به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان رضوی همزمان با ششمین روز از آذر ماه ۱۴۰۱، پیش نشست تخصصی تکریم "احیاگر بصیر حضرت آیت الله محمد مهدی الخرسانی" از پیش نشست های کنگره بین المللی امناء الرسول در سالن همایش های طبرسی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با حضور مسئولان آستان قدس رضوی و تولیت‌های اعتاب مقدسه عراق برگزار شد.  

وهابیت در پاکستان ١۵هزار پایگاه علمی دارد/ هویت جوانان، هدف گفتمان غرب

به گزارش قدس خراسان آنلاین، معاون امور بین الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ابتدای این نشست که صبح امروز ششم آذرماه با حضور موسسه امناء الرسل، حوزه های علمیه و اعتاب مقدسه داخلی و خارجی و رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان برگزار شد ابتدا گزارشی از تشکیلات و ساختار آستان قدس رضوی ارائه داد و گفت: حرم مطهر رضوی با مساحتی بیش از یک میلیون مربع سالیانه میزبان بیش از ۳۵ میلیون زائر از داخل و خارج از کشور را پذیرایی می کند.

حجت الاسلام سید محمد ذوالفقاری ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان به ویژه تولیت های عتبه عراق اظهار کرد: آستان قدس رضوی چهار سازمان با وظایف مشخص دارد که موسسه بنیاد کرامت رضوی عهده دار خدمت رسانی به محرومین و مستضعفان و زائران و مجاورن نیازمند امام رضا(ع)، معاونت بهره وری و موقوفات که شامل مزارع، کارخانه ها، شرکت ها و... می شود که امور مربوط به مباحث اقتصادی را عهده دار است و سازمان علمی و فرهنگی مباحث علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی را در خارج از حرم مطهر رضوی دنبال می کند که مشارکت در این گنگره و پیش نشست های آن یکی از اقدامات این سازمان است.

در ادامه عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان عراقی از این ابتکار عمل که در بزرگداشت و تکریم علمی و مفاخر جهان اسلام صورت گرفته است تقدیر و تشکر کرد و گفت: حوزه علمیه مشهد از حوزه‌های قدیمی و با سابقه‌ای است که ارتباطات و تعاملات خوبی با سایر حوزه‌های علمیه دارد و امیدواریم این نشست که در شهر مقدس مشهد و در جوار بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود، منشا همکاری و تعاملات هر چه بیشتر بین اعتاب مقدس و مباحث علوم اسلامی قرار گیرد.

وهابیت در پاکستان ١۵هزار پایگاه علمی دارد

سرپرست گروه تاریخ و سیره اهل البیت(ع) بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در تولید علم هیچ چیز به اندازه برقراری ارتباط مهم نیست و حوزه‌های علمیه باید با هم ارتباط داشته باشند و هم را مکمل هم بدانند و فرهنگ‌های متفاوت از طریق حوزه‌ها و تعامل ادیان ابراهیمی ساخت و ساز پیدا می کند که زمام حرکت به سمت تمدن نوین در اختیار روحانیون، دانشگاهیان و علمایی است که قدرت ارتباط با سایر مراکز علمی را دارند و در تولید علم هیچ چیز به اندازه برقراری ارتباط مهم نیست.

غلامرضا جلالی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه مشهد، جامعیت آن است که تقریبا تمام حوزه های علمی از جمله فلسفه، ریاضیات، هنر و سایر علوم که مناسب برای زندگی اسلامی است در این حوزه تدریس می شود و خواجه نصیرالدین طوسی و شخصیت‌هایی در این اندازه که تمدن و تفکر را ترویج کرده اند در این بخش از تمدن اسلامی حضور داشته اند. به طور کلی کلمه تمدن را برای اولین بار خواجه نصیرالدین طوسی بکار برد و علت این اتفاق وجود ظرفیت های دشت توس، موقعیت استثنایی منطقه و حضور امام رضا(ع) بود که به شکل تمدن شکل و توسعه پیدا کرد.

محقق بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: وهابیت در پاکستان ۱۵ هزار پایگاه علمی دارد و در بخش افغانستان‌ و آسیای مرکزی، حوزه علمیه خراسان و مشهد به نیابت از حوزه نجف و قم و براساس توانایی های ذاتی خودش این رسالت را انجام می دهد و بیش از هزار و ٣٠٠ سال پیشینه تاریخی مشهد است و یکی از اضلاع سه حوزه علمیه نجف و قم، حوزه علمیه خراسان و مشهد است که در شرق قرار دارد.

هویت جوانان، هدف گفتمان غرب

احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از سخنرانان دیگر این مراسم گفت: گفتمان بزرگ و شیعی در طول تاریخ در برابر هجمه ها و تهاجمات زیادی قرار گرفت، اما به قدری قوی بود که سایر گفتمان ها را کنار گذاشت و پیروزی اسلام، پیروزی گفتمان است نه پیروزی شمشیر. گفتمان شیعی و اسلامی در قرن دو هجری ایجاد و در قرن سه هجری مستحکم شد و از آن همان ابتدا مورد هجوم دشمنان قرارگرفت.

وی اظهار کرد: قدرت گفتمان شیعی به قدری زیاد بود که این تهاجم را تبدیل به فرصت می‌کرد تا به زمان معاصر رسید و در روزگار معاصر گفتمان غرب که مسلط به دانش و تکنولوژی است در برابر گفتمان شیعی قرار دارد.

قرا ملکی ادامه داد: گفتمان جدید غرب بیش از صد سال است که هجوم را علیه گفتمان شیعی و اسلامی در موارد مختلف زندگی از جمله سبک زندگی، پوشش و طرز تفکر آغاز کرده که ابعاد آن مختلف است.

وی افزود: جنبه بسیار خطرناک این تهاجم گفتمانی، خواست گفتمان غرب است که می خواهد هویت شیعه را بگیرد، تهاجمی که هدفش گرفتن هویت جوانان است.

رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: آیا گفتمان شیعی و اسلامی در برابر هجمه فرهنگی و هجوم تمدن غرب خواهد ایستاد. اساسا امروز تهاجم در دنیا بر قاعده عناصر گفتمانی استوار است و فضای مجازی نمود کامل این تهاجم است. فضای مجازی آنچه را که می خواهد از بین ببرد، گفتمان ۱۴۰۰ ساله شیعی و اسلامی است تا سلایق ما نسبت به ملیت و مذهب عوض شود. هر گفتمان یک ستون دارد و ستون گفتمان شیعی و اسلامی علما هستند و اگر علمای دین را ترور شخصیتی کنند و در ذهن علما رسوخ کنند فاتحه گفتمان اسلام خوانده شده است که تکریم علمای دین یک راهبرد و استراتژی برای دفاع از گفتمان اسلامی و شیعی است.

تعامل حوزه های علمیه شیعه، راه خنثی سازی دشمنان اسلام

منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریه النبویه به عنوان سخنران دیگر این مراسم اظهار کرد: تعامل با حوزه‌های علمیه شیعه در جهان اسلام و الگودهی به کارهای جمعی در بالاترین سطح ممکن، جهت خنثی‌سازی نقشه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان و پیروان آنان و همچنین ضرورت توجه به نکات آسیب زای جامعه اسلام برخی از اهداف برگزاری این کنگره است.

وی افزود: ضرورت نسب‌شناسی برای بسیاری مشخص نیست اما اهمیت آن بر ما روشن است و تخصص نسب‌شناسی می‌تواند در تحولات علمی، اجتماعی نقش بسزایی داشته باشد.

رییس پژوهشکده الذریه النبویه تصریح کرد: ساده زیستی، جهاد علمی در دفاع از مکتب اهل البیت(ع) و حرکت علمی با چراغ خاموش در جامعه‌ای که همواره در حال تحول است را برخی از ویژگی‌های شخصیتی و علمی آیت‌الله سید محمد مهدی الخرسان عنوان کرد.

رضا اسکندری، دبیر کنگره علمی و بین ‎المللی امناء الرسل، نیز در این نشست عنوان کرد: معرفی پرورش یافتگان حوزه‌ها و علمای ربانی زمینه بسط علم و عمل را در میان حق‌جویان عالم و به طور خاص جامعه اسلامی فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: حوزه علمیه بر آن شده است که جریانی ادامه دار را در راستای تکریم علمای برجسته حوزه‌های علمیه جهان تشیع به ویژه حوزه قم ایجاد نماید که بر این اساس آن کنگره‌ای با عنوان «کنگره علمی و بین المللی امناء الرسل» با محوریت حوزه‌های علمیه شکل گرفت تا با همکاری و تعامل با نهادها و مراکز گوناگون حوزوی و دینی جهان تشیع به ویژه ایران و عراق در جهت شناخت ابعاد علمی، معنوی و علمی بزرگان حوزه‌ها و شناساندن گامی برداشته شود.

گزارش: طاهره فجر داودلی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.