به گزارش قدس خراسان آنلاین، فرهاد رهبر ظهر امروز در سیامین اجلاس کمیسیون حملونقل مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور، اظهار کرد: توسعه شهری پایدار و حمل و نقل جنبههای مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، سیاسی و زیست محیطی را در خود جای میدهد لذا در برنامهریزی در این خصوص نیازمند برنامه ریزی جامع در همه ابعاد هستیم که کلید طلایی آن تامین مالی است.
دستیار اقتصادی رئیس جمهور افزود: حملونقل در مصرف انرژی در جهان رتبه اول و در کشور ما رتبه سوم را دارد که پیشبینی میشود در آینده ۵۰ درصد افزایش یابد.
وی بیان کرد: متوسط مصرف سوخت ما در سال ۹۰ میلیون لیتر در روز است که پیشبینی میشود به زودی به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز برسیم.
رهبر بیان کرد: در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، در خصوص بهینهسازی مصرف انرژی بیان میشود که شهرداریها میتوانند منابعی برای ماموریتها دریافت کنند که این عدد در اختیار وزارت نفت است و پتانسیل خوبی برای شهرداریهاست.
دستیار اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: در ایران ۲۴ درصد انرژی صرف حملونقل میشود که ۴۲ درصد آن بنزین و ۴۰ درصد آن گازوئیل است و ما باید ۳۵ درصد مصرف بنزین و سایر انرژیها را کاهش دهیم.
رویکرد ترافیکی مدیریت شهری مشهد شایسته تقدیر است
سرهنگ عباس عابدینی، رئیس پلیس راهور مشهد مقدس نیز در این نشست اظهار کرد: رویکرد ترافیکی شهرداری مشهد شایسته تقدیر است و احداث پارکینگهای جدید در هسته مرکزی شهر، گواه روشنی بر این نگاه و عزم جدی برای حل معضل ترافیکی شهر است.
رئیس پلیس راهور مشهد مقدس نیز با بیان اینکه شهر مشهد مقدس، دومین کلانشهر کشور بوده که در آن ۲۷ میلیون سفر درون کشوری، معطوف به آن است، اظهارداشت: یک هفتم جمعیت حاشیهنشین کشور در این شهر سکونت دارد و تراکم جمعیتی شهر مشهد، در هر کیلومتر مربع، ۹ هزار نفر است.
وی با اشاره به سفرهای روزانه درونشهری، گفت: در این حوزه، نیازمند استفاده حداکثری از ظرفیت حملونقل عمومی هستیم و مسئولان مربوطه باید در این مسیر گام بردارند.
عابدینی ضمن تقدیر از رویکرد ترافیکی شهرداری مشهد، افزود: احداث پارکینگهای جدید در هسته مرکزی شهر، گواه روشنی بر این نگاه و عزم جدی برای حل معضل ترافیکی است و به سمتی رفتهایم که حداکثر رضایتمندی برای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را شاهد باشیم.
رئیس پلیس راهور مشهد مقدس از شیب ملایم کاهش تصادفات در شهر مشهد مقدس خبرداد و تصریح کرد: این روند نشان از حمایتهای مدیریت شهری برای اجرای طرحهای پلیس راهور دارد؛ علیرغم افزایش چشمگیر معابر بزرگراهی در مشهد، تعداد آمار فوتیها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ نفر کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه تفکر واحدی در مدیریت شهری و پلیس راهور شکل گرفته که شایسته تقدیر است، گفت: امیدواریم بهرهبرداری از طرحهای نیمهتمام عمرانی سطح شهر و استفاده حداکثری ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ... مورد توجه قرار گیرد و نهادینه شود تا محیطی امن را در شهر رقم بزنیم.
سهم شهرداریها از اوراق مشارکت بسیار ناچیز است
عبدالله ارجائی، شهردار مشهد مقدس نیز با بیان اینکه هر شهری، یک فلسفه شکلگیری دارد، اظهار کرد: مشهد در گذشته باغی خصوصی بوده که طی کمتر از ۱۳۰۰ سال، تبدیل به ابرشهری جهانی شده است؛ دلیل این رشد و پیدایش، بارگاه منور رضوی بوده و برهمین اساس، امروز مشهد در قیاس با کهنشهرهای اطراف خود، بسیار جوان است.
شهردار مشهد گفت: هر اتفافی که در این شهر رخ میدهد، باید با فلسفه ذاتی این شهر هماهنگ شود؛ مشهد شهری زیارتی است و نه توریستی و گردشگری و لذا اقدامات باید با فلسفه ذاتی شهر تطابق یابد.
وی با بیان اینکه مشهدالرضا(ع) مسائل مختص خود را دارد و قابل قیاس با شهرهای دیگر کشور نیست، افزود: محور فعالیتهای ما باید تسهیل دسترسی به حرم مطهر رضوی باشد و زائر با هر وسیله نقلیهای بتواند به حرم مطهر برسد؛ پس برای حل و فصل معضلات و مشکلات همه شهرها نمیتوان نسخه واحدی پیچید.
ارجائی با تقدیر از رویکرد سازنده وزارت کشور که درصدد به دوش کشیدن یک بار بر زمین مانده است، تصریح کرد: برنامهریزی برای ورود ۵ هزار دستگاه اتوبوس و ۵ هزار دستگاه ون اقدام کلانی است که در حال اجرایی شدن است.
شهردار مشهد در ادامه از دولت و مجلس خواست تا در اعتبارات سال ۱۴۰۲ سهم اوراق مشارکت شهرداریها را حتی اگر شده به نسبت به ۱۰۰ درصد تضمین اصل و سود با شهرداری، افزایش دهند تا بتوان حملونقل عمومی را توسعه داد.
وی با اشاره به عدم توجه به مدیریتهای شهری در ۱۲ مساله عمده تدوین شده برای کشور، گفت: تنها دلیل این موضوع، عملکرد خوب شهرداریها بوده است؛ به نحویکه برای کشور مساله نیستند.
شهردار مشهد با بیان اینکه هزینههای ایجاد زیرساخت برای شهرهای جدید را میتوان به توسعه شهرها اختصاص داد، افزود: صرفا بخاطر هزینههای ارزانتر زمین، هزینههای هنگفت تامین مصالح و ... را به کشور تحمیل میکنیم و شرایطی را برای سکونت فراهم میآوریم که حتی از کیفیت زندگی بالایی نیز برخوردار نیست.
وی افزود: به جای چنین هزینهها و رویکردهایی، میتوان در برخی نقاط شهر، تراکمها را افزایش داد و مشکل تامین مسکن را برطرف کرد.
ارجائی همچنین تخصیص ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل و نقل عمومی شهرها را بسیار ناچیز دانست و گفت: در شرایطی که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو بالغ بر یک هزار میلیارد تومان است، ۱۲ هزار میلیارد تومان چه نقشی میتواند در حوزه حملونقل عمومی ایفا کند؟ این عدد حداقل باید به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
شهردار مشهد خاطرنشانکرد: در هر سال میانگین ۲۵۲ نفر در تصادفات درون شهری فوت میکنند و ۲۰ هزار نفر نیز آمار تصادفات جرحی است؛ این آمار به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید اهتمام جدی برای تامین سلامت و جان مردم داشته باشیم.
توسعه حملو نقل کرامت محور در اولویت قرار گیرد
ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها هستند، لذا تصمیمات این مجمع در کل کشور میتواند اثرگذار باشد؛ مردم صبح و شب درگیر حوزه حملونقل هستند و مهمترین وظیفه حاکمیت این است زیر ساخت اصلی را فراهم کند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با طرح این سوال که حملونقل شایسته باید به چه سمتی حرکت کند؟ تصریح کرد: حملونقل شایسته باید کرامت محور باشد و کرامت انسان را تقویت کند؛ پس باید تلاش کنیم حملونقل به نحوی مدیریت شود که ارکان متوازن احساس شود و با توجه به آن میتوانیم حرکت بهتری داشته باشیم.
انتهای پیام/
نظر شما