تحولات لبنان و فلسطین

در بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس آمده است: بی‌تردید ملتی که می‌خواهد از استقلال و عزت خویش صیانت نماید، نمی‌تواند به ایثارگری‌های نسل‌های گذشته بسنده کند بلکه باید پرچم مقاومت و دفاع از ایران اسلامی از نسل گذشته به نسل آینده انتقال یابد.

اهتزاز پرچم مقاومت در مدرسه

به گزارش قدس آنلاین، در بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس آمده است: حوادث و آشوب‌هایی که در این روزها در برخی از شهرها مشاهده می‌شود حکایت از آن دارد که دشمنان ایران چه سرمایه‌گذاری سنگینی برای هویت زدایی از نسل آینده ما می‌کنند و چه برنامه‌هایی برای تربیت آنان بر اساس الگوی نظام سلطه جهانی و نهایتاً تقابل با جمهوری اسلامی ایران دارند. البته باید به این واقعیت نیز اعتراف کرد که تاکنون برای مصونیت بخشی نوجوانان و جوانان در مقابل تهدیدهای دشمن آن‌چنان که باید از ظرفیت‌های عظیم ملی و اسلامی‌مان بهره نگرفته‌ایم و نتوانسته‌ایم نسل‌های بعدی را از دستاوردهای مقاومت چهل‌ساله و به‌ویژه حقایق دوران مقدس به‌عنوان برهه‌ای درخشان و تأثیرگذار آگاه سازیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات اخیر خود به‌ مناسبت سالروز دفاع مقدس بر روایت صحیح و دقیق این فصل شورانگیز و هیجان‌آور از تاریخ ایران به نسل جوان و نوجوان تأکید فرمودند و آن را تضمین‌کننده استمرار موفقیت‌های انقلاب دانستند؛ بی‌تردید ملتی که می‌خواهد از استقلال و عزت خویش صیانت نماید نمی‌تواند به ایثارگری‌های نسل‌های گذشته بسنده کند بلکه باید پرچم مقاومت و دفاع از ایران اسلامی از نسل گذشته به نسل آینده انتقال یابد و هر نسلی وظیفه خویش را برای در اهتزاز ماندن این پرچم ایثارگرانه به نمایش بگذارد و این پیوند مستمر ممکن نیست مگر با انتقال تجربیات و واقعیات و فداکاری‌های پیشتازان و قهرمانان نسل پیشین به نوجوانان و جوانان.

البته با توجه به هجوم انبوه فرهنگی نظام سلطه جهانی راهی بس دشوار در پیش است تا بتوان نوجوان دبیرستانی و جوان دانشگاهی را به همان تحلیلی رسانید که پیشکسوتان دفاع مقدس و انقلاب طی سال‌ها مقاومت به آن رسیدند و بتوان این باور و یقین را در نسل آینده نهادینه کرد که صیانت کشور و بازدارندگی در مقابل تهدیدهای دشمن تنها از راه مقاومت به دست می‌آید و نه تسلیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این هنگامه نبرد فرهنگی و تربیتی البته تمامی افراد مسؤولیتی همیشگی دارند و در این‌ میان نهاد تعلیم‌ و تربیت کشور نیز به دلیل آنکه فرصت‌های ارزشمند دوازده‌ ساله میلیون‌ها دانش‌آموز را در اختیار دارد شاید بیش‌ از همه بتواند زمینه‌های پیروزی در این نبرد تربیتی را فراهم سازد.

به‌عنوان نمونه می‌توان مواردی را یادآور شد؛ درج دستاوردهای دفاع مقدس در متن کتاب‌های درسی و حواشی آن با استفاده از تصاویر به‌ویژه در کتاب‌های تاریخ و جغرافیا، بازدید برنامه‌ریزی‌شده از موزه‌های دفاع مقدس و ارائه گزارش بازدید توسط دانش‌آموزان، تقویت اردوهای راهیان‌نور، تزئین و فضاسازی مدارس با نماد یادبود شهید و تصاویر و جملات شهیدان یا نام‌گذاری کلاس‌ها به نام شهدا با نصب کتیبه معرفی آنان، دیدار دانش‌آموزان با پیشکسوتان دفاع مقدس، فعال‌سازی و بهره‌گیری حداکثری از درس آمادگی دفاعی، اجرای سرودهایی با محتوای مقاومت و دفاع مقدس، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی از خاطرات شهیدان با رعایت سن دانش‌آموزان، گزارشی از حماسه یک شهید به‌عنوان موضوع انشاء، ارائه موضوعات پژوهشی و دانش‌آموزان دبیرستانی، سخنرانی راویان دفاع مقدس و دیگر شخصیت‌ها در مناسبت‌ها و صبحگاه ها و برگزاری جلسات پرسش‌ و پاسخ به شبهات دانش‌آموزان و موارد دیگر.

اما از آنجا که محدودیت‌های مالی همواره بزرگ‌ترین اشتغال ذهنی مسؤولان وزارت آموزش‌ و پرورش بوده‌ است با توجه به تاکید اخیر و همیشگی مقام معظم رهبری بر ضرورت انتقال تجربیات دفاع مقدس به آیندگان، پیشنهاد می‌شود جمعی متشکل از نمایندگان معاونت‌های وزارتخانه و نیز نمایندگان واحدهای فرهنگی نیروهای مسلح و دیگر عوامل مؤثر سایر دستگاه‌ها با برگزاری جلسات منظم برای کمک به آموزش‌ و پرورش و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های آن برنامه‌ریزی و مشارکت نمایند.

خوشبختانه در این راه جامعه فرهنگیان پشتوانه‌ای بسیار ارزشمند است و تجربه حضور چشمگیر و مؤثر معلمان در سال‌های دفاع مقدس همراه با دانش‌آموزان می‌تواند به‌شرط برنامه‌ریزی دقیق در جهاد تبیین نیز تکرار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.