تحولات لبنان و فلسطین

شهردار مشهد مقدس خواستار اختصاص بودجه مصوب قطارشهری مشهد از سوی دولت شد.

شهردار مشهد مقدس: دولت بودجه مصوب قطار شهری مشهد را تخصیص دهد

به گزارش قدس خراسان آنلاین، سید عبدالله ارجائی ظهر یکشنبه در جلسه امضای سند همکاری تامین ریل ملی خطوط قطارشهری مشهد( شهرداری مشهد و شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان) با اشاره به سفر هیئت دولت به مشهد و تصویب ۶ هزارمیلیارد تومان برای قطارشهری مشهد اظهار کرد: مصوبه به تنهایی کافی نیست و از دولت می‌خواهیم که این بودجه را تخصیص دهد.

شهردار مشهد بیان کرد: با امضاء تفاهم نامه همکاری مشترک با ذوب آهن اصفهان در حمایت از تولید ریل در ایران، ریل ملی زیر چرخ خطوط مترو کلانشهر مشهد قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: یکی از نیازهای ضروری خطوط مترو تامین ریل است که تاکنون از کشورهای اسپانیا، آلمان و برخی کشورهای اروپایی خریداری می شد که این امر هزینه های زیادی را به دنبال داشت.

به گفته ارجائی، شهرداری مشهد با دو هدف حمایت از تولید ملی و صرفه جویی در هزینه ها اقدام به عقد تفاهم نامه خرید ریل با شرکت ذوب آهن اصفهان کرده است. طبق این تفهاهم نامه در گام اول ریل مورد نیاز برای فاز اول خط سه مترو مشهد توسط ذوب آهن اصفهان تولید خواهد شد.

شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مسائل پر اهمیت در شهرهای بزرگ دنیا حمل و نقل عمومی است که اگر به موقع به آن پرداخته نشود، ممکن است دچار چالش فراوان شود. تقاضای سفر در شهرهای بزرگ افزایش پیدا میکند و اگر قرار باشد از حمل و نقل عمومی استفاده نشود شهرها تبدیل به پارکینگ بزرگ خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه هر یک و نیم کیلومتر یک هزار و پانصد میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، ادامه داد: برای فاز اول خط سه مترو مشهد نه همت یا نه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ارجائی اظهارداشت: از دولت میخواهیم طبق مصوبه سفرهای استانی رئیس جمهور اعتبار مورد نیاز متروی مشهد را تخصیص دهد. هدف ما در مشهد و حمل و نقل ریلی تسهیل رفت و آمد زائران امام رضا(ع) است، لذا باید هم به این خط و هم همه مسائل مشهد توجه ملی شود.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: ما به کارهای آینده شما در ذوب آهن اصفهان دل بسته ایم. الان که ریل تولید شده است تولید چرخ قطار را هم در دستور قرار دهید و ما آمادگی حمایت از آن را داریم. برای کشورمان خوب نیست که چرخ قطار را خودش تولید نکند و از خارج وارد کند.

وی تصریح کرد: اگر اعتبارات تخصیص داده شود و اقدامات به خوبی صورت بگیرد، تاپایان همین دوره مدیریت شهری شاهد بهره‌برداری از این فاز خواهیم بود.

ارجائی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر مشهد اشاره کرد و افزود: امروز در مشهد بیش از یک هزار دستگاه اتوبوس در حال خدمت رسانی به شهروندان است، هرچند نیاز مشهد دو برابر این عدد است. در مشهد هشتصد و پنجاه هزار نفر سفردر روز انجام می شود.

شهردار مشهد با بیان اینکه تامین ناوگان جدید یکی از نیازهای مشهد است افزود: میانگین سنی ناوگان مشهد نیز افزایش پیدا کرده است و در چهار سال گذشته تنها دویست دستگاه اتوبوس وارد حمل و نقل عمومی شهر شده است.

پاسخ مسائل شهری را در صنعت داخلی دنبال می‌کنیم

همچنین در ادامه این جلسه ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: با اظهار خرسندی از اینکه در طلیعه یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی کشور قرار گرفته‌ایم، اظهارکرد: امروز مشهدالرضا(ع) به عنوان یکی از اولین بهره‌برداران ریل ملی محسوب می‌شود؛ تکنولوژی که برای حصول و به ثمر نشستن آن هزاران ساعت کار کارشناسی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: بسیار مفتخریم که از این ریل در شهر امام‌رضا(ع) استفاده می‌شود و از این طریق به توسعه این دانش در کشور کمک خواهیم کرد؛ قطعا این اقدام منجر به ارتقاء سطح کیفی و تنوع محصولات در حوزه فولاد کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه فولاد کشور از منابع داخلی کشور استحصال می‌شود و شاهد محصولی نهایی در این حوزه هستیم که جایگزین محصولات رده میانی شده، گفت: از این طریق محصول خروجی قابلیت بهره‌برداری بیشتری داشته و ارزش افزوده مضاعفی نیز حاصل می‌شود که از موجب استفاده بهتر از منابع ملی کشور می‌گردد.

فرهمندی با تاکید بر اینکه شورای ششم و مدیریت شهری خود را متعهد می‌داند که همه ظرفیت‌ها را به سمت منابع داخلی سوق دهد، تصریح کرد: این رویکرد هم در تامین محصولات مورد نیاز مرتبط با مدیریت شهری اعمال خواهد شد و هم در حوزه‌های دانش و فناوری، که باید به توسعه دانش در کشور کمک کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: پاسخ مسائل و مشکلاتی که در حوزه مدیریت شهری کلانشهری چون مشهد مقدس وجود دارد، بی‌شک در صنعت و دانش وجود دارد؛ با خرید محصولات بومی، ضمن کمک به اقتصاد ملی، گردش منابع مالی در داخل کشور نیز از طریق مختلف برای همه کشور فراهم می‌آید که ثمره خیر دارد.

امیدوارم دیگر ریلی از خارج کشور وارد نکنیم

در ادامه این نشست کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه یکی از اتفاقات خوب در کشور، تولید ریل ملی است اظهار داشت: خوشبخانه با فعالیت‌هایی که شرکت ذوب آهن اصفهان داشته دو نوع ریل ملی تولید شده و توانسته است استانداردهای جهانی را دریافت کند.

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد ادامه داد: مشهد به عنوان پیشگام این موضوع است و امیدواریم دیگر ریلی از خارج کشور خریداری و وارد نکنیم. انعقاد این سند همکاری راهی برای همکاری‌های بیشتر ما با ذوب آهن اصفهان خواهد گشود.

کیامرز بیان کرد: اجرای فاز ۱ از خط سه متروی مشهد اولویت ما است که این مسیر حرم مطهر رضوی را به مبادی وردی مشهد یعنی راه آهن، فرودگاه و پایانه مسافربری مشهد متصل می‌کند.

همچنین رخصتی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این نشست اظهار کرد: پیش از انقلاب تولید ما ۵۰ هزار تن با یک کوره بود و امروز به ۳ میلیون تن رسیده است. همچنین در خصوص توسعه ریلی کشور از سال ۱۳۷۲ اقداماتی را آغاز کردیم و امروز توانسته ایم ریل ملی را با بالاترین تکنولوژی روز تولید کنیم.

به گفته مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، از نظر تولیدی و ظرفیت تولید هیچ مشکلی در ذوب آهن نداریم. همچنین ما در دنیا رتبه ۱۰ تولید و از طرفی هم تولیدات ما نیز به ۲۰ کشور در سطح جهان صادر می‌شود.

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.