حرکت حضرت معصومه (س) به سوی خراسان، باوجود محدودیت‌های شدید بنی عباس و خطراتی که سر راه بود، نشان از ایمان راسخ و البته شجاعت این بانوی بزرگوار برای مبارزه علیه ظلم و طاغوت است.

بانویی که فراتر از زمانه خویش زندگی می‌کرد؛ درباره ورود حضرت معصومه(س) به قم

به گزارش قدس آنلاین، حضرت فاطمه معصومه (س) فرزند گرامی امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع)، از پاک سرشت‌ترین زنان عالم است که به گواه منابع تاریخی در سال ۱۷۳ هجری قمری دیده به جهان گشود . حضرت در زیر سایه پرمهر پدر دوران خردسالی را پشت سر گذاشت، در حالی که در همان سن کم، بر طبق روایات و احادیث از علم و فضل بالایی برخوردار و در غیاب پدر، پاسخگوی سوالات علمی مومنان بوده است.

بعد از شهادت پدر، تنها مامن و تکیه گاه امن در دنیا برای کریمه اهل بیت (س) برادر گرامیشان حضرت رضا (ع) بود. اما عاقبت، دسیسه‌ها و توطئه‌های خلفای عباسی بین این خواهر و برادر جدایی انداخت.

یک سال پس از سفر اجباری امام رضا (ع) به خراسان، حضرت معصومه نیز با جمعی از یاران و نزدیکان خویش برای دیدار برادر به سوی خراسان رهسپار شده اما در بین راه، در شهر ساوه بیمار می‌شوند.

برای حرکت حضرت معصومه (س) به سوی قم دو دلیل می‌توان برشمرد: اول آنکه قم در دوران حکومت خلفای عباسی، که با خفقان زیادی همراه بود، به نوعی پایگاه شیعیان شجاع و واقعی اهل بیت به حساب می‌آمد، از این رو خود حضرت قم را به عنوان مقصد خود برگزیدند. در روایتی نیز ذکر می‌شود که حضرت از پدر بزگوار خود نقل می‌کنند که قم مرکز شیعیان ما می‎باشد.

اما روایت دیگری هم وجود دارد که می‌گوید موسی بن خزرج، بزرگ خاندان اشعری، به استقبال حضرت آمده و ایشان را به منزل خود می‌برند. در مدت زمان حضور حضرت در قم نقل شده که با وجود تن بیمار و رنجور، بسیار در فراق و دلتنگی برادر می‌گریستند و بی‌تابی می‌کردند. با حضور فاطمه معصومه (س) در قم، مردم میزبان بانویی بودند که حدود دو ماه سختی و خطر سفر را به جان خریده بود تا خود را به امام عصر خویش برساند.

اما در ارتباط با پیام و هدف این سفر، ملیحه مسکی، استاد حوزه و دانشگاه، معتقد است که حرکت حضرت معصومه (س) یک حرکت سیاسی است. وی می‌گوید: این سفر حامل یک پیام سیاسی مهم برای مردم بود. به نوعی حضرت می‌خواستند با سفر به سوی برادر گرامیشان، نارضایتی خود و امام رضا (ع) را نسبت به حضور ایشان در خراسان اعلام کرده و نفاق و دورویی مامون را افشا کنند.

از سوی دیگر می‌توان به اهمیت یاری امام عصر خویش در این حرکت پی برد. بعد از نامه‌ای که از سوی امام رضا (ع) به حضرت معصومه (س) می‌رسد، ایشان فورا همراه با خانواده و نزدیکان خویش به سوی برادر، امام زمان و مولای خود حرکت می‌کنند تا کلام و خواست ایشان را بی‌جواب نگذارند.

حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی پیشرو در جهان اسلام است که جلوتر از دیگر مردمان زمان خویش حرکت کردند و درک سیاسی بالایی داشتند. حرکت ایشان به سوی خراسان، باوجود محدودیت‌های شدید بنی عباس و خطراتی که سر راه بود، نشان از ایمان راسخ و البته شجاعت این بانوی بزرگوار برای مبارزه علیه ظلم و طاغوت است.

حرکت تاریخی حضرت معصومه (س) را می‌توان در ادامه حرکت دیگر زنان پیشرو و باایمان تاریخ اسلام دانست. ایشان نیز مانند جد بزرگوارشان، حضرت زینب (س)، برای یاری و دفاع از امام زمان خویش رنج و بسیاری را تحمل کردند اما دست از روشنگری در راه حق برنداشتند. زندگی سراسر مبارزه و حق‌طلبی این زنان پاک سرشت و باایمان را می‌توان بهترین الگو برای دختران و زنان امروز دانست که تشنه حقیقت و نجاتند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.