شرایط جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای خارجی از جمله ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، غرب کشور شامل استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، کردستان، کرمانشاه به همراه استانهای لرستان و همدان را در موقعیت شاهراهی ارتباط ایران به اروپا قرار داده است. شاهراهی که با توجه به اهمیت ژئوپلتیک، گسترش آن رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد.
بیشک قطار توسعه استانهای غرب کشور زمانی به حرکت درآمده و زمینهساز رشد اقتصادی میشود که ظرفیتهای ریلی، راهی، ترانزیتی و مرزی استان با برنامهریزی اصولی مسئولان به کار گرفته شود. موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.
سال ۱۳۹۷ خط ریلی کرمانشاه با عنوان بزرگترین راهآهن غرب کشور با طول ۶۰۵کیلومتر با اتصال شهر کرمانشاه به خط ریلی ملایر- اراک شروع به کار کرده و از پروژههایی است که به پایان نرسیده به صورتی که خط نیمه تمام راهآهن پس از گذر از اسلامآباد غرب، گیلانغرب و قصرشیرین در نهایت میبایست به مرز خسروی در مرز ایران به عراق برسد و در ادامه این خط ریلی در کشور عراق پس از عبور از خانقین به بغداد و موصل ختم شده و پس از آن در دیرالزور، رقه و حلب در کشور سوریه ادامه پیدا میکند.
با راهاندازی این خط ریلی، نقل و انتقال مسافران و زائران عتبات عالیات و از سوی دیگر حرم امام رضا(ع) به راحتی انجام گرفته و همگی به راهاندازی خط ریلی کرمانشاه به خسروی وابسته است که این راهآهن موجب اتصال مسیر شرق به غرب کشور و سپس به کشور عراق است که با راهاندازی این مسیر ریلی مبادلات تجاری کشور ایران و عراق، سوریه و کشورهای مدیترانه به راحتی انجام خواهد شد.
در روزهای پایانی دولت اول اصلاحات پروژه راهآهن غرب کشور آغاز به کار کرد و تا سال ۱۳۸۴ پیشرفت چندانی مشاهده نشد و سپس اجرای برنامههای پروژه به دولتهای نهم و دهم واگذار شد تا با اجرای برنامههای خود بزرگترین پروژه عمرانی غرب کشور را پیش برده و تحول اقتصادی کشور را رقم زنند؛ اما در دولتهای نهم و دهم وعدههای راهآهن غرب کشور بر زمین ماند و در سال ۹۲ دوباره امیدها به سمت دولت تدبیر و امید انتقال یافت.
بیتوجهی مسئولان به پروژه در سالهای ۹۴ تا ۹۷ تذکر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت و قولهای مسئولان در دولت یازدهم و دوازدهم یکی پس از دیگری از یاد میرفت و تنها پروژه راهآهن غرب کشور ماندگار مانده بود که کمبود اعتبارات و مشکلات، راهآهن غرب کشور را به تأخیر انداخته بود.
پروژه راهآهن غرب کشور پس از افتتاح خطراهآهن ملایر به کرمانشاه به دو فاز کرمانشاه- اسلام آبادغرب و اسلام آبادغرب- خسروی تقسیم شده و تاکنون هیچکدام از این دو فاز به مرحله بهرهبرداری نرسیده است.
علاوه بر تجار و بازرگانان که با این خط ریلی به بازارهای خارجی دسترسی آسانتری پیدا میکنند، زوار عتبات عالیات و اماکن مقدسه سوریه نیز از آن بهره خواهند برد و مسیر بلندمدت در نظر گرفته شده برای راهآهن کرمانشاه یکی از خطوط اصلی جاده تجاری ابریشم است که در صورت تحقق میتواند احیاگر این مسیر مهم باشد.
تکمیل پروژه راهآهن کرمانشاه به خسروی در پی تأمین اعتبارات
مسعود فرامرزیان؛ مجری طرح پروژه راهآهن کرمانشاه در گفتوگو با مهر اظهار کرد: پروژه راهآهن غرب کشور از پروژههای بینالمللی بوده که وصل کردن شرق به غرب یکی از مهمترین اهداف این پروژه است.
وی افزود: پروژه محور کرمانشاه به خسروی با طول ۲۶۳ کیلومتر در پنج قطعه تقسیم بندی شده و قطعات یک تا سه یعنی تا کیلومتر ۱۴۰ فعال بوده و ۸۲ درصد زیرسازی این محور یعنی کرمانشاه- اسلامآباد پیش رفته است که طی برنامهریزیهای انجام شده و در صورت تزریق منابع خط کرمانشاه به اسلامآباد غرب تا سال ۱۴۰۳ و در ادامه خط اسلامآبادغرب-خسروی تا سال ۱۴۰۵ به پایان برسد و قابل ذکر است شرط به پایان رسیدن خط اسلامآباد غرب به خسروی پیش بردن همزمان کار با خط کرمانشاه- اسلامآباد غرب است.
مدیر پروژه راهآهن کرمانشاه تصریح کرد: در سالهای گذشته ۵۰ تا ۶۰ میلیارد هزینه برای هر کیلومتر راهآهن صرف شد به صورتی که ۸۰۰میلیارد تومان در سال ۹۶ هزینه مسیر اسلامآباد غرب بوده؛ ولی با گذشت چندین سال در حال حاضر برای بهرهبرداری این مسیر ریلی یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه احتیاج است.
وی گفت: اتصال راهآهن جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه از اهداف بلندمدت و یک ارتباط ریلی مهم بین ایران و عراق بوده که مسیر راهآهن کرمانشاه - خسروی حلقهای از ترانزیت شرق به غرب است و سبب تسهیل در راههای ارتباطی کربلا، نجف، سوریه و دیگر امکان زیارتی میشود.
فرامرزیان بیان کرد: راهآهن کرمانشاه زیرمجموعه راهآهن اراک بوده و پیگیریهای انجام شده باید از طریق این راهآهن صورت گیرد و مسیر اصلی اراک - ملایر، ملایر- کرمانشاه و کرمانشاه-خسروی است.
تکمیل پروژه راهآهن کرمانشاه از مصوبات دولت سیزدهم
آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران به مشکلات این استان اشاره و اظهار کرد: برای حل مشکلات مردم کرمانشاه اعتبارات ویژهای در قالب مصوبات سفر استانی در نظر گرفتهایم.
وی در جلسه شورای اداری به پروژه راهآهن کرمانشاه اشاره کرد و افزود: تکمیل پروژه راهآهن کرمانشاه یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به کرمانشاه است و باید راهاندازی شود.
خبرنگار: فاطمهالسادات مصطفوی
نظر شما