معاون دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در خصوص خط انتقال گاز عسلویه به مشهد به عنوان راهکاری برای کاهش مصرف مازوت در نیروگاه اظهار کرد: این یک پروژه ملی است که با توجه به هزینه‌های سنگینی که دارد هنوز در مرحله مطالعات است و اقدامی انجام نشده است. 

پروژه انتقال گاز عسلویه به مشهد هنوز در مرحله مطالعات است/ پیگیری واردات گاز از ترکمنستان برای کاهش مصرف مازوت  

به گزارش قدس خراسان آنلاین، طبق آمارهای رسمی سال گذشته هر روز ۳ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه توس مشهد سوخت و ۶۷ هزار تن آلاینده جوی وارد هوا کرد؛ مسئولان می‌گویند مازوت سوخت تا ما در خانه هایمان روشنایی داشته باشیم و گرما؛ اما آیا کابوس نور و گرما و نفس‌های گرفته از هوای آلوده امسال هم تکرار می‌شود؟ این سوال را با معاون دفتر فنی استانداری خراسان رضوی مطرح کردیم.

حسین فکور در گفتگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین، اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود وضعیت سوخت مازوت مانند سال گذشته در کشور ادامه داشته باشد و ما هم با توجه به اینکه نیروگاه توس تنها نیروگاه خراسان رضوی است که می‌تواند از سوخت مازوت استفاده کند مجبور به استفاده از این سوخت خواهیم بود.

معاون دفتر فنی استانداری خراسان رضوی البته خبر خوبی هم داشت و گفت: ذخیره‌سازی گاز برای استان امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد و شاید این موضوع بتواند به مصرف کمتر مازوت کمک کند.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری در خصوص مصرف مازوت در وزارت نیرو انجام می‌شود، متذکر شد: علاوه بر این، با در نظر گرفتن دستور شورای امنیت ملی در این خصوص، باید گفت اختیار استفاده از مازوت یک تصمیم در سطح ملی است و استان‌ها در این موضوع اختیاری ندارند اما تمام پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم که با توجه به خطرات این سوخت و نقشی که در آلودگی هوای مشهد دارد، مصرف مازوت را به حداقل ممکن برسانیم.

فکور ادامه داد: حدود ۲۰ درصد از گاز خراسان رضوی از شبکه سراسری تامین می‌شود که طی جلسات متعددی که داشته‌ایم پیگیر هستیم که این میزان را افزایش دهیم تا کمتر مازوت مصرف شود.

معاون دفتر فنی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: محل اتصال شهر مشهد به شبکه گاز از یک سمت بود که الان پیگیر هستیم خط انتقال جنوبی گاز به مشهد هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد تا به پایداری گاز در این شهر کمک کند.

وی در خصوص خط انتقال گاز عسلویه به مشهد به عنوان راهکاری برای کاهش مصرف مازوت در نیروگاه هم اظهار کرد: این یک پروژه ملی است که با توجه به هزینه‌های سنگینی که دارد هنوز در مرحله مطالعات است و اقدامی انجام نشده است.

فکور در خصوص توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ضمن تاکید بر افزایش ظرفیت تولید برق در استان و هدایت سرمایه گذاران در این بخش یادآور شد: با توجه به محدودیت های سوخت های فسیلی و آلودگی آن‌ها به سمت احداث نیروگاه‌هایی پاک حرکت کرده‌ایم از این رو ساخت تعدادی نیروگاه بادی و خورشیدی در استان در دستورکار قرار گرفته است و امیدواریم با احداث هرچه سریعتر این نیروگاه ها از مشکلات استان کمتر شود.

معاون دفتر فنی استانداری خراسان رضوی افزود: خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده یک نیروگاه بادی با ظرفیت تولید هزار مگاوات در خواف مصوب شده که این طرح در قالب چندین پروژه باید کار کند و امیدواریم تا یکی دو سال آینده به بهره برداری کامل برسد؛ برای نیروگاه خورشیدی نیز یک ظرفیت ۳۶۰ مگاواتی مصوب گرفته ایم که برای یکی از آنها در کاشمر سرمایه گذار جذب شده است.

وی در پاسخ به این سوال که بحث واردات گاز از ترکمنستان به‌عنوان راهکاری برای کاهش مصرف مازوت در مشهد به کجا رسید، گفت: موضوع در حال پیگیری است.

فکور تصریح کرد: اولویت اول ما در مصرف گاز، اولویت تامین گاز خانگی است و بعد از آن صنایع و نیروگاهها، به هیچ عنوان گاز خانگی نباید قطع شود چون برای صنایع و نیروگاه سوخت جایگزین مانند مازوت وجود دارد.

گفتنی است؛ سال گذشته رییس جمهور که به منظور شرکت در اجلاس اکو به ترکمنستان سفر کرده بود با اشاره به گفت‌وگو با همتای ترکمنستانی خود در زمینه توسعه روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف از جمله در بخش گاز و ترانزیت، اظهار کرده بود: با پیگیری‌های انجام شده، ترکمنستان اطمینان یافته که دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات و موانع موجود اراده جدی دارد و قرارداد گازی ایران و ترکمنستان حتما احیا خواهد شد.

انتهای پیام/

گفتگو: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.