انتخاب چهاردهم

۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۱
کد خبر: 821151

بحران هویت، یکی از عناصری است که در حوادث اخیر این روزهای کشورمان خودش را از لابه‌لای شعارها و کنشگری‌ها به رخ می‌کشد. هویت، تعیین‌کننده روش و مسیر حرکت جریان‌ها برای نیل به اهداف بلند یا سقوط به دره‌های تاریک تاریخ است.

بحران هویت چالشی برای آینده

حضور بالفعل گروهی از زنان در حوادث اخیر با نمودهای منفی و هنجارشکنانه که عمدتاً مولود دو دهه اخیر کشور و متأثر از رشد اثرگذاری نرم عناصر خارجی بر رفتارهای داخلی است، ضرورت توجه به این حوزه را یادآور می‌شود.
برای پاسخ به این پرسش که عوامل بروز و ظهور بحران هویت در نسل جدید زنان جامعه ایران اسلامی کدام‌اند؟ دکتر مهدیه شادمانی، کارشناس ارشد مسائل زنان و مدرس دانشگاه به ما می‌گوید: امروز بروز اختلال هویتی در حوزه زنان، در جنبه‌های فردی و اجتماعی بروز و ظهور پیدا کرده است. وی معتقد است بحران هویت در زن به عنوان اساس شکل دهی به بنیاد خانواده، یکی از موانع اصلی شکل گیری ماهیت ایرانی اسلامی در آینده کشور خواهد بود. این کارشناس حوزه زنان با اشاره به نظر روان‌شناسان اظهار می‎کند: هویت، تعریفی در برابر از خودبیگانگی است که نیازمند سه‌عنصر احساس تداوم و ثبات، نیاز به شناخته شدن با برچسب ثبات فردی و اطمینان فرد به ثبات شخصیتی است. او می‌افزاید: متأسفانه چهار مؤلفه شکل‌گیری هویت موفق، یعنی عامل شناختی، ارتباط با والدین، تجارب خارج از خانواده و زمینه حضور اجتماعی در دختران و زنان جامعه ما دچار ضعف است و در مقابل آن چهار نهاد خانواده، مذهب، آموزش و اقتصاد نیز با عملکرد ناموفق خود تأثیرگذار هستند. این مدرس دانشگاه معتقد است: محدودیت‌های زیستی روانی و تأکید برخی گروه‌ها بر هنجارهای زیست سنتی و مواجهه قشر زن ایران با فرایند نامتوازن مدرنیزاسیون در کشور، عوامل دیگری از آشفتگی دختران نسل جدید جامعه ما هستند. دکترشادمانی ادامه می‌دهد: عدم درک صحیح گروهی از بانوان نسبت به محیط، تمدن و فرهنگ در طول خلأ احساس تعلق به اجتماع، موجب شکل گیری بی تعهدی نسبت به ارزش‌های ملی و مذهبی در گروه‌های مختلف زنان و دختران می‌شود. او با اشاره به وجود ناسازگاری در سه حوزه عقیده، گفتار و عملکرد دینی، آن‌ها را زمینه‌ساز بروز بحران در هویت دینی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: البته نباید از تحولات مثبت پس از انقلاب اسلامی نسبت به رشد حقوق زنان و افزایش پیشرفت اجتماعی و پررنگ شدن نقش آنان در تکامل مملکت ایران چشم پوشید. چنان‌که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به نقش سازنده زنان نگاه ویژه‌ای داشته‌اند، باید برای حل کردن مشکلات موجود اهتمام ویژه‌ای ورزیده شود. اما مغفول ماندن بسترسازی‌های صحیح برای به روزرسانی و شکل‌دهی به شرایط مثبت برای این بخش از جامعه، مسئله ای است که با حوادث اخیر خودش را بیشتر به رخ جامعه کشید. در صورت بی‌توجهی به عناصر هویت‌بخش زنان و دختران، علاوه بر وارد شدن آسیب‌های جدی به بدنه جامعه، بعدها شاهد شکل‌گیری غائله‌هایی خواهیم بود که با سوء‌استفاده جریان‌های فمنیستی خارج‌نشین، تبدیل به تهدید خواهند شد.

خبرنگار: شمس الدین نجفی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.