مراسم اختتامیه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند روز جمعه ۱۸ آذرماه با حضور رئیس رسانه ملی، معاون سیما و محسن یزدی مدیر شبکه مستند و دبیر ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در بندر عسلویه برگزار شد. در این مراسم، برگزیدگان بخش‌های «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس» و «مستندنگاری» معرفی و تجلیل شدند.

گفت‌وگو با بهترین های ششمین جشنواره مستند تلویزیونی

مستند «فرزندان خونیار» شایعه و منتج از نوعی فرهنگ در جامعه ای روستایی

آرمان قلی پور دشتکی، برگزیده بهترین کارگردانی مستند کوتاه از نگاه هیئت داوران از مستند خود گفت و افزود: نام این مستند «فرزندان خونیار» است و موضوع آن از این قرار است که در روستایی در استان چهارمحال و بختیاری دو خواهر به نام های گل طلا ۸۰ ساله و بی طلا ۷۱ ساله و دو برادر به نام های علیار ۷۶ ساله و علیدار ۶۸ ساله زندگی می کنند. هیچکدام از این خواهر و برادر ازدواج نکرده اند و به همین دلیل اهالی روستا با آنها ارتباطی ندارند. این چهار نفر در حاشیه روستا و در انزوا و بدون هیچ امکانات رفاهی به زندگی شان ادامه می دهند و اهالی روستا آن ها را طلسم شده می دانند. مدت زمان این مستند ۳۰ دقیقه است.

وی از علت خود برای نامگذاری این مستند گفت و عنوان کرد: نام پدر خانواده در این مستند «خونیار» است و اهالی روستا معتقدند ویژگی های شخصیتی او باعث طلسم فرزندانش شده است.
گفت‌وگو با بهترین های ششمین جشنواره مستند تلویزیونی
قلی پور در خاتمه از علت خود جهت شرکت در جشنواره و کیفیت و کمیت جشنواره امسال گفت و عنوان کرد: از زمانی که نهال جشنواره تلویزیونی مستند کاشته شد من فیلم های مختلفی را ارسال می کردم و طرفدار آن بودم زیرا این جشنواره چندین ساله است که رشد کرده و برای کسانی که فیلم های آنان بستری برای رشد وجود ندارد،مناسب است. من در دوره سوم نیز مانند امسال برگزیده شدم. در بخش های مختلف مخاطبین زیادی آثار باکیفیتی را ارسال کردند. جشنواره امسال فضایی را برای ارسال آثار جسورتر و همچنین آثاری که واقعیت های اجتماعی را نشان می دهد، فراهم کرد.

سرگذشت دردناک فلامینگوهای تالاب بختگان

محمد جواد آرمان مهر، برگزیده بهترین کارگردانی وتهیه کننده از محتوای مستند خود گفت و ادامه داد: «بازگشت فلامینگوها» درباره زیست فلامینگوها در تالاب بختگان است و سرگذشت آنان در این منطقه محیط زیستی را بررسی می‌کند. فلامینگوها براساس غریزه‌ای که دارند همه ساله به این تالاب می‌آیند و تخم‌گذاری می‌کنند، اما طی سال‌های اخیر و با احداث ۲ سد در بالادست این تالاب، یعنی سدهای ملاصدرا و سیوند، این تالاب رو به خشکی رفته و این حیوانات نمی‌توانند زادآوری کنند.

این مستندساز با اشاره به اینکه ۶ سال درگیر تولید این فیلم بوده است، گفت: از سال ۱۳۹۵ تا امسال درگیر تولید این فیلم بودیم و این اتفاق را در چندین مقطع و فصل مختلف به تصویر کشیدیم. از اسفندماه تا اوایل تیرماه دوره زادآوری فلامینگوهاست و نزدیک به ۷۰ روز طول می‌کشد که جوجه آنان به پرواز برسند. بیشترین زمان حضور ما در تالاب بختگان در همین فاصله زمانی بود.

آرمان مهر از کیفیت و کمیت جشنواره امسال گفت و عنوان کرد: در مدت ۸ هفته که مهلت ارسال آثار اعلام شده بود، آثار قبل توجهی به جشنواره امسال فرستاده شد.



«پرندگان ایلام» سوژه جدید سیمای استان ایلام

مهدی نورمحمدی برگزیده بهترین تهیه کنندگی مجموعه مستند ۴قسمتی «پرندگان ایلام» از شناسایی و معرفی پرندگان ایلام در این مستند گفت و بیان کرد: گروه تولید ما همزمان با تولید مستند، پرندگانی را شناسایی می کنند، در پایان فیلم نمایشگاهی از این پرندگان برگزار می شود که جزء دستاورد های این پژوهش محسوب می شوند. این مستند به سفارش سیمای استان ایلام تولید شده است.
گفت‌وگو با بهترین های ششمین جشنواره مستند تلویزیونی
وی نقطه عطف جشنواره امسال را تغییر مکان آن دانست و افزود: تغییر مکان این جشنواره باعث شد که مستند سازان دیگر با مکان های مختلف آشنا شوند و از این طریق بتوانند سوژه های جدیدی را پیدا کنند همچنین گروه پشتیبانی جشنواره امسال حمایت های بسیار خوبی از مستند سازان کردند.
خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.