به گزارش قدس آنلاین، اتفاقهای پیش از ظهور متفاوت و تمایز زیادی نسبت به سایر دوران تاریخ دارد؛ به قدری گسترده است که در حدیث فرمودند حفظ دین در این دوران، مانند نگه داشتن ذغال گداخته در دست است، اما اصل اینکه آخرالزمان از نظر سختافزاری و نرمافزاری دورانی متفاوت با سایر دورانهاست، حاصل روایتهای معصومین(ع) است؛ از این جهت راهکارهایی که برای مصونیت از صحنه آخرالزمان ارائه شده، راهکارهای خاص و ویژه است. به عنوان نمونه شنیدن صیحههای آسمانی از رویدادهای عجیبی است که با قواعد مادی قابل فهم نیست. وقتی به روایتها مینگریم، امام درباره تمایز این صیحهها سخن گفتهاند؛ به عنوان نمونه فرمودند: شما صدای اول را دریابید که دعوت به حضرت مهدی(عج) میکند و از صدای دوم که دعوت ابلیس است، پرهیز کنید.
ما باید به گونهای صحبت کنیم که مستند به آیات و روایات باشد و از خودمان تفسیر اسطورهای ارائه ندهیم؛ مثلاً سرچشمه تحولات بینظیر آخرالزمان بروز علم امام در درجات بالای آن توسط خداوند است؛ چرا که علم لدُنّی امام، ساحتهای خاص دارد و از آنجایی که دنیا در شرایط فعلی گنجایش این علم را ندارد، قابل ظهور و بروز نیست. این علم امام در روزگار پساظهور منشأ بسیاری از تحولات غیرطبیعی است. وقتی به آیات قرآن رجوع میکنیم، بروز علم الهی را در ماجرای ملک سلیمان نبی میبینیم. ایشان وقتی تخت بلقیس را طلب میکند، یک جن میگوید پیش از اینکه از جای خود برخیزی، تخت را نزد تو حاضر میکنم؛ اما در این لحظه بود که دستپرورده او یعنی عاصف وارد میدان میشود و میگوید پیش از اینکه چشم بر هم بزنی، تخت را نزدت حاضر میکنم این درجه از علم، علمی است که به کار گرفته میشود و توسط آن یک کار خارقالعاده صورت میگیرد. در واقع یکی از ساحتهای علم، علمی است که خداوند از آن با عنوان الکتاب یاد میکند. حال ما بر اساس روایتها معتقدیم اگر انبیا و رسولان بخشی از علم الکتاب را داشتند، ۱۴معصوم(ع) صاحب تمام علم الکتاب هستند؛ چرا که در این آیه، «مِن» بعضیه است یعنی بخشی از کتاب. حالا بروز کاملتر این علم در زمان ظهور از مجرای امام عصر(عج) رقم میخورد؛ از این جهت تمامی اتفاقهای آخرالزمان و عصر ظهور مبتنی بر یک علت و معلولی است؛ همه را ذیل معجزه و کرامت نبریم، بلکه بهتر است بگوییم علم امام ظهور مییابد. عقل دنیاییِ انسان اتفاقات آخرالزمان و عصر ظهور خیلی برایش قابل حل نیست و همان طور که اشاره شد این تحولات فرابشری که در پساظهور رخ میدهد، بروز علم امام است.
نظر شما