کارگردان مستند «یک ملت، یک ضربان»: هیچ نهادی نداریم تا آرشیو را برای مستندسازی ساماندهی کند. پلتفرم ها هم هنوز به بلوغ سرمایه گذاری روی مستند نرسیدند.

تاریخ فوتبال ایران در قاب مستند/ چرا پلتفرم‌ها روی مستند سرمایه گذاری نمی‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان»، تاریخچه فوتبال ایران از زمان ظهور تا عصر معاصر را روایت کرده است. در گفت و گویی با محمدحسن یادگاری، کارگردان «یک ملت، یک ضربان» به جزییات و چالش های ساخت این مستند پرداختیم.

محمدحسن یادگاری، کارگردان مستند «یک ملت، یک ضربان» درباره موضوع این مستند گفت: این کار به سفارش شبکه مستند سیما در ۳۵ قسمت ساخته شد. «یک ملت، یک ضربان» روایتی از ظهور فوتبال در ایران و اتفاقات دوران معاصر فوتبال کشورمان است. تیم ملی در این مستند از زاویه جدیدی روایت شده است. وی درباره روند تولید این مستند افزود: ۶ ماه زمان برد تا آرشیومان را تکمیل کنیم. متاسفانه هیچ نهادی نداریم تا آرشیو را ساماندهی کند. در ایران، جمع‌آوری آرشیو مانع بسیار بزرگی برای مستندسازی است. ما اکثر تصاویر استفاده شده در مستند را از افراد علاقه مند و مجموعه داران جمع کردیم. دریافت آرشیو از صدا وسیما به سختی و در فرایند طولانی مدتی صورت می گیرد.

یادگاری نام مستند را وام گرفته از شعار تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸، یعنی «هشتاد میلیون نفر، یک ملت، یک ضربان قلب» دانست و گفت: این شعار را انتخاب کردیم چون نگاه جامعه شناسانه به فوتبال را پوشش می دهد.

یادگاری با اشاره به اینکه فوتبال می تواند آینه تمام نمای یک جامعه باشد بیان کرد: نسبت به بعضی موضوعات کار درستی انجام نشده، فوتبال این فرصت را می دهد که جامعه خودش را در آن ببینند. تقریبا بحث جامعه شناسی است.

کارگردان مستند «یک ملت، یک ضربان» درباره کمبودها و مشکلات ساخت مستند در ایران عنوان کرد: عنصر فرهنگی یعنی همان تولیدکننده ها به شدت پیشرفت کردند. ما مستندسازانی در حد کیفیت جهانی داریم و درجه یکیم اما از نظر بودجه، امکانات و فهم سازمانی کمبود داریم و باعث فاصله گرفتن مستند سازان خوب می شود. اگر همین کار را در عراق و افغانستان هم انجام می دادیم هزینه بهتری دریافت می کردیم. این کار ها، کار دل است اما در مقابلش سازمان های رسانه ای توجهی ندارند. اساسا مستند برای بعضی مهم نیست، جای مستند در تلویزیون است. حاکمیت باید بداند زبانش مستند است. با مستند می توانند ایدئولوژیک شان را اثبات کنند. مستند نسبت به اخبار راه بهتری برای برقراری ارتباط است.

وی افزود: پلتفرم ها هم هنوز به بلوغ سرمایه گذاری روی مستند نرسیدند، متوجه نشدند چه مخاطبان فعالی پیگیر مستندها هستند و در این بخش سرمایه گذاری نمی کنند. یادگاری اظهار کرد: ما می خواستیم تاریخچه تیم ملی فوتبال را در قالب مستندی بسیار باکیفیت و با قابلیت پخش مکرر از شبکه های مختلف آماده کنیم.

این ستندساز در پایان بیان کرد: امیدوارم درک خوبی نسبت به نقش موثر مستند در جامعه ایجاد شود. باید زمینه برای تولیدات با کیفیت تر و زنده تر مستندسازان فراهم شود. مستند باید زبان مردم در رسانه باشد، ژانر هم زبانی مردم و دولت مستند است.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.