در میان اخبار تلخ و روزهای شلوغ، خبر قهرمانی یک دختر هشت ساله به نام سلما همتیان در مسابقات آسیایی شطرنج، کاممان را شیرین کرد.

دختر دهه نودی که دشمن را کیش و مات کرد

۲۹ مهرماه بود که خبر قهرمانی دختر هشت ساله ایرانی در مسابقات آسیایی شطرنج به تیتر اول بسیاری از خبرگزاری‌ها بدل شد. حضور این دختر ایرانی آن هم با پوشش کامل (چادر) روی سکوی نخست، بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت، آن هم در دورانی که دشمنان در تلاش بودند با شعار زن زندگی آزادی این مسئله را القا کنند که زنان ایرانی به واسطه حجاب از آزادی کامل برخوردار نیستند. به همین بهانه با سلما همتیان، قهرمان شطرنج آسیا در رده سنی زیر هشت سال گفتگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

قدس آنلاین: از کی شطرنج را به طور حرفه‌ای شروع کردی؟

سلما: من ابتدا شطرنج را به صورت تفننی در کلاس‌های تابستانی دنبال می‌کردم اما بعد از کسب مقام نایب قهرمانی استان و دعوت به اردوهای تیم ملی ، شطرنج برایم جدی‌تر شد و تصمیم گرفتم به طور حرفه‌ای آن را ادامه بدهم. البته پدر و مادرم از همان ابتدا هیچ اصراری به حرفه‌ای بازی کردن من نداشتند و همیشه می‌گفتند اگر دوست ندارم می‌توانم ادامه ندهم، اما من با علاقه و انتخاب خودم ادامه دادم.

قدس آنلاین: تنها کسی بودی که باحجاب در مسابقات حاضر شدی؟

سلما: افراد دیگری هم از تیم ایران باحجاب حضور داشتند اما من تنها کسی بودم که با حجاب مقام آوردم و روی سکو رفتم. این حس خیلی خوبی بود که با چادر روی سکو قهرمانی رفتم و پرچم ایران را بالا بردم.

قدس آنلاین: واکنش‌ها به قهرمانیت چطور بود؟

سلما: پیام‌های تبریک زیادی برای مادر و پدرم فرستادند و ابراز لطف کردند. توی مدرسه هم برای من جشن گرفتند. در خیابان هم مردم خیلی لطف داشتند و ابراز محبت می‌کردند.

قدس آنلاین: دوست داری شطرنج را تا کی ادامه بدی؟

سلما: من دوست دارم در آینده هم شطرنج را ادامه بدم و یکی از هدف‌های بزرگی هم که دارم این است که بتوانم یک شاخه شروع بازی به نام سلما همتیان یا ایران کشف کنم. فعلا هم دارم برای قهرمانی شطرنج سال آینده برنامه ریزی می‌کنم تا انشالله بتوانم آنجا هم مقام کسب کنم.

قدس آنلاین: اوضاع مدرسه چطور است؟

سلما: سال گذشته برای حضور در مسابقات چندماهی رو به مدرسه نرفتم اما توانستم خودم را به بقیه هم‌کلاسی‌ها برسانم. چون با بازی شطرنج ریاضیتم خیلی قوی شده بود و سال اول را تا حد زیادی بلد بودم. برای همین مشکلی نداشتم و توانستم شاگرد ممتاز هم بشوم.

قدس آنلاین: لحظه‌ای که روی سکو رفتی و پرچم ایران را بالا بردی برای همه ما خیلی لحظه شیرین و زیبایی بود، خودت اون لحظات چه حسی داشتی؟

سلما: خودمم اون لحظه خیلی خوشحال بودم و نسبت به خودم و حجابم و ایستادن روی سکوی قهرمانی خیلی حس خوبی داشتم و فکر می‌کردم این‌ها در کنار هم خیلی صحنه قشنگی است.

قدس آنلاین: چرا تصمیم گرفتی با چادر در مسابقات شرکت کنی؟

سلما: من از بچگی حجاب برایم خیلی جذاب بود وبا حجاب احساس بزرگ بودن می‌کردم. همیشه بین اسباب‌بازی‌ها چادر رنگی هم داشتم و هروقت دوست داشتم استفاده می‌کردم. البته این اولین باری نبود که با حجاب در مسابقات شرکت میکردم، قبل از این هم دوبار دیگر در مسابقات کشوری نیز با چادر روی سکو رفتم.

قدس آنلاین: چه خاطره‌ای از مسابقات شطرنج داری؟

سلما: درمساقات قهرمانی کشور با نفر دوم مسابقات مساوی کرده بودم و مسابقه بعدی آینده قهرمان را معلوم می‌کرد. به مادرم گفتم که برای اول شدن من دعا کند چون خیلی برایم مهم بود حالا که با چادر شرکت می‌کنم حتما اول بشوم. اعتقاد داشتم که برازنده مدال طلا، چادر است.

در ادامه با خانم مخملباف مادر سلما نیز گفت‌وگو کردیم. وی درباره کودکی سلما و استعداد او در بازی‌های فکری گفت: سلما از بچگی و زمانی که شروع کرد به صحبت کردن ، میل و رقبت زیادی به بازی‌های فکری داشت و با دوبار خواندن یک شعر، ان را حفظ می‌کرد. برای همین پیگیر کلاس‌های مختلف بودیم تا به کلاس شطرنج رسیدیم. در باشگاه شطرنج هم استاد معتقد بود که سلما می‌تواند موفق شود و این استعداد را دارد. بعد از آن پیشنهاد دادند که برای کسب تجربه بیشتر در مسابقات شرکت کند که خداروشکر در اولین حضور نایب قهرمان شد. بعد از اینکه وارد تیم ملی شد، درواقع سلما ما را با خودش همراه کرد.

مخملباف درمورد واکنش مردم به قهرمانی سلما نیز گفت: مردم لطف بزرگی داشتند و ابراز محبت می‌کردند. با این که سلما تمرین و تلاش زیادی داشت و تا روزهای قبل از اعزام شاید تا روزی ۴۰۰ مسئله هم حل می‌کرد، اما معتقدم این لطف امام رضا (ع) بود که با وجود شرایط ویژه سلما در اندونزی او به موفقیت رسید. چون در مسابقات من و پدرش همراه سلما نبودیم و او به تنهایی و همراه با تیم اعزام شده بود و خداروشکر عنایت حضرت شامل حالش شد. یک سری واکنش‌های منفی هم وجود داشت که می‌گفتند حتما به اجبار خانواده به مسابقات رفته و چادر پوشیده است، درحالی که همانطور که گفتم نه من و نه پدرش با او همراه نبودیم و سلما به اختیار خودش با چادر در مسابقات شرکت کرد و هیچ اجباری برایش نبود.

در پایان با اهدای هدایایی از سوی موسسه فرهنگی قدس از این قهرمان دهه نودی تقدیر شد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی اصیل ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    درودبرسلمای باشرف وقدرتمند، خیلیییی دوست داریم