تحولات لبنان و فلسطین

نگارگری هنری ایرانی اسلامی است که هنرمندان با استفاده از خلاقیت و ایده، آثار متنوعی را خلق کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها معتقدند این هنر می‌تواند مفاهیم دینی و مذهبی را به‌طورمستقیم به مخاطب منتقل کند.

خالق نگارگری‌ها با موضوع آیات قرآن از ویژگی‌های این آثار می‌گوید

امیرحسین آقامیری، هنرمند نگارگری است که روز گذشته نمایشگاهی از آثاری با موضوع تفسیر آیات و سوره‌های قرآن کریم را در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشت؛ این نمایشگاه تا ۵ دی ماه برپاست.
او دانش‌آموخته کارشناسی رشته نقاشی از دانشگاه سوره است. تدریس و آموزش در رشته نگارگری و تذهیب را از سال ۱۳۷۷ در دانشگاه‌های تهران، شاهد و علمی ‌کاربردی آغاز کرده که هم‌اکنون هم ادامه دارد.
در کارنامه هنری آقامیری، تاکنون خلق بیش از ۹۰اثر نگارگری به چشم می‌خورد که ۴۷ اثر آن الهام گرفته از موضوع‌های قرآنی تلفیق هنرهای نگارگری و تذهیب همراه با بهره‌گیری از آیات قرآنی است. این هنرمند تاکنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی داخلی و خارجی متعددی شرکت کرده و با شرکت در جشنواره‌ها و رقابت‌های هنری ملی و بین‌المللی در بخش نگارگری و تذهیب نیز موفق به کسب بیش‌ از ۱۰رتبه نخست شده، از جمله رتبه نخست نقاشی ایرانی و سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر. داوری بخش‌های نگارگری و تذهیب در رقابت‌های هنری ملی و بین‌المللی نیز از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است که می‌توان به داوری در ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر و داوری دومین و چهارمین دوره هنرهای تجسمی استانی حوزه هنری اشاره کرد.

وجود ۳۰ اثر با محوریت تفسیر آیات و سوره‌های قرآن کریم در نمایشگاه توحید
آقامیری درباره جزئیات این نمایشگاه به خبرنگار ما می‌گوید: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته، بخشی از آثار قرآنی است که در ۲۹ سال اخیر به تصویر کشیده‌ام. حوزه فعالیت‌های من در زمینه آثار قرآنی از سال۱۳۷۳ آغاز شد، حدود ۸۰ اثر قرآنی دارم که در نمایشگاه «توحید» ۳۰ اثر از آن‌ها به نمایش گذاشته شده است.
این هنرمند درباره موضوعات آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته، بیان می‌کند: سوره مبارکه قیامت، شهید، حضرت یوسف(ع)، گذر حضرت موسی(ع) از دریا، نفس (آدم و حوا)، حضرت عباس(ع)، شُکر، ذوالفقار، حضرت یونس(ع)، سوره مبارکه تکاثر (افزون‌طلبی)، ضامن آهو، برکت، درجات، اسرای کربلا، رزق و روزی و شعبان از جمله عنوان‌ها و مضامین آثار این نمایشگاه هستند که با تکنیک‌های گواش و آبرنگ به تصویر درآمدند.
او ادامه می‌دهد: این نمایشگاه را با هدف انتقال مفاهیم دینی و ارزشی به مخاطبان برگزار و سعی‌ کرده‌ام با استفاده از رنگ‌های ناب و پرهیز از ترکیب رنگ همراه با حذف زمان و مکان، آثارم را به‌گونه‌ای تولید کنم که موضوعات معنوی هر کدام از آن‌ها به‌خوبی به مخاطبان منتقل شود.

برداشت خود از آیات قرآن را در این آثار قرار داده‌ام
آقامیری درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای استفاده از تفسیر قرآن در آثارتان از منبع خاصی بهره گرفتید، متذکر می‌شود: خیر، آیه‌ای در قرآن کریم است که می‌فرماید، فهم قرآن را برایتان آسان کردیم. در بعضی از آیات قرآن می‌توان تفسیر درستی داشت و برخی نیز نیازمند مطالعه و تحقیق بیشتر است. من در آثارم با خواندن سوره‌های مختلف قرآن تلاش می‌کردم برداشتی را که از هر کدام از آیات بدست می‌آوردم به آثارم منتقل کنم.
این هنرمند ادامه می‌دهد: به عنوان مثال، با توجه به اشرافی که در سوره اسرا و موضوع معراج داشتم یکی از آثارم را با همین موضوع خلق کردم.
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این اشراف بر آیات قرآن چگونه برایتان ایجاد شد، بیان می‌کند: در بیشتر آثارم که با موضوع قرآن بود به داستان‌های قرآنی توجه ویژه‌ای داشتم و از این رو با تجربه‌ای که در این حوزه پیدا کرده بودم توانستم بر یکسری از سوره‌های قرآن شناخت و اشراف لازم را برای خلق اثر پیدا کنم.

نگارگری، هنری کاملاً ایرانی و اسلامی است
آقامیری که در سال‌های گذشته هم آثاری با موضوع قیامت، طواف و... و تلفیق آن با نگارگری خلق کرده، این هنر را هنری کاملاً ایرانی اسلامی می‌داند و اضافه می‌کند: شاید بتوان گفت نگارگری تنها هنر اسلامی و بومی است که ویژگی‌های دینی را در خودش دارد، زیرا این هنر با مضامین و مفاهیم دینی و قرآنی گره خورده و ساختار آن از فرهنگ دینی است.
این هنرمند که در زمان دانشجویی هنگام نوشتن پایان‌نامه‌اش برای پاسخ به اینکه چرا نگارگری هنر دینی اسلامی است، تحقیقات وسیعی انجام داده، یادآوری می‌کند: یکی از ویژگی‌های این هنر، تسهیل انتقال مفاهیم به مخاطب است.
به گفته او، حذف زمان و مکان در آثار نگارگری سبب نشان دادن ارتباط عبد با معبود خود می‌شود، از سوی دیگر، ارائه حقیقت در این آثار یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که انتقال مفاهیم برای مخاطب را آسان می‌کند.
در نگارگری محور اصلی نقاشی، استفاده از اشکالی مانند دایره است و وقتی از این اشکال بیشتر استفاده می‌شود هنرمند می‌تواند مضامینی مانند طواف دور خانه خدا و ارتباط نزدیک عبد با معبود خویش را به مخاطب در کمترین زمان نشان دهد.
آقامیری معتقد است در نگارگری همه چیز به صورت واقعی است و هنرمند هنگام خلق اثر از خطای دید پرهیز می‌کند، همچنین در آثار نگارگری با موضوعات قرآنی و دینی از ترکیب رنگ استفاده نمی‌کند زیرا هر رنگ مفهوم خاص خود را دارد و اگر رنگ‌ها با هم ترکیب شوند مفاهیم خود را از دست می‌دهند.
این هنرمند بیان می‌کند: در آثارم به مفاهیم بیشتر از کلمه توجه کرده‌ام زیرا اگر مخاطب بخواهد به دنبال کلمه باشد کافی است قرآن را بخواند.
او می‌گوید اقبال مردم به آثار نگارگری در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بسیار زیاد بود اما از دهه ۸۰ تاکنون این اقبال کم شده و مردم بیشتر علاقه‌مند به خرید آثار نقاشی با موضوعات مدرن هستند.

اهمیت بالای تبلیغات در برگزاری نمایشگاه‌ها
آقامیری یکی از مؤلفه‌های مهم در بحث خرید آثار هنری در رشته‌های مختلف از جمله نگارگری را تبلیغات می‌داند و اضافه می‌کند: متأسفانه در سال‌های اخیر حتی بسیاری از نگارخانه‌ها نیز وقتی به هنرمندان خوشنویس یا نگارگر برای برگزاری نمایشگاه نمی‌دهند زیرا معتقدند مردم به هنرهای مدرن بیشتر علاقه‌مند هستند و آثار بیشتری را خریداری می‌کنند.
به گفته او، در جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز طی سال‌های گذشته به هنرهای مدرن بیشتر بها داده می‌شود و این موضوع خاص یک جریان مافیایی است که می‌خواهند فرهنگ کشور را از بین ببرند زیرا وقتی هنر بومی یک کشور از بین برود، فرهنگ آن نیز به سرعت از بین می‌رود.
آقامیری می‌گوید: مردم ارتباط زیاد و خوبی با زبان فارسی و هنر دارند، باید هنر نگارگری بیشتر از این‌ها در جامعه تبلیغ شود، تبلیغ این هنر می‌تواند از نظر اقتصادی نیز به هنرمند کمک کند.

خبرنگار: مهدیه قمری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.