تحولات منطقه

اگر به طور متوسط از هر خط تلفن که مجموعا ۲۴ میلیون است، حدود ۱۵ هزار تومان دریافت شود، رقمی حدود ۴۳۲۰ میلیارد تومان در سال به دست می‌آید. به بیان بهتر به درآمد شرکت مخابرات حداقل ۳۶۰ میلیارد تومان ماهانه افزوده خواهد شد.

هزینه ۲۰هزار تومانی قبوض تلفن‌ ثابت قانونی است؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه جام جم نوشت: «تابستان امسان افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت مورد تأیید قرار گرفت و ستاد تنظیم بازار هم افزایش قیمت کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد اما این موضوع با انتقادات زیادی همراه شد و فضای مجازی را داغ کرد. جدیدترین قبض تلفن ثابت مشترکان شهری با اعمال قیمت‌های جدید صادر شد و بدین‌ترتیب هیچ قبض تلفن شهری‌ای در کشور مبلغ زیر ۱۰ هزار تومان ندارد. حداقل رقم قبوض تلفن تهرانی‌ها به بالای ۲۰ هزار تومان رسید. این قیمت‌ها بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از ابتدای شهریور امسال اعمال شده‌اند. ستاد تنظیم بازار در جلسه ۲۶ مرداد تصویب کرد برای تلفن‌های ثابت شهری مبلغی به عنوان حداقل کارکرد ماهانه در نظر گرفته شود و بر این اساس هر خط تلفن تا رقم مشخص‌شده می‌تواند کارکرد داشته باشد و همان رقم را بپردازد. اعداد تعیین‌شده برای خطوط تلفن ثابت در سه سطح مختلف تعیین شده که بالاترین رقم برای شهر تهران است. در جدولی که ستاد تنظیم بازار به تصویب رسانده، برای شهر تهران رقم ۲۰ هزار تومان، سایر مراکز استان‌ها ۱۵ هزار تومان و سایر شهرها ۱۰ هزار تومان در ماه تعیین شده و هر خط تلفن درازای پرداخت این رقم می‌تواند کارکرد مشخصی داشته باشد که در شهر تهران بیش از ۴۴۰۰ دقیقه مکالمه است.

در جدیدترین قبض تلفن صادرشده، اعداد مصوبه ستاد تنظیم بازار منظور شده‌اند و با احتساب حق اشتراک، عوارض و مالیات، صورتحساب هر ماه مشترکان تهرانی به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده است. این هزینه صرفا هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند اما به‌تازگی اعلام شد که در همین رابطه شورای رقابت دستور توقف هرگونه افزایش در هزینه خدمات تلفن ثابت را تا زمان ارائه دقیق هزینه تمام‌شده صادر کرد. البته پس از آن، مرکز ملی رقابت نسبت به افزایش تعرفه‌ها واکنش داد و اعلام کرد، در پانصدونهمین جلسه این شورا به استناد بند پنج ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به ماده سه مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت با موضوع «دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت»، شرکت مخابرات ایران موظف است با استقرار نظام حسابداری بهای تمام‌شده، نظام خود را به‌ نحوی اصلاح کند که هزینه تمام‌شده هر یک از خدمات تمام‌شده این شرکت به صورت مجزا و دقیق محاسبه شود و در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده این شرکت درج شود اما شرکت مخابرات ایران این مصوبه را اجرا نکرده است. لذا تا زمان ارائه دقیق هزینه ماهانه تمام‌شده خدمات تلفن ثابت، مندرج در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت مخابرات ایران، هرگونه تغییر در هزینه خدمات تلفن ثابت و اخذ وجوه اضافی، مغایر مصوبه شورای رقابت بوده و باید به قید فوریت متوقف شود.

اثر تغییر تعرفه بر سهامداران بورس

مبالغ جدید کارکرد تلفن ثابت در حالی اعمال شده‌اند که به‌ رغم مصوبه ستاد تنظیم بازار، هنوز مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات منتشر نشده است. همچنین به دنبال انتشار خبر مصوبه ستاد تنظیم بازار، مدیران شرکت مخابرات ایران در نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کردند چون هنوز مصوبه رگولاتوری به این شرکت ابلاغ نشده، اثر آن را نمی‌توان در صورت‌های مالی شرکت مخابرات در نظر گرفت. طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در پایان بهار امسال شرکت مخابرات ایران اندکی بیش از ۲۵ میلیون خط تلفن شهری در حال فعالیت در کشور داشته است. همچنین صورت‌های مالی منتشرشده مخابرات در سایت کدال، نشان می‌دهند این شرکت در شهریور امسال و پیش از افزایش قیمت‌ها از محل مکالمه تلفن ثابت ۸۳ میلیارد و ۹۲ میلیون تومان درآمد داشته است.

اصلاح تعرفه پس از ۱۲ سال

شرکت مخابرات ایران هم در این راستا اعلام کرد که این شرکت همواره تمامی فعالیت‌های خود را بر اساس قانون تجارت، مصوبات و الزامات حوزه رگولاتوری انجام می‌دهد و با رعایت الزامات قانونی پروانه فعالیت صادره و مصوبات هیات‌مدیره، علی‌رغم ثابت‌ماندن تعرفه‌ها در ۱۲ سال اخیر، رشد چندین برابری نرخ ارز و تورم به ارائه خدمات ارتباطی به همه ذی‌نفعان می‌پردازد. این شرکت همچنین تأکید کرده که ابلاغ «دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت» پس از پیشنهاد و موافقت کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت و پس از بررسی توسط ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است که با توجه به ضرورت پیاده‌سازی الزامات توسعه‌ای و رشد اقتصادی در کشور، شرکت مخابرات ایران همواره خدمات‌رسانی گسترده خود را در سراسر کشور و در چارچوب مشتری‌مداری ادامه می‌دهد. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اخیرا باز هم تاکید کرده که ثابت‌ماندن تعرفه خدمات شرکت مخابرات ایران در طول سالیان گذشته، منجر به زیان‌ده شدن این شرکت شده و به گفته رئیس هیات‌مدیره مخابرات در سال مالی ۱۴۰۰ زیان مخابرات از ۲۰۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است. وی معتقد است نگهداری خطوط تلفن برای مخابرات هزینه دارد که این تعرفه از سال ۱۳۸۸ ثابت مانده و چرخ توسعه شرکت مخابرات ایران را کند کرده است.

نحوه محاسبه

بر این اساس خطوط مشتریان با هر مبلغ صورتحساب، در صورت عدم پرداخت در دو دوره متوالی قطع و حداقل اعتبار مکالمه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان یا میانگین سه دوره آخر برای کارکردهای بالاتر در نظر گرفته می‌شود و در صورت رسیدن به حد اعتبار، توسط زیرسیستم اعتباری و هوشمند قطع می‌شود. طبق اعلام شرکت مخابرات، پیامک صورتحساب برای تمامی مشتریان شهری ارسال می‌شود در صورتی که برای مشتریان روستایی فقط برای صورتحساب‌هایی با بدهی بیش از ۵۰۰۰ تومان پیامک ارسال خواهد شد. در محاسبه هزینه‌های قبوض تلفن ثابت، طبق مقررات ۹درصد ارزش افزوده لحاظ می‌شود.

خدمات در ازای گران‌شدن نرخ ماجرای افزایش تعرفه تلفن ثابت از این قرار بود که این افزایش تعرفه در استان تهران بابت ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه، هزینه‌ای معادل ۲۰ هزار تومان، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵۰۰۰ تومان به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰ هزار تومان مشخص شده بود.

محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، در گفت‌وگو با جام‌ جم درباره این موضوع اظهار کرده بود: تعرفه تلفن ثابت حدود ۱۲ سال است که علی‌رغم افزایش تورم تغییری پیدا نکرده است. به همین منظور درخواست‌مان را برای تغییر تعرفه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه داده‌ایم که آنها بررسی کرده و کارهای کارشناسی آن انجام شده است.

او افزود: همچنین در سازمان تنظیم مقررات رادیویی و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم تصویب شد و در نهایت به کمیسیون تنظیم بازار ارسال کردند. آنجا هم با شرایطی مصوب و پس از آن به وزارت ارتباطات ابلاغ شد.

بیدخام تصریح کرد: به منظور توسعه خدمات در بخش مخابرات، منابعی در اختیار نداشتیم. از این رو باید اصلاح نرخ را در برنامه می‌گذاشتیم که بالاخره تایید شد. همچنین باید توجه داشت در سال گذشته هزینه نگهداری هر تلفن ثابت حدود ۳۰ هزار تومان بود و نرخ ۲۰ هزار تومان حداقل اصلاح قیمت است.

به گفته او برخی مشترکین به موقع قبوض خود را پرداخت نمی‌کنند و این موضوع باعث شده حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان طلب مخابرات از برخی مشترکین باشد.

تعداد مشترکین

حدود ۲۹ میلیون مشترک داریم که خط تلفنشان فعال است. شرکت مخابرات اعلام کرده برای پنج میلیون خطوط روستایی افزایش تعرفه اعمال نشده و ظاهرا برای ۲۴ میلیون مشترک دیگر اصلاح تعرفه اجرا خواهد شد. اگر به طور متوسط از هر خط تلفن که مجموعا ۲۴ میلیون است، حدود ۱۵ هزار تومان دریافت شود، رقمی حدود ۴۳۲۰ میلیارد تومان در سال به دست می‌آید. به بیان بهتر به درآمد شرکت مخابرات حداقل ۳۶۰ میلیارد تومان ماهانه افزوده خواهد شد. از سوی دیگر باید توجه داشت افزایش قیمتی که روی قبوض تلفن ثابت اعمال شده نرخ ثابت است و حتی اگر از خدمات پیشنهاد داده شده هم استفاده نشود، باید پرداخت شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.