به گزارش قدس آنلاین، حدود سه سال از ورود آخرین واگنها به شبکه مترو تهران میگذرد. واگنهایی که قرارداد خرید آن در دوره چهارم مدیریت شهری منعقد شد و درنهایت در نیمه نخست سال ۱۳۹۸ وارد خطوط مترو تهران شدند. وارد نشدن واگن جدید به خطوط مترو به منزله تعطیلی ساخت و تکمیل مترو نبوده و نیست چرا که طی این مدتایستگاههای بسیاری در خطوط ۶ و ۷ و دیگر خطوط افتتاح شده و نواقص بسیاری از خطوط رفع شده است. ضمن اینکه شاخص تعداد جابهجایی مسافر اثرگذارترین موضوع توسعه حمل و نقل عمومی بشمار میرود. گرچه هنوز در این مسیر به هدفایدهآل نرسیدهایم و کم و کاستیهای بسیاری وجود دارد اما مدیریت شهری کوشیده تا با تلاشهای شبانهروزی و تأمین منابع مالی، مشکلات موجود را هموارتر از پیش کند.
بازگشایی LC قرارداد خرید ۶۳۰ واگن، پیگیری دریافت تأییدیه استانداردهای قطار ملی و پس از آن انعقاد خرید واگنهای تولید داخل از جمله اقداماتی است که مدیریت شهری ششم طی یک سال گذشته به جد پیگیر به سرانجام رسیدن آنهاست.
چندی پیش مسعود درستی؛ مدیرعامل پیشین شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه اعلام کرد که در آبان ۱۳۹۸ و قبل از شیوع بیماری کرونا؛ یک میلیون و ۸۱۲ هزار و ۲۱ نفر در روز با خطوط متروی تهران و حومه جابهجا میشدند؛ اما این آمار با کاهش چشمگیری در ایام کرونا روبرو شد. امسال بعد از گذر از بحران کرونا در ۲۲ آبان، آمار سفر در متروی تهران و حومه به رقم یک میلیون و ۵۱۲ هزار مسافر رسید که نشان از نزدیکشدن آمار مسافران مترو به قبل از شیوع کرونا دارد.
باتوجه به آمار اعلامی یک میلیون و ۵۱ هزار مسافری شبکه مترو تهران در آبان امسال، به نظر میرسد که خرید قطار راه حل اصلی تأمین قطار برای کوتاه مدت نیست چرا که ۱۸ ماه پس از انعقاد قرارداد خرید واگن، نخستین واگنها تحویل داده میشود که مونتاژ آن هم دوباره نیازمند زمان است.
در همین رابطه؛ جلال بهرامی در گفتوگو با شهر، با بیان اینکه افزایش واگن تنها راهکار مشکل کمبود قطار است، افزود: درحال پیگیری برای «واگن اجارهای» هستیم چرا که ساخت و خرید واگن بیش از دو سال به طول خواهد انجامید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان تأکید کرد: باتوجه به اینکه آمار مسافران مترو، روز به روز در حال افزایش است و آمار به دوران پیش از شیوع کرونا نزدیک شده، ضمن اینکه تعداد ایستگاههای فعال هم نسبت به گذشته بیشتر شده است، اجاره واگن راهگشا و پاسخگوی مسئله سرویسدهی بهتر خواهد بود تا زمانی که واگنهای خریداری شده به ناوگان تزریق شود.
نظر شما