هفته هشتم لیگ برتر فوتبال در حالی برگزار شد که اشتباهات داوری بازهم جنجال‌ساز شد و به بالاترین حد خود نسبت به هفته‌های پیشین رسید. در این میان دیدار استقلال و فولاد در متن قرار گرفت و اشتباهات داور این بازی به حدی علیه آبی‌ها بود که دیروز مسئولان این باشگاه اعتراض خود را علنی کردند و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.

آموزش اشتباه، فقدان نظارت، بی‌انگیزگی داوران

به گزارش قدس آنلاین، هفته هشتم لیگ برتر فوتبال در حالی برگزار شد که اشتباهات داوری بازهم جنجال‌ساز شد و به بالاترین حد خود نسبت به هفته‌های پیشین رسید. در این میان دیدار استقلال و فولاد در متن قرار گرفت و اشتباهات داور این بازی به حدی علیه آبی‌ها بود که دیروز مسئولان این باشگاه اعتراض خود را علنی کردند و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.

سمیعی معاون حقوقی باشگاه استقلال هم علیه حمید حاج ملک، داور بازی موضع گرفت و با بیان اینکه اشتباهات او تعمدی بوده، خواستار شنود تلفن داوران شد. خبرنگار ما درخصوص دلایل این اشتباهات و راه‌های رفع آن با محمد فنایی، حیدر سلیمانی و حسین عسگری، ۳ کارشناس داوری گفت‌وگو کرد و نظرات آنها را جویا شد.

فنایی: از این اشتباهات خجالت می‌کشم

محمد فنایی با اشاره به اشتباهات مکرر داوران گفت: «اشتباهات داوری وجود دارد و همه این را می‌دانند اما اقدامی برای رفع آنها نمی‌شود. آقایانی که در حال حاضر در فدراسیون فوتبال حضور دارند تنها دودستی به میزشان چسبیده‌اند و هیچ اقدامی برای رفع این اشتباهات انجام نمی‌دهند. این اشتباهات از همان هفته اول بود و اگر همتی برای رفع این اشتباهات وجود داشت باید در هفته‌های دوم و سوم اشتباهات داوری کاهش می‌یافت.»

وی در مورد ادعای مسئولان باشگاه استقلال در این خصوص که ۳ پنالتی به سود این تیم گرفته نشد، افزود: «داور این بازی باید یک پنالتی به سود استقلال می‌گرفت، نه ۳ پنالتی. متأسفانه همه درخصوص مشکلات داوری صحبت می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا داوران فشار زیادی را تحمل کنند که همین فشارها باعث می‌شود داوران با استرس بالا قضاوت کنند. استرس داوران باعث می‌شود تصمیمات آنها در برخی از صحنه‌ها اشتباه باشد. متأسفانه مسئولان، مربیان و بازیکنان تیم‌ها به جای اینکه دنبال کارهای خودشان باشند درخصوص داوری اظهار نظر می‌کنند.»

این پیشکسوت داوری اظهار کرد: «اشتباهات داوری در برخی از صحنه‌ها به قدری واضح است که منِ کارشناس از این اشتباهات خجالت می‌کشم. البته اینکه ادعا می‌کنند اشتباهات عمدی است، درست نیست. نباید چنین اتهاماتی به داوران‌مان بزنیم وگرنه باید این ادعاها ثابت شود. متأسفانه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال فعالیتی ندارد و علاوه بر این ما قوانین درستی درخصوص برخورد با داورانی که اشتباهات پرتکراری مرتکب می‌شوند، نداریم که براساس این قوانین با داوران متخلف برخورد کنیم. در این میان برخی اظهارات مثل درخواست برای شنود تلفن همراه داوران بسیار زشت است. راه حل رفع این اشتباهات VAR است و هر زمان VAR بیاید اشتباهات داوری به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید.»

سلیمانی: چیدمان داوری درست نیست

حیدر سلیمانی با تأکید براینکه اشتباهات در فصل جاری بسیار زیاد است، گفت: «اشتباهات داوران در این فصل بسیار زیاد و در واقع عملکرد داوران بسیار ضعیف بوده و تنها امیر عرب براقی قضاوت‌های خوبی دارد و سایر داوران حتی داوران باتجربه اشتباهات زیادی داشته‌اند. در ابتدای فصل بیش از ۱۰۰ داور در تست آمادگی جسمانی شرکت کردند که این تعداد داور بسیار زیاد است و باعث بی‌انگیزه شدن داوران می‌شود.»

وی افزود: «علاوه بر این چیدمان داوری هم درست نیست و داورانی که عملکرد ضعیفی دارند تعداد قضاوت‌شان با داوران دیگر یکی است، در حالی که باید این داوران تنبیه شوند تا شاهد این اتفاقات نباشیم. متأسفانه نظارتی بر عملکرد داوران وجود ندارد و این عدم نظارت باعث می‌شود تا اشتباه داوران بیشتر شود. روش آموزش کمیته داوران فدراسیون هم اشتباه است و ما به داوران آموزش مدیریت نمی‌دهیم و علاوه بر این آموزشی درخصوص رفع عوامل استرس‌زای شغلی به داوران داده نمی‌شود و این موضوعات دست به دست هم می‌دهد تا اشتباهات به بالاترین حد ممکن برسد. من هم معتقدم راه رفع این مشکلات آوردن VAR است. نبود VAR ضرر زیادی به تیم‌ها وارد می‌کند.»

این کارشناس داوری بیان کرد:«کمیته داوران باید تعداد داوران را به ۴۰ نفر برساند تا داوران قضاوت بیشتری داشته باشند و هرچقدر قضاوت‌های داوران بیشتر شود، تجربه آنها بیشتر می‌شود. داوران ما دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال را با ترس قضاوت می‌کنند و این به دلیل جایگاه اجتماعی دو تیم است. دیدار استقلال و فولاد ۳ صحنه مشکوک داشت که یکی از این صحنه‌ها پنالتی بود. در بازی پرسپولیس و تراکتور در هفته هفتم شاهد این بودیم که موعود بنیادی‌فر داور باتجربه ما به اشتباه برای پرسپولیس پنالتی گرفت و تصمیم او برای اعلام پنالتی واقعاً عجیب بود.»

عسگری: نتیجه ۲۰ بازی با اشتباهات داوری رقم خورده است!

حسین عسگری هم معتقد است، اشتباهات داوری از حد معمول خود عبور کرده است: «توجهی به داوران نمی‌شود و این موضوع باعث بالا رفتن اشتباهات داوری می‌شود. داوری در حال نابود شدن است. همیشه اشتباهات داوری وجود داشته اما این اشتباهات حد و حدودی دارد و متأسفانه اشتباهات تا به اینجای لیگ از حد خود گذشته است. فعلاً ۸ هفته از لیگ برگزار شده و به جرأت می‌توان گفت که حداقل نتیجه ۲۰ بازی با اشتباهات داوری رقم خورده است.»

وی تأکید کرد: «همین هفته در بازی استقلال و فولاد شاهد اشتباه داوری بودیم و به نظرم در یک صحنه خطای پنالتی به سود استقلال رخ داد. البته سود و زیان قضاوت اشتباه داوران برای همه تیم‌هاست و این موضوع نشان می‌دهد که این اشتباهات عمدی نیست. حاج ملک پیش از بازی استقلال و فولاد ۲ بازی دیگر را قضاوت کرد که در این دو بازی هم اشتباهات تأثیرگذاری داشت. وقتی یک داور می‌بیند که اشتباهات او توسط مسئولان دیده نشده و برخوردی با او نمی‌شود، در قضاوت دقت بیشتری به خرج نمی‌دهد.»

این پیشکسوت داوری افزود: «وقتی مربی‌ای با اشتباهات داوری برنده می‌شود در خصوص این موضوع صحبت نمی‌کند و همیشه مواقعی که ضرر می‌کنند صدایش درخصوص داوری‌ها بلند می‌شود. متأسفانه داوری در کشور ما ساختار مشخصی ندارد و نه فدراسیون کنونی و نه فدراسیون‌های دیگر هیچ توجهی به این قشر ندارند که نتیجه این بی‌توجهی‌ها بالا رفتن اشتباهات داوری می‌شود. علاوه بر این داوران انگیزه‌ای برای قضاوت ندارند و این بی‌انگیزگی باعث می‌شود تا به درستی کارشان را انجام ندهند. هیچ راه حلی برای رفع اشتباهات داوری در مقطع کنونی وجود ندارد و تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی آوردن VAR است. VAR باعث می‌شود تیم‌ها متضرر نشوند و حاشیه‌های داوری به پایین‌ترین حد خود برسد.»

منبع: ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.