود و وقتی به کشاورز می‌گفتیم چرا گندم خود را تحویل نمی‌دهید، اعلام می‌کردند چطور می‌شود گندم را دهیم و به بهای گندم نتوانیم جو بخریم. در آن مقطع، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای تقویت امنیت غذایی و خودکفایی، قیمت خرید تضمینی گندم را کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفت که در همان برهه رئیس جمهور سابق جلسه‌ای تشکیل داد و قیمت خرید تضمینی گندم را کیلویی ۵ هزار تومان اعلام و با مجلس همراهی نکرد.

تفاوت دولت سیزدهم با دولت روحانی این است که دولت فعلی بسیار همراه و مشتاق همکاری با مجلس است و مجلس هم علاقمند است با دولت همکاری کند. دولت فعلی مقاومتی در ابلاغ قوانین مجلس نمی‌کند و دولت و مجلس مُصر هستند که به یکدیگر کمک کنند و مسائل اصلی کشور را پیگیری کنند. ما شاهد غیبت حسن روحانی در مجلس برای ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بودیم، این در حالی است که حجت الاسلام رئیسی در این مدت کوتاه، چندین بار در مجلس حضور پیدا کرده است. قاطبه نمایندگان با حفظ استقلال قوا و شأن و جایگاه مجلس و دولت، نظرشان بر این است که به دولت کمک کنیم و همکاری صمیمانه‌ای را که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند بین قوا وجود داشته باشد، در عمل نشان دهیم.

نمایندگان مجلس یازدهم بارها تاکید کردند که فضای مجازی نباید یله و رها باشد. پس چرا طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شد؟

علت اینکه نسخه اولیه طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده، این است که شورای عالی فضای مجازی یک شورای بالادستی است و باید در این مورد اعلام نظر کند. بنابراین طرح صیانت در مجلس مسکوت نشده است. تا چندی پیش «طرح صیانت از فضای مجازی» در جامعه انعکاس پیدا کرد، در حالی که عنوان دقیق آن «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» است. با موافقت نمایندگان، طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی به جای بررسی در صحن علنی مجلس، در کمیسیون مشترک بررسی شد. همین مسئله باعث شد عده‌ای بگویند مجلس نمی‌خواهد قانون‌گذاری درباره فضای مجازی در منظر و دیدگاه عموم انجام شود.

البته ما تاکید کردیم هیچ مشکلی ندارد که اصحاب رسانه در جلسه بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی حضور پیدا کنند. متأسفانه عده‌ای تصور کردند قرار است طرح صیانت به صورت پنهانی در مجلس بررسی شود و مباحثی را به ناحق به مجلس نسبت دادند، گفتند مجلس قصد دارد اینترنت را قطع کند و فضای مجازی و کسب و کار را محدود کند، در حالی که مجلس چندین قانون برای ساماندهی و تسهیل فضای کسب و کار تصویب کرد.

همه تلاش نمایندگان این است که توأم با شفافیت، قانونی را مصوب کنند که در صدور مجوزها، بهبود فضای کسب و کار و استفاده از مباحث دانش بنیان که یک نمود آن فضای مجازی است، مقرراتی وجود داشته باشد. در زندگی اجتماعی فعلی امکان قطع اینترنت و یا محدود کردن فضای مجازی به آن معنا که در بیرون مطرح شده بود، نیست اما در هیچ جای دنیا فضای مجازی بدون قانون و یله و رها نیست. طراحان طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تاکنون جلساتی را درباره این طرح برگزار کردند تا با شورای عالی فضای مجازی از لحاظ سیاست گذاری هماهنگی‌های لازم انجام شود.

انتهای پیام

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.