به گزارش قدس آنلاین، نشست رسانهای نمایش میدانی «جهان بانو» با حضور علی اسماعیلی تهیهکننده و حسن بزرا کارگردان این اثر صبح سهشنبه ۱۷ آبان در محل اجرای این اثر در بوستان ولایت شهر تهران برگزار شد.
اسماعیلی در ابتدای این نشست رسانهای درباره روند شکلگیری و اجرای نمایشهای میدانی توضیح داد: سال ۸۴ ژانر جدیدی در حوزه تئاتر توسط بهزاد بهزادپور و احسان محمدحسنی نمایش «شب آفتابی» شکل گرفت که در دهکده مقاومت کنونی اجرا شد. گزارش نمایش خدمت مقام معظم رهبری رساندند و ایشان فرمودند این اثر از غرب نیامده و یک کار بومی و ایرانی و در شهرهای مختلف و با موضوعات مختلف این ژانر نمایشی اجرا شود.
وی ادامه داد: در این ۲ دهه نمایشهای میدانی متعددی اجرا شد. سال ۹۷ مجموعه سیمای ققنوس بخش هنرهای نمایشی خود را راه انداخت و «تنهاتر از مسیح» را در سال ۹۷ در بوستان ولایت اجرا کرد و حدود ۳۵۰ هزار نفر مخاطب داشت. تصمیم گرفتیم نمایش را هر شب ۲ بار اجرا کنیم. از این رو هر شب میزبان ۱۱ هزار نفر بودیم. سال دوم فصل دوم «فصل شیدایی» اجرا شد تا به شرایط کرونایی رسیدیم و همه فعالیتهای فرهنگی و هنری از جمله تئاتر و نمایشهای میدانی تحت تأثیر قرار گرفت و تعطیل شد. در آن زمان نمایش میدانی «عرضالشمس» را در سوریه اجرا کردیم. سال ۴۰۱ با بهبود شرایط کرونایی و از سرگیری فعالیتهای هنری، «روشنای شب تار»، فصل سوم «فصل شیدایی» و حالا هم «جهان بانو» هستیم که اثری مرتبط با زنان است. کار پژوهشی انجام شد و پیشتولید اثر ۶ ماه زمان برد.
وی اظهار امیدواری کرد بوستان ولایت پایگاه نمایش میدانی شود.
اسماعیلی متذکر شد: پردیس سینمایی و مجموعه تئاتری داریم ولی نمایش میدانی پایگاهی دائمی و ثابت نداشته است.
تهیهکننده نمایش میدانی «جهان بانو» درباره هزینه تولید این نمایش میدانی تأکید کرد: ما نزدیک به ۳ سال و نیم روی متن تمرکز داشتیم و حدود ۷ ماه پیشتولید کار را انجام دادیم. نام اولیه اثر «زنان آسمانی» بود و با تغییراتی به «جهان بانو» تغییر نام داد. از سال ۹۶ که حضرت آقا فرمودند باید درباره زنان ایرانی کار تولید شود به فکر تولید این اثر افتادیم و همزمانی اجرای اثر با اتفاقات اخیر تصادفی بود.
وی ادامه داد: اگر قرار بود بلیتفروشی انجام دهیم باید بهای بلیت ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان تعیین میکردیم. شهرداری تهران زمانی را در اختیار ما قرار داده و زیرساختی را ایجاد کرده است. سپاه پاسداران ۲۵۰ سرباز در اختیار کار قرار داده و سازمان اوج هم تجهیزات لازم را در اختیار ما گذاشته است که همه اینها هزینههای اعتباری هستند. حدود ۵ میلیارد تومان هم هزینه ریالی اثر بوده است.
اسماعیل یادآور شد: ما نذر فرهنگی را شکل دادیم که مردم هر میزانی مایل هستند کمک میکنند و به این شکل کار را از حالت سازمانی خارج و مردمی و ماندگار میکنیم. نذر فرهنگی میتواند در عرصه سینما نیز انجام شود.
وی در ارتباط با استفاده از نظر هنرمندان حرفهای تئاتر برای تولید و اجرای نمایشهای میدانی، اظهار کرد: در طول این سالها از استادان سینما و تئاتر دعوت شده و آثار را دیدهاند. ما جزو گروههایی هستیم که انتقادات را میپذیریم.
در ادامه بزرا نیز درباره محتوای «جهان بانو» توضیح داد: از سال ۹۷ نگارش متن شروع و بیش از ۲۰ بار بازنویسی شد. در این نوع نمایش نمتوانیم زیاد به سراغ اتفاقات جزیی برویم و باید اطلاعات وسعتدار را نمایشی کرد. به ناچار باید از برخی اتفاقات در نمایش میدانی عبور کرد و این کار را سخت میکند زیرا باید مدام نوشت تا کار شکل بگیرد. اتفاقاتی که در نمایش میدانی زخ میدهد به لحاظ فرم اجرایی با تئاترهای صحنهای متفاوت است.
وی یادآور شد: من در تئاتر رشد کردهام و از جایی بعد از تجربه همکاری با آقای بهزاد بهزادپور در بخش نمایش میدانی ماندنی شدم. در حال تولید محتواهای جدید هستیم تا در طول سال ۲ تا ۳ نمایش میدانی اجرا کنیم. آغوش ما برای حضور نیروهای جوان و شکلگیری گروههای جدید باز است.
بز را درباره چرایی استفاده نکردن از بازیگران چهره در اجرای نمایش میدانی «جهان بانو»، تأکید کرد: نمایش میدانی از زمانی که شکل گرفت متکی به چهرهها نبوده و نیست و کار گروهی است و از این رو هیچگاه به فکر پیشنهاد به بازیگران چهره نبودیم.
اسماعیلی نیز در این باره اظهار کرد: ما سربازهایی را داریم که استعداد بازیگری دارند و قطعاً مسیر زندگیشان تغییر خواهد کرد. امیدوارم نیروهای مسلح به این فکر کنند که زمینهای فراهم شود تا سربازها در دوره خدمت مقدم سربازی در زمینه استعداد خود فعالیت کنند.
وی تأکید کرد: ما برای بازیگران دستمزدی پرداخت نمیکنیم چون این عزیزان دوره ضرورت سربازی را دارند و در قالب مأموریت در این اجرا حضور دارند. اگر قرار بود از بازیگران تئاتری استفاده کنیم هزینه بسیار زیادی باید صرف میشد.
اسماعیلی درباره اینکه چرا اکثر نمایشهای میدانی با حضور او به عنوان تهیهکننده و حسن بزرا به عنوان کارگردان تولید و اجرا میشوند و فضایی برای حضور هنرمندان دیگر ایجاد نمیشود، تصریح کرد: ما از خیلی عزیزان دعوت کردیم بیایند زیرا به دنبال تکثیر هستیم. ما به دنبال راهاندازی پایگاههای اجرای نمایش میدانی در نقاط مختلف شهر تهران هستیم. ما با مجموعههای مختلف در ارتباط برای تولید محتوا هستیم و فقط محدود به خودمان نیستیم.
بز را نیز در ادامه توضیح داد: یک سال فراخوان دادیم تا دوستان ایده ارائه دهند که عدهای معدود ایده دادند که ایدهها مختص اجرا در سالن بود. باید آموزشی برای شناخت بیشتر نمایش میدانی برگزار کنیم.
اسماعیلی در بخش پایانی این نشست درباره مخاطبان هدف نمایش میدانی «جهان بانو» تأکید کرد: ما کارهایمان را در منطقهای اجرا میکنیم که برخی مخاطبان به ما میگفتند که تا کنون سینما و تئاتر نرفتهاند. البته از همه نقاط تهران مخاطب داریم. امیدواریم شهرداری تهران به صورت ویژه پایگاههای نمایش میدانی و مردمی را ایجاد کند.
نظر شما