دادگاه فدرال (بالاترین نهاد قضائی در عراق) امروز (سه شنبه) حکم به قانونی نبودن قدرت انحصاری کمیساریای عالی مستقل انتخابات و همه پرسی در اقلیم کردستان عراق داد.

دادگاه فدرال عراق حکم به غیرقانونی بودن کمیساریای انتخابات اقلیم کردستان داد

به گزارش قدس آنلاین ، به نقل از شفق نیوز، این حکم دادگاه فدرال درخصوص شکایت سروه عبدالواحد، رئیس فراکسیون "نسل جدید" در پارلمان عراق علیه ریواز فائق، رئیس پارلمان کردستان و وظیفه‌اش درمورد قانونی نبودن قانون کمیساریای عالی انتخابات و همه پرسی در اقلیم کردستان صادر شد.

دادگاه فدرال در حکم خود اعلام کرد که حق رای گیری و انتخاب و کاندیداتوری از حقوق تضمین شده بر اساس قانون اساسی است و مسئولان باید تمامی راه‌های لازم جهت تضمین برخورداری شهروندان از آن را تامین کنند و برخلاف آن، روند انتخابات ارزش دموکراتیک خود را از دست می‌دهد و خروج از قانون اساسی است و مسئولان مشروعیت خود را که از مردم بر اساس حکم‌های ماده ۵ قانون اساسی جمهوری عراق در سال ۲۰۰۵ می‌گیرند، از دست می‌دهند.

در این بیانیه آمده است که مهم‌ترین راه‌های تحقق دموکراسی ایجاد یک هیات مستقل برای اداره روند انتخابات و عدم مداخله در امور آن از سوی مسئولان کشور یا فراکسیون‌های سیاسی است.

طبق این بیانیه آمده است که عدم تضمین حق مردم در رای گیری و انتخابات و کاندیداتوری، باعث می‌شود روند سیاسی ملزومات قانون اساسی خود را از دست بدهد و بر میزان مشارکت شهروندان در انتخابات تاثیر می‌گذارد.

دادگاه فدرال عراق تاکید کرد، عبارت "قدرت انحصاری" کمیساریای عالی مستقل انتخابات و همه پرسی در اقلیم کردستان مخالف با ماده‌های ۲۰ و ۱۰۲ قانون اساسی عراق به دلیل نقض استقلال کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق است و بر این اساس، کمیساریای اقلیم کردستان مبتنی بر قانون اساسی نیست.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.