معاون قضایی رییس‌کل دادگستری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون با تلاش شعب «سفیران ضامن آهو» که زیر نظر این شورا فعالیت دارند ۴۱ فقره پرونده حکم قطعی قصاص نفس به صلح و سازش ختم شده است.

۴۱ پرونده حکم قطعی قصاص نفس در خراسان رضوی به سازش ختم شد

به گزارش قدس خراسان آنلاین، محمود رفسنجانی اظهار کرد: «سفیران ضامن آهو» یکی از انجمن های فعال در حوزه اخذ رضایت از اولیای دم است که اعضای آن را خادمان حرم امام رضا (ع) تشکیل می دهند و هم اکنون با هشت شعبه در سراسر خراسان رضوی فعالیت می کند.

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته نیز به همت این شعب، ۶۹ درصد پرونده های حکم قصاص که در مرحله اجرا بود با کسب رضایت از اولیای دم به صلح ختم شد.

وی گفت: فعالیت شعب سفیران ضامن آهو رایگان است و با درخواست خانواده و یا فرد قاتل آغاز به کار می کند و اخذ رضایت خانواده مقتول ممکن است بدون دریافت و یا با دریافت وجه از خانواده قاتل باشد.

رفسنجانی افزود: ایجاد صلح و سازش میان خانواده قاتل و مقتول یکی از معیارهای مهم سنجش عملکرد شورای حل اختلاف است که این استان سال گذشته با عملکرد مناسب در این حوزه موفق به کسب رتبه دوم کشوری شد.

راه اندازی ۲۰۰ شعبه همیاران صلح در سال جاری

معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: یکی از اقدامات خوب دیگری که در کنار مجموعه شورای حل اختلاف انجام شده، تاسیس شعب همیاران صلح است که اعضای آن را نیروی‌های مردمی، ریش‌سفیدان و معتمدان در اتحادیه ها، مجتمع ها و مساجد استان تشکیل می دهند.

وی افزود: با ایجاد ۲۰۰ شعبه جدید همیاران صلح در سال جدید، تعداد این شعب به ۶۲۳ مورد رسیده است و تلاش بر آن است که تعداد آنها تا پایان امسال به ۸۰۰ مورد برسد.

رفسنجانی اضافه کرد: در هفت ماه نخست امسال ۳۱ هزار ۸۹ فقره پرونده به این شعب ارجاع داده شد که ۵۲ درصد آنها به صلح و سازش ختم شده و به همین میزان نیز ورودی پرونده ها به مراجع قضایی کاهش یافته است.

رییس شورای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: ۵۰ شعبه از همیاران صلح در روستاها مستقر هستند و شعب همیاران صلح در خراسان رضوی در زمینه جرایم قابل گذشت و با حضور افراد موثق و با اعتبار محلی با هدف ترویج صلح و سازش فعالیت می کنند.

وی افزود: هم اکنون شعب همیاران در ۶۰ اتحادیه صنفی مستقر شده اند و در ۳۰ اتحادیه دیگر نیز به زودی راه اندازی فعال خواهند شد که تلاش می کنند با اتکا بر ظرفیت مردم و فعالان همان عرصه، مشکلات جزیی را حل و فصل کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.