حدود یک ماه می شود که تظاهرات ضد دولتی در مولداوی، این کشوری که در همسایگی تنش های اوکراین و روسیه قرار دارد به جریان افتاده و هر روز گسترش بیشتری می یابد.

تظاهرات مولداوی، بیخ گوش تنش‌های روسیه و اوکراین وارد فاز چادر زدن شد

به گزارش قدس آنلاین، بعد از افزایش چشمگیر قیمت گاز و دیگر کالاها در این کشور، حزب طرفدار روسیه در مولداوی فرصت را مناسب دید تا با ترتیب دادن تظاهرات، عده زیادی از مردم ناراضی پایتخت را به خیابان ها بکشاند تا برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور دولت را تحت فشار بگذارند. این تظاهرات در مقابل اقامتگاه رسمی رئیس جمهور مولداوی در کیشینوف ادامه یافته و اکنون به چادر زدن مخالفان در این خیابان ختم شده است. این برپایی چادر در مقابل اقامت گاه رئیس جمهوری مشابه با حرکت قبلی برخی دیگر از تظاهرکنندگان است که پیش از این در مقابل پارلمان مولداوی این کار را انجام داده بودند. تظاهرکنندگان همچنین شعارهای مرگ بر دولت و مرگ بر مایا ساندو (رئیس جمهور) سر دادند.

این اعتراضات توسط حزب «شور» سازماندهی شده که ایلان شور، رهبر ثروتمند پوپولیست آن از سال ۲۰۱۹ به دنبال اتهامات مربوط به تقلب و پولشویی توسط دولتمردان مولداوی در خارج از کشور به سر می برد. حامیان شور، دولت و ساندو را متهم می‌کنند که برای مبارزه با افزایش قیمت‌ها از جمله افزایش قیمت ۲۷ درصدی گاز طبیعی که در ۲۳ سپتامبر اعلام شد و دیگر مشکلاتی که با ادامه جنگ روسیه در اوکراین تشدید شده‌اند، کم کاری انجام داده‌اند. تظاهرکنندگان همچنین خواستار پایان دادن به تحقیقات فساد علیه شور و سایر اعضای این حزب هستند که در انتخابات ۲۰۲۱ پس از حزب حاکم یعنی سندو، عمل و همبستگی (PAS) و بلوک کمونیست ها و سوسیالیست ها، در انتخابات سوم شدند.

رئیس جمهور سندو که هفته گذشته در خارج از کشور بود، در مورد اعتراضات اظهار نظری نکرده اما نمایندگان دولت، «دزدان» ای که نگران اصلاحات قضایی و مبارزه با فساد هستند را متهم به سازماندهی این تظاهرات کردند. شور در سال ۲۰۱۷ در ارتباط با از دست دادن حدود یک میلیارد دلار از سه بانک مولداوی به بیش از هفت سال زندان محکوم شد و اکنون تحت تعقیب بین المللی قرار دارد. مصونیت پارلمانی چند تن از اعضای حزب شور هم پس از تحقیقات در مورد فسادهای مالی گسترده بین سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ که اتهام از بین بردن اعتماد عمومی را نیز یدک می کشند، از جمله فسادهای احتمالی در امتیاز پرسود فرودگاه مولداوی و پرونده چند بانک، لغو شده است. مارینا تاوبر، معاون رهبر حزب شور نیز در ۱۴ سپتامبر پس از از دست دادن مصونیت پارلمانی خود به ظن جعل گزارش مالی حزب و پذیرفتن تأمین مالی از یک گروه تحت تعقیب، در بازداشت خانگی قرار گرفته است.

مولداوی یکی از فقیرترین کشورهای اروپا محسوب می شود که قلمرویی تحت رهبری جدایی طلبان به نام ترانسدنیستر را نیز شامل می شود. جایی که جمعیت زیادی از روسی زبانان دارد و با وجود درخواست مولداوی برای خروج نظامیان روس از آنجا، هنوز حدود ۱۵۰۰ سرباز این کشور در تاسیسات دوران شوروی سابق آن ها مستقر هستند. این کشور همچنین با سخت‌ترین پیامدهای تهاجم هفت ماهه روسیه به اوکراین در همسایگی خود مواجه است، از جمله این دغدغه ها موج عظیم پناهجویان اوکراینی است که به سمت مرز مولداوی سرازیر شده اند و همچنین این نگرانی در مولداوی موج می زند که این کشور هدف آینده ارتش روسیه برای اشغال خواهد بود. بعد از حمله روسیه به اوکراین، دولت طرفدار غربِ مولداوی، تلاش خود برای الحاق به اتحادیه اروپا را سرعت بخشید و در کنار اوکراین اصلی ترین نامزدان انتخاب بعدی هستند، تا بتوانند به صورت بازدارنده ای جلوی حمله احتمالی آینده روسیه به مولداوی را بگیرند.

در اوایل ماه جاری، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، مولداوی را تهدید کرد که اگر مقامات این کشور امنیت نیروهای ما را در ترانسدنیستر تهدید کنند به تلافی نظامی خواهند پرداخت، اتفاقی که تنش ها در مولداوی را گسترش داده و شرایط آن ها را در آینده ای نامعلوم فرو برده است. از یک طرف مشکلات داخلی مانند تورم و افزایش هزینه ها مردم این کشور را به تظاهرات خیابانی کشانده، از طرف دیگر وقایع ناگوار بیخ گوش آنان در اوکراین، آن ها را نگران کرده که نکند هدف بعدی حمله خارجی باشند.

امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.