معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت میراث فرهنگی گفت: طبق بازدیدی که ریاست محترم جمهور از این وزارتخانه داشتند مقرر شد با پشتیبانی نمایندگان مجلس سال آینده ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی سال آینده بیمه تامین اجتماعی می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین اوحدی، معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت میراث فرهنگی ظهر امروز در مراسم ثبت جهانی پرورش کرم ابریشم بایگ اظهار داشت: طبق بازدیدی که ریاست محترم جمهور از این وزارتخانه داشتند مقرر شد با پشتیبانی نمایندگان مجلس سال آینده ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به کارگاه‌های ابریشم کشی بخش بایگ این اقدام پشتوانه جهانی شدن برای ابریشم کشان هست و نمایندگان مجلس نیز پشتیبانی کنند تا ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی که بخش عمده آن به ابریشم کشان بایگ اختصاص دارد بیمه تامین اجتماعی شوند.

اوحدی افزود: از امروز باید رویکرد و برنامه جدیدی برای ابریشم بایگ تدوین کرد. باید جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلفی در حد کشوری و جهانی برای این خطه تدوین و اجرا کرد.

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: توقع است که نگاه ما تغییر کند تا دیروز نگاه ملی بود و امروز ابریشم کشی ثبت جهانی شد، لذا مدیرکل محترم یک برنامه پژوهشی برای مستند کردن این هنر تدوین کنند و ما هم اعتبار آن را فراهم می‌کنیم تا یک اثر علمی پژوهشی مستند ماندگار بماند.

وی بیان داشت: در بودجه سال آینده در بخش تسهیلات هیچ محدودیتی نداریم منتهی برای کسانی که می‌توانند تعاونی ثبت کنند زمینه برخورداری از این تسهیلات فراهم می‌شود.

همچنین جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه ابریشم و ابریشم کشی در همه علوم دانش‌بنیان نقش دارد، قول مساعد داد تا هزینه تعرفه گاز ابریشم کشان بایگ، فرهنگی محاسبه خواهد شد و آن مبالغی هم که پرداخت شده عودت داده می‌شود.

ثبت جهانی پرورش کرم ابریشم مقدمه درآمدزایی برای ابریشم کشان بایگ است

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در این اظهار کرد: به همت وزارت میراث فرهنگی ابریشم کشی ثبت جهانی شد و این بدان معناست که هر کس در دنیا به سامانه بین المللی مراجعه می‌کند با انواع و اقسام شغل‌های مختلف که ثبت جهانی شده از امروز صنعت ابریشم کشی را که دنیا روی آن مهر تایید زده را می‌تواند مشاهده کند.

وی با بیان اینکه این اتفاق مهم هم در ایران و هم یکی ازکشورهای همسایه رخ داده، گفت: ثبت جهانی ابریشم برای منفعت اقتصادی است و از امروز به هر آژانس خارجی یا افراد خارج کشور برای بازدید از صنعت ابریشم کشی دعوت شود آن آژانس یا فرد دقیقا می‌داند صنعت ابریشم کشی چیست و می‌توان با این موضوع تجارت اقتصادی راه اندازی کرد.

زنگنه افزود: ثبت جهانی مقدمه درآمدزایی برای ابریشم کشان بایگ است، البته این به تلاش و پیگیری‌های مستمر مسوولان و دلسوزان این خطه بستگی دارد.

وی اضافه کرد: باید برای جذب گردشگر در این خطه تلاش کنیم و از این فرصت (صنعت ابریشم کشی) برای جذب گردشگر و تجارت جهانی آن استفاده کرد.

نباز روزانه ۲ تن مواد اولیه کارگاه‌های ابریشم کشی بایگ

علی‌اکبر مختاری، رییس شورای شهر بایگ گفت: نیاز روزانه ما دو تن پیله در روز است که ناچاریم پیله را وارد کنیم که مشکل اصلی ما تعرفه ارزش افزوده مالیات است.

وی چالش دوم را تعرفه گاز عنوان کرد و افزود: ابریشم کشان با قبوض سنگین گاز مواجه هستند و توان پرداخت آن را ندارند.

مختاری افزود: برخی افراد برای تسهیلات اشتغالزایی معرفی شدند که بروکراسی اداری آن قابل حل نیست و تقاضا داریم مسوولان پیگیری کنند این مشکلات حل شود که ابریشم کشان در بانک‌ها معطل نشوند.

وی گفت: همچنین دستمزد پایین کارگری در کارگاه‌های ابریشم کشی بایگ دیگر چالش ابریشم کشان خطه پایتخت ابریشم کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.