انتخابات

امروز در نگاه ایران عزیز، به یک اعتبار، روز زندگی بهتر برای همه‌ی ایرانیان است. روزی که در تقویم ملی کشورمان، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نام‌گذاری شده است. این بدان معنا است که همه‌ی ملت بزرگ ایران باید در کنار هم برای تأمین نیازهای ضروری شهروندان و ایجاد زمینه‌های زندگی بهتر برای همگان، همسو و هم نگر شوند و در این مسیر مهم اجتماعی، همه دغدغه‌مند و وظیفه‌مند هستند.

روز بهزیستی؛ شروعی دوباره برای بهتر زیستن

رهبر معظم انقلاب در مقدمه بیانیه گام دوم می‌فرمایند: «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده [است]» .. ؛ بهزیستی به عنوان مولود انقلاب، یکی از دستگاه‌هایی است که در جهت نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی از جهت خدمت به نیازمندان و محرومان جامعه، باید از سوی مسؤولان مورد توجه خاص باشد.
به بیان دیگر، بهزیستی، سازمانی اجتماعی، تخصصی و آینده‌نگر است که در قانون نیز متولی سلامت اجتماعی تعیین گردیده و سطح خدمات تخصصی‌اش از اتکا و اعتبار قانون‌گذار برای این نهاد مردمی، شناخته می‌شود.
بر همگان روشن است که تحقق وظیفه‌ی سلامت اجتماعی، مستلزم همکاری و همراهی آحاد مردم، سازمان‌های مختلف، نهادهای مردم‌محور و جامعه‌ی نخبگانی است تا بتوانیم شعار «شروعی دوباره برای بهتر زیستن» را جامعه عمل بپوشانیم.
وظایف و فعالیت‌های سازمان بهزیستی در ایران، شاید در کل جهان منحصر به فرد باشد کما اینکه در دیگر کشورهای جهان، نهادهای مختلفی، تولی‌گری این بخش‌ها را عهده‌دار هستند و بعضا بخش‌هایی از هر کدام از این فعالیت‌ها در یکی از وزارت‌خانه‌ها تمشیت می‌شود.
این انبوهی فعالیت‌ها و وظایف و این سطح از گستردگی خدمات تخصصی به ضعیف‌ترین، محروم‌ترین، رنجورترین، آسیب‌دیده‌ترین و ریسک‌پذیرترین گروه‌های جامعه، اگر چه برای مدیران و تصمیم‌سازان سازمان بهزیستی و وزارت رفاه، یک افتخار بزرگ است اما از سویی، یک بار سنگین بر دوش مدیران میانی و کارشناسان و متخصصین این نهاد می‌گذارد که تا پایین‌ترین سطوح در مدیریت بهزیستی شهرستان‌ها استمرار دارد و شاید بیش‌مراجعه‌ترین دستگاه‌ها در شهرستان‌ها، از لحاظ فراگیری جامعه‌ی هدف، و نیز از بابت ارتباط با مدیران نظارتی و اجرایی مناطق مختلف، بهزیستی باشد.
خوشبختانه، قانون‌گذار در تقسیم و تبیین وظایف اجتماعی، بهزیستی را تنها نگذاشته و برای این نهاد به عنوان محور و مدیر اجرایی و هماهنگ‌کننده‌ی دستگاه‌های عضو، اختیارات و جایگاه‌ ویژه‌ای قائل شده است.
در استان خراسان رضوی که یکی از پرجمعیت‌ترین گروه‌های هدف کشور در بخش اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری را دارا می‌باشد، طرح‌ها و برنامه‌هایی برای کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی و همچنین ایده‌های عملیاتی شده‌ای برای مشکلات توانبخشی و پیشگیری، ابداع شده که از جمله‌ی آنها می‌توان به برنامه‌ی پیشگیری و کاهش طلاق، برنامه‌ی ساماندهی معتادان متجاهر، برنامه‌ی ساماندهی کودکان کار و خیابان، برنامه‌ی غربالگری بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی با کمک خیرین و بخش غیر دولتی و برنامه‌ی تدوین شناسنامه ژنتیک برای جامعه‌ی هدف، اشاره کرد.
به هر روی، بهزیستی، وظایف و کارویژه‌های بسیار گسترده‌ای دارد و باعث خوشحالی است که در بخش‌های گوناگون، با همکاری بسیار عالی نیکوکاران و خیرین گرامی، به مردم عزیزمان و جامعه‌ی هدف سازمان، خدمات تخصصی ارائه می‌دهد و زمینه‌های زندگی بهتر، پرنشاط‌تر، آرامش‌مندتر و آسوده‌تر را برای آحاد مردم از جمله کودکان، مادران، خانواده، زنان سرپرست خانوار، دختران و پسران جوان، بیماران روانی مزمن، افراد دارای معلولیت‌های مختلف و همچنین سالمندان عزیز و گرامی فراهم می‌سازد.
این روز بزرگ و به یاد ماندنی و گرامیداشت این خدمات انسان‌دوستانه را به همه‌ی هموطنان عزیزمان تبریک و تهنیت گفته و ضمن بزرگداشت این روز، اجرای برنامه‌های مختلفی در طول هفته‌ی منتهی به آخرین روز تیرماه را به اطلاع و استحضار مردم و مسؤولان استان و اعضای جامعه‌ی هدف می‌رسانیم و از عموم هم‌استانی‌های عزیزمان می‌خواهیم که در این مراسم و برنامه‌ها فعالانه شرکت و ما را در پاسداشت ارزش‌های انسانی و نوعدوستانه، همراهی کنند.
مسعود فیروزی
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.