دولت آمریکا بر اساس اسناد و آمار موجود، تنها در نیمه دوم قرن بیستم عامل ۱۰۰کودتای نظامی یا عملیات براندازی در دیگر کشورها بوده است.

رئیس‌جمهور برکنارشده پرو، واشنگتن را به دست داشتن در اعتراضات کشورش متهم کرد

هر چند مداخلات ایالات متحده در سرتاسر جهان وجود داشته و کمتر سرزمینی است که از دست‌درازی یانکی‌ها در امان باشد، با وجود این، جغرافیای آمریکای لاتین که از آن به حیاط خلوت آمریکا تعبیر می‌شود بیشتر در معرض دستبرد حاکمان کاخ سفید قرار داشته است.

در این مسیر دخالت سیاسی و یا حتی کودتای نظامی برای همراه ساختن این کشورها با سیاست‌های واشنگتن همواره وجود داشته است. ونزوئلا، کوبا، بولیوی و شیلی این روزها از مداخلات آمریکا در امان نیستند.
پرو نیز آخرین کشوری است که باید به این چرخه افزوده شود. مهد امپراتوری «اینکاها» و سرزمین سرشار از معادن نقره، طلا، مس و کانی کمیاب وانادیوم اکنون درگیر اعتراضات داخلی شدیدی شده که سرنخ آن را باید در اتاق‌های تو در توی کاخ‌سفید جست‌وجو کرد. این حقیقتی است که رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور هم به‌صراحت به آن اذعان داشته است. «پدرو کاستیو» که چند روزی می‌شود از سوی جناح مخالف از قدرت کنار گذاشته شده در باره اتفاقات کشورش در توییتی نوشت: «هموطنان، توجه کنید‍! دیدار سفیر ایالات متحده با مقام‌های پرو در کاخ ریاست‌جمهوری نه به نفع کشور است نه برای آزادی. در این دیدار، دستور استقرار سربازان در خیابان و قتل‌عام مردم بی‌دفاع داده شد و راه برای استخراج معادن پرو برای آمریکایی‌ها باز شده است. رسانه‌های پرو نه تنها در این باره ساکت‌اند بلکه به آن بی‌اعتنایی هم می‌کنند».
گفتنی است، چهارشنبه ۱۶ آذر، پارلمان پرو پدرو کاستیو را استیضاح و تنها دو ساعت بعد، «دینا بلوارته» معاون وی را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب کرد. این رویدادها سبب موجی از اعتراضات در سراسر این کشور حوزه آند شد که تاکنون دست‌کم هفت کشته بر جای گذاشته است. معترضان خواستار برگزاری انتخابات فوری ریاست‌جمهوری و انحلال پارلمان شده‌اند. تظاهرات‌کنندگان راه‌ها را بسته، فرودگاه‌ها را تصرف و به برخی ساختمان‌های دولتی یورش برده‌اند. با این حال، روز پنجشنبه دیوان عالی پرو به درخواست دادستان کل این کشور، بازداشت پیش از دادگاه کاستیو برای ۱۸ ماه را تأیید کرد. کاستیو هم در واکنش به این حکم گفت: از آرمان مردم که من را به اینجا رسانده، دست نخواهم کشید.
کاستیو چپ‌گرا مورد حمایت سوسیالیست‌ها، بومیان سرخ‌پوست و کارگران است؛ از همین رو، سازمان‌های کشاورزی و بومی اعلام کرده‌اند اعتصاب سراسری گسترده‌ای را به مدت نامعلومی آغاز خواهند کرد. دولت‌های کلمبیا، مکزیک، آرژانتین و بولیوی هم با صدور بیانیه‌ای مشترک، حمایت خود از کاستیو را اعلام و «نگرانی عمیقشان» از روندی که منجر به برکناری و بازداشت رئیس‌جمهور شد را ابراز کرده‌اند.

خبرنگار: هدایت جاوید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.