تحولات منطقه

فیلم‌های روی پرده در حالی فروش نسبتاً خوبی را تجربه می‌کنند که از ابتدای هفته جاری قیمت‌گذاری شناور بلیت سینماهای کشور اجرایی شده است و انتظار می‌رود شاهد افزایش مخاطبان سینماها باشیم.

هنرنمایی «پسر دلفینی» برای خانواده‌ها
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس انلاین، فیلم‌های روی پرده در حالی فروش نسبتاً خوبی را تجربه می‌کنند که از ابتدای هفته جاری قیمت‌گذاری شناور بلیت سینماهای کشور اجرایی شده است و انتظار می‌رود شاهد افزایش مخاطبان سینماها باشیم.

چینش سبد اکران در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد با یکی از متنوع‌ترین ترکیب‌های ژانر روبه‌روییم که برای هر سلیقه‌ و رده سنی فیلم وجود دارد.

از فیلم‌های ژانر اجتماعی که اغلب آثاری استخوان‌دار و قابل اعتنا هستند تا ادامه اکران کمدی‌های پرفروش و البته فیلمی در ژانر کودک، در کنار اکران «خیزش، غرش، آتش»؛ سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هند شرایط را مهیای رفتن به سینما کرده آن هم در حالی که مخاطبان می‌توانند در ساعت‌های مختلف با نرخ‌های متفاوتی به تماشای این آثار بنشینند؛ اما طی هفته گذشته یک پسر کوچولو و دلفینش حسابی در سینما سر و صدا کرده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها را به سالن‌ها کشانده‌اند.

به گفته اغلب سینماداران آن‌هاپس از شیوع کرونا کمتر شاهد حضور خانواده‌ها در سالن‌های سینما بوده‌اند و اغلب جمع‌های دوستانه و جوانان به سینما می‌آمدند؛ اما اکران «پسر دلفینی» بهانه‌ای شده تا دوباره خانواده‌ها راه سینما را پیدا کنند.

این در حالی است که تا پیش از این هر زمان صحبت از فیلم‌های انیمیشن به میان می‌آمد بسیاری بر این عقیده بودند تولیدات ایرانی قابلیت رقابت با انیمیشن‌های خارجی که این روزها هم به راحتی در دسترس هستند را ندارند، اما «پسر دلفینی» با ساختار جذاب و کاملاً حرفه‌ای خود نه تنها پای مخاطبان زیادی را به سینما باز کرده، بلکه در آستانه ورود به بازارهای جهانی و رقابت با همتایان خود در کشورهای دیگر است.

فیلمی که در چهار روز نخست اکران، خود را به باشگاه میلیاردی‌ها رساند و حالا با فروش قابل قبولی در کمتر از سه هفته اکران در حال موج‌سواری روی گیشه است و به صدر جدول رسیده. این فیلم در هفته گذشته میزبان ۱۰۴ هزار و ۹۸۶ تماشاگر در ۳۴۸ سالن سینما بود و توانست فروش ۳ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومانی را رقم بزند و تا روز گذشته مجموع فروش را به رقم ۶ میلیارد تومان برساند.

انیمیشن‌های موفق ایرانی

پیش از این نیز شماری از انیمیشن‌های موفق توانستند گیشه را تصاحب کنند. «فیلشاه» با فروشی نزدیک به ۸ میلیارد تومان موفق شده عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن سینمای ایران را از آن خود کند و پس از آن «بنیامین» با ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، «شاهزاده روم» با فروشی معادل ۵ میلیارد تومان، «آخرین داستان» با ۵۰۰میلیون و «فهرست مقدس» با فروش ۳۱۷ میلیون تومانی در ادامه این فهرست قرار دارند.

البته نباید فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» را از قلم انداخت که نه تنها یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران است بلکه در زمان اکرانش ۴۱۸ میلیون تومان فروش داشته که رقم قابل توجهی بوده است. با این حال به نظر می‌رسد «پسر دلفینی» این قابلیت را دارد که به راحتی از سد «فیلشاه» هم عبور کند و بازگشایی مدرسه‌ها و امکان اکران برای دانش‌آموزان نیز کمک قابل توجهی به فروشش خواهد کرد و احتمالاً رکورد پرفروش‌ترین انیمیشن را می‌شکند؛ اتفاقی که با داشتن تجربه اکران موفق و معادل ۳۲ میلیارد تومانی در روسیه دور از انتظار نیست. این در حالی است که به تازگی تعدادی از محصولات جانبی «پسر دلفینی» همچون پوشاک، پازل، میز تحریر، دفتر یادداشت، کوله‌پشتی، کتاب و جامدادی رونمایی شده و طی سه هفته آینده به بازار عرضه خواهد شد.

وعده‌های آقای وزیر برای پویایی سینمای کودک

اما وزیر ارشاد نیز در روز ملی سینما به همراه خانواده خود در سینما آزادی تهران به تماشای این انیمیشن نشست و در حاشیه آن با اشاره به وضعیت سینمای کودک و نوجوان از «پسر دلفینی» تمجید کرد. اسماعیلی معتقد است اگرچه وضعیت این ژانر شرایط مطلوبی ندارد اما می‌توان با تکرار تجربه‌های موفقی با سبک «پسر دلفینی» که تمامی مؤلفه‌های سینمای موفق در تراز فرهنگ و هنر کشور را داراست، گام‌هایی مثبت در این عرصه برداشت.

وزیر ارشاد همچنین از همکاری و برنامه‌های مهم سازمان سینمایی و بنیاد فارابی در راستای پویایی سینمای کودک و نوجوان خبر داده و حالا باید دید این وعده‌ها تا چه حد عملی خواهد شد و چطور می‌توان از ظرفیت‌های فراوانی که در این عرصه وجود دارد، بهره گرفت.

چه خبر از فیلم‌های اجتماعی؟

از سویی دیگر اوضاع فیلم‌های اجتماعی همچون «ابلق»، «دوزیست» و «تی‌تی» که پیشتر اکران شده بودند، قابل توجه است. حالا دیگر تک‌تازی فیلم‌های کمدی تا حدود زیادی فروکش کرده و نشستن پای داستان‌های جدی‌ مخاطب بیشتری پیدا کرده است. طی هفته گذشته ۹۵ هزار و ۶۳۰ نفر به تماشای «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار نشستند و این فیلم توانست به فروشی معادل ۳ میلیارد دست پیدا کند و پس از «پسر دلفینی» ایستاد و با احتساب روزهای این هفته مجموع فروش را به ۱۳ میلیارد تومان رساند.

اما «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد در آستانه اکران یک ماهه خود در هفته گذشته میزبان ۷۱ هزار و ۶۵۳ نفر بود و ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان فروش را ثبت کرد و رقم کلی فروش را تا روز گذشته به ۱۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان رساند. همچنین فروش کلی «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده نیز رقمی معادل ۱۸ میلیارد تومان ثبت شده است.

اما «بانک‌زده‌ها» با بازی زنده‌یاد علی انصاریان ۷۵۵میلیون تومان و «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا که از ۲۰ مردادماه به چرخه اکران اضافه شد نیز فروشی معادل ۲۵۵ میلیون تومان را ثبت کرد. همچنین «شین» به کارگردانی میثم کزازی که از چهارشنبه گذشته اکران شد ۱۹۴ میلیون تومان، «برای مرجان» ۱۱۳ میلیون فروش، «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمی‌طبا ۱۰۰ میلیون تومان و «رؤیای سهراب» ۵۱ میلیون تومان فروخته‌اند.

خبرنگار: صبا کریمی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.